Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Interview rond Warhammer 40.000: Space Marine

Over Gears of War, epische dingen, en Britse acteurs!

Onlangs trokken we naar Dublin om aan de slag te gaan met Warhammer 40k: Space Marine, de nieuwste game van Relic Entertainment. Voor de verandering eens geen PC-only spel met RTS-elementen, maar een multiplatformtitel die gericht is op een veel robuustere aanpak. Wij zouden echter niet Eurogamer Benelux heten als onze honger naar informatie al gestild zou zijn na het evenement in Ierland. Onlangs beroofden we game director Raphael Van Lierop dan ook van kostbare tijd om het spel af te werken, door enkele antwoorden op prangende vragen bij hem los te weken. Geen probleem voor een man die elke dag met Space Marines, Orks en Chaostroepen omgaat, denken we dan.

Eurogamer Benelux: Relic Entertainment staat bekend voor z'n RTS-games, maar dit is een third person shooter. Waarom hebben jullie besloten om dit soort game te maken in het Warhammer universum? Om het te introduceren bij een nieuw publiek misschien? Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er een 40k MMO aankomt, vermoed ik.

Raphael Van Lierop: We vonden dat het tijd was om het uitgebreide sciencefiction universum naar een volledig nieuw publiek te brengen - de hardcore actiegamer. Met Space Marine hebben we een epische actieblockbuster-ervaring gecreëerd binnen de ongelofelijk diverse en uitgewerkte setting van Warhammer 40k, waarmee we een gevechtservaring afleveren die compleet vers en uniek is voor third person actie-shooter fans.

Eurogamer Benelux: Aangezien Space Marine (buiten The Outfit) jullie eerste third person shooter game is, hebben jullie gekeken naar andere games binnen dat genre? Gears of War bijvoorbeeld?

Raphael Van Lierop: Gears of War was geen inspiratiebron voor Space Marine, behalve misschien het feit dat we proberen om iets compleet anders te creëren. Wanneer je het spel speelt, zal je zien dat buiten enkele gemeenschappelijke elementen - een over-de-schouders third-person camera (in de schietmodus) en een grote, logge protagonist - Space Marine volledig zijn eigen ding doet. Neem bovendien in acht dat we spelers niet dwingen om dekking op te zoeken - we moedigen ze in feite zelfs aan om in de vuurlinie te duiken en overal schade te berokkenen. Het is een heel andere fantasie. Het speelt heel anders.

Als we door iets geïnspireerd werden, was het wel de fictie van Warhammer 40k: de notie van de Space Marine held als laatste defensielijn voor de mensheid, buitenmenselijke strijdmonniken die hun leven wijden aan bidden, trainen en vechten. Ze leiden een erg vroom bestaan en het enige waar ze om geven is het uitroeien van de vijanden die de mensheid bedreigen. In de fictiewereld denkt een normale mens over een Space Marine zoals jij en ik zouden denken over een engel, of een mythisch wezen.

Dus, we vroegen onszelf, hoe zou het zijn om die held te zijn? Om bijna 200 jaar te hebben gevochten ter bescherming van de mensheid? Om een dikke 2 meter groot te zijn en 450 kilo te wegen? Om een oud maar krachtig harnas te dragen versierd met heldere gouden afwerkingen en trofeeën van vorige veldslagen? Om in staat te zijn wapens te gebruiken die veel verwoestender zijn dan eender welk hedendaags wapentuig? Om de held te zijn waar mensen naar opkijken als naar een god? Dat is wat ons inspireerde om Space Marine te creëren. Zo willen we dat je je voelt. We willen dat je die held kunt zijn.

Eurogamer Benelux: Waarom hebben jullie besloten om op een later tijdstip alsnog een PC-versie te maken?

Raphael Van Lierop: We waren altijd al van plan om een PC-versie van het spel te maken. We wouden het gewoon nog niet direct aankondigen. Iedereen verwacht een PC-spel van Relic en we zijn niet zo bekend als een consolestudio, dus het was heel belangrijk dat iedereen al van in het begin begreep dat Space Marine niet alleen een PC-spel zou worden. Het wordt gigantisch, cross-platform en iets compleet nieuws voor iedereen met een Xbox 360, PS3, of PC. Dus, de nadruk werd eerst gelegd op de consoleversies om dat punt heel duidelijk te maken.

Eurogamer Benelux: Ik vermoed dat het spel toegankelijk zal zijn voor nieuwkomers van de franchise, aangezien consolegamers nog nooit een Warhammer game in het verleden hebben kunnen spelen. Klopt dat?

Raphael Van Lierop: De game zal volledig toegankelijk zijn voor nieuwkomers. Je hoeft niets te weten over Warhammer 40k om in staat te zijn direct in Space Marine te duiken en een intense actieblockbuster-ervaring te beleven.

Eurogamer Benelux: Aan de andere kant, zal het spel trouw blijven aan de voorgaande Warhammer games om de reeds bestaande fans te plezieren?

Raphael Van Lierop: Als je vertrouwd bent met het universum, zal je extra lagen van diepgang uit de ervaring kunnen halen, in het bijzonder uit de ongelofelijk gedetailleerde wereld, de verhaallijn, en de grote hoeveelheden aandacht die werden besteed aan details om de vibe van het geliefde Warhammer 40k universum volledig te kunnen vatten. Mensen hebben al bijna 25 jaar in deze wereld gespeeld, dus we zijn heel gemotiveerd om het alle eer aan te doen.

Een van de eerste trailers rond Space Marine ooit.

Fans van Warhammer 40,000 zouden enthousiast moeten zijn door de wijze waarop we hun favoriete setting tot leven hebben gebracht, op manieren waarvan ze in het verleden enkel maar konden dromen. We geven ze niet alleen een gevechtservaring die fundamenteel is voor Warhammer 40k - zichtbare en gewelddadige schade berokkenen aan horden vijanden - we geven ze ook de kans om het universum vanop de eerste rij te kunnen ervaren, op grondniveau, waar details en diepgang hun grootste impact hebben.

Eurogamer Benelux: Zijn jullie niet bang dat de huidige fans van de videogames, RTS-spelers zijn die niet veel interesse hebben in third person shooters?

Raphael Van Lierop: Helemaal niet - we maken Space Marine niet voor fans van RTS-games. We maken Dawn of War voor hen. Space Marine is een gloednieuwe franchise voor een ander publiek. Dat wil echter niet zeggen dat we niet hopen dat er overlapping zal plaatsvinden, maar nogmaals, Warhammer 40k is een setting die gamegenres overstijgt. De wereld is stuk voor stuk even uitgebreid en episch als Lord of the Rings, of Star Wars. Die universa inspireren alle soorten creatieve werken, en alle soorten ervaringen - games, films, boeken, speelgoed, enzovoort. Space Marine is op die manier een compleet verse kijk op het Warhammeruniversum - een nieuwe uitdrukking van die ideeën.

Over de auteur

Odin van Schoote avatar

Odin van Schoote

Benelux Editor

Odin is redacteur sinds januari 2010 en kan het best worden omschreven als een blonde God. Ook heeft hij iets met parallelle universa naar het schijnt.

Reacties