inFamous 2: Festival of Blood Review

Bijtgaar.

Vreemd genoeg zou je dit spel eigenlijk buiten moeten spelen. Bij een kampvuur, met een resem kinderen om je heen. Welke setting is er beter dan dat voor een korte, maar heerlijke uitstap in de wereld van de vampieren? Met Festival of Blood schotelt Sucker Punch je een griezelverhaal voor waarin Cole McGrath, die echt wel alles heeft gezien nu, oog ik oog komt te staan met de enige echte Bloody Mary!

We zien eerst Zeke, de beste vriend van Cole rustig een pintje achterover slaan. Hij kijkt pas op als er een jonge schoonheid zich naast hem zet. En wanneer ze merkt dat hij een boekje over vampieren leest, begint ze te lachen. Maar Zeke is geen sukkel, en er valt niets te lachen. Dat boekje, zo vertelt hij, redde ooit zijn leven.

Zo springen we naar de nacht van de actie. Pyre Night. Een combinatie tussen Mari Gras en Halloween. Iedereen loopt verkleed als demon, beelden van vampieren worden verbrand en iedereen is zo dronken als het maar kan. Want op deze nacht werd lang geleden de strijd tegen Bloody Mary, de bloeddorstigste der vampiers beslecht. Jij krijgt de controle over Cole wanneer er een kerk begint in te storten en mensen vastzitten. Tijd voor een held dus.

En vanaf dan merk je dat dit geen volledig spel is. De krachten van Cole zijn enorm beperkt, en vrije keuze is nergens te bekennen. Het is een verhaal dat je te horen krijgt zoals het was. Jij mag er enkel nog eens bij zijn. En het zelf allemaal eens overdoen. Geen zware commentaar en geen enorme open wereld met een keuze van waar je naartoe gaat en waarom. Wat kan je wel verwachten?

De trailer voor Festival of Blood, DLC voor inFamous 2.

Wanneer Cole gebruikt wordt om Bloody Mary terug tot leven te wekken, is het eerste dat ze doet hem bijten. En dus is Cole bezig aan zijn laatste nacht vrijheid. Want als hij langer dan een nacht onder de spreuk van Bloody Mary blijft, wordt hij niets meer dan haar zielloze slaaf. Het hoeft niet gezegd dat je dus één nacht de tijd hebt om Bloody Mary tegen te houden. Maar dat blijkt een pak moeilijker dan gewoon een stuk hout te zoeken. Bloody Mary is het deluxe pakket. De collectors edition. Dus moet je op zoek naar het ultieme wapen tegen vampieren. Maar wees gerust, veel verder dan New Marais hoef je niet te gaan.

Festival Of Blood is dus een tussendoortje. En korte verrassing in de Halloween-spirit. En niet slecht. Verwacht geen dagen spelplezier, of een verhaal dat je meer dan een keer doorloopt. De cruciale momenten van keuze zijn nergens te bekennen, dus na een keer heb je het wel gezien. Je kan je nog wel een tijdje zoethouder met alle medals, alle upgrades en krachten te verzamelen. En je manier van vervoeren is plots wel heel leuk. Je zal zelfs tijdens het spelen van de gewone InFamous 2 wensen dat je terug even een vampier kon worden. En de geweldige "party 'till we drop" sfeer is iets om niet te missen! Zonder twijfel.

Een kort tussendoortje voor de fans. Dat is al wat je er over kan zeggen. Wie inFamous 2 speelde en dit goed vond, kan zich hier even mee amuseren. Met de nadruk op even. Controls, graphics, alles zit goed, en qua bugs en afwerking ligt het niveau heel hoog. Zeker niet te versmaden, deze bloederige brok vonken!

8 / 10