Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Interview game designer Top Spin 4

In gesprek met Rémi Ercolani.

Eurogamer België kreeg de kans om Rémi Ercolani te interviewen. De game designer werkt al enkele edities mee aan de Top Spin-franchise en was dan ook de ideale man om meer te weten te komen over Top Spin 4. Omdat de terreinen van Wimbledon, Roland Garros, Flushing Meadows en de Melbourne Park al bezet waren, moesten wij het stellen met de Royal Beerschot Tennis & Hockey Club.

Eurogamer België: Top Spin 3 was een goede game, maar had een nogal steile leercurve. Hierdoor haakten vele gamers af nog voor ze de game onder de knie hadden. Wat veranderde er aan de besturing om dit probleem op te lossen?

Rémi Ercolani: Het was belangrijk om de controls aan te pakken, maar het was zeer belangrijk om het gevoel van de Top Spin-serie te behouden. Dit betekent dat wij uitpakken met een realistische aanpak. De spelers moeten er zo goed als mogelijk uitzien, bewegen en het slagenrepertoire moet zeer uitgebreid zijn. Als gamer kan je dus alle slagen uitvoeren die ook in een echte tennismatch voorkomen.

Waar Top Spin 4 verschilt van zijn voorganger is het feit dat wij de game simpeler gemaakt hebben. Het derde deel uit de franchise kwam bij vele gamers over als een strijd tegen de controller om de bal nog maar fatsoenlijk te raken. Het was wel geen complete flop, want vele elementen die nieuw waren vonden ze wel degelijk fijn. De notie van timing en verschillende slagen zitten er dan ook weer opnieuw in. De spelers bewogen ook zeer realistisch waardoor de echte tactieken goed naar voren kwamen. Alles is nu wat simpeler, maar de diepte blijft toch behouden. Zo blijft het voor ervaren spelers mogelijk om beter te spelen met een ingewikkeldere besturing.

Eurogamer België: Op welke manier maak je het spel makkelijk en moeilijk tegelijkertijd?

Rémi Ercolani: Er zijn bijvoorbeeld enkele ingame helpfuncties die je aan of uit kan zetten. Wanneer je jou eerste match begint in de Career of Exhibition zijn er wat functies die je aan of uit zet naargelang je ervaring. Zo is het mogelijk om in realtime te zien hoe het met je timing zit, alsook de plaatsing van je schot en de kracht ervan.

Eurogamer België: Het komt er dus op neer dat je met die optie aan over een coach beschikt op het terrein. Is dit normaal niet verboden in tennis?

Rémi Ercolani: (lacht) Wij hebben gemerkt dat een heel deel van onze spelers niet per se interesse toont in tennis. Zij zullen het dus niet opmerken en andere spelers zetten de optie gewoon uit. Maar het is inderdaad te vergelijken met een speler of speelster die zijn/haar coach met de ogen zoekt in de spelersbox.

Eurogamer België: Het is dus een game voor zowel de casual als meer hardcore gamers?

Rémi Ercolani: Ja, wij willen echt dat de game door iedereen gespeeld (kan) worden. In Top Spin 3 waren wij misschien iets te gericht op de hardcore gamers. Je zag duidelijk dat nieuwe spelers het moeilijk vonden om de volledige diepte van de game te ontdekken of gewoonweg niet alle controls onder de knie kregen.

Eurogamer België: Hoeveel spelers zitten er uiteindelijk in Top Spin 4?

Rémi Ercolani: Wij hebben contracten afgesloten met 25 spelers. Zowat de beste spelers en speelsters van het moment zijn te vinden in onze game. Wij hebben bijvoorbeeld Roger Federer, Rafael Nadal, Andy Murray, Novak Djokovic, Serena Williams, Jelena Jankovic en Ana Ivanovic. Daarnaast zijn er ook heel wat legendes zoals Pete Sampras, Andre Agassi, Michael Chang, Jim Courier en Ivan Lendl. Er is dus een grote mix van spelers met elk hun eigen specifieke stijl.

Eurogamer België: Tijdens het spelen merk je al snel dat er veel voor de legendes wordt gekozen. Ben je hierover verbaasd?

Rémi Ercolani: Eigenlijk niet, deze spelers zitten in de game sinds Top Spin 3 juist omdat het publiek ernaar vroeg. Daarom hebben wij dit jaar er nog verder aan gewerkt en is het bijvoorbeeld voor de eerste maal dat je Agassi tegenkomt in de Top Spin-franchise.

Eurogamer België: Spijtig genoeg zitten onze Belgische topspeelsters niet in de game. Waarom?

Rémi Ercolani: Het probleem was dat zij niet meer actief waren in het circuit toen wij aan de game begonnen. Zij waren toen nog niet terug aan hun comeback begonnen. Zowel Kim Clijsters als Justine Henin maakten pas hun rentree toen wij al ruim onderweg waren. Spijtig genoeg was het niet meer mogelijk om ze in de game te krijgen. Wij hadden beiden er graag ingestoken.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Top Spin 4

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii

Related topics
Over de auteur

Maarten Weyters

Editor Eurogamer Benelux

Reacties