Immortals of Aveum preview - Doet een gooi naar onsterfelijkheid

Call of Duty: Fantasy Warfare?

“Een first-person shooter met magie.” Die omschrijving hoor je niet elke dag, maar net daar gaat ontwikkelaar Ascendant Studios prat op wanneer het over Immortals of Aveum spreekt. De kersverse studio werkt samen met het EA Originals-label om de game als een onafhankelijke AAA-game in de markt te zetten. Het palmares van de ontwikkelaars spreekt alvast boekdelen: met games als BioShock, Call of Duty, Halo en Borderlands onder de gordel is die AAA-belofte niet vergezocht. Een perspresentatie op 5 april 2023 toonde een singleplayershooter met veel potentieel - maar ook een gevaar van voorspelbaarheid.

Zoals gezegd is Immortals of Aveum geen shooter met geweren. In deze fantasywereld gebruik je namelijk spreuken via je Sigil (een apparaat op je pols) om vijanden uit te schakelen. Tijdens de preview worden de drie verschillende kleuren magie voorgesteld. Blauw doet een middelmatige hoeveelheid schade en is bedoeld voor middellange afstand; rood doet veel schade maar is enkel van dichtbij inzetbaar; en groen is moeilijk onder de knie te krijgen maar strategisch inzetbaar. De verschillende kleuren lijken voorlopig te corresponderen met typische shooterwapens. Blauwe spreuken hadden soms wat weg van een machinegeweer, terwijl rode aanvallen aan een shotgun deden denken. Groene spreuken leken het meest flexibel dankzij lichtstralen die via ‘homing’ je vijanden opsporen. Gaandeweg unlock je nieuwe variaties op de verschillende kleuren.

Krachtige vijanden vergen volgens Ascendant Studios echter meer dan het spammen van dezelfde spreuk. Door verschillende types spreuken opeenvolgend te gebruiken, kun je namelijk krachtige combo’s creëren. Bovendien heb je nog enkele unieke spreuken in je arsenaal. Je hebt een magisch schild waarmee je aanvallen blokkeert - wat vooral handig lijkt wanneer ‘melee’-tegenstanders je pad kruisen. Ook is er de ‘Lash’, een soort zweep die eveneens als ‘grappling hook’ dienstdoet. En tot slot is er ‘Blink’, een snelle ‘dodge’. Baanbrekend is het niet, maar ruimte tot experimenteren lijkt er wel.

Immortals of Aveum vinkt verder veel features van de gemiddelde moderne game af. Er is een uit de kluiten gewassen roleplayingelement. Zo verzamel je ‘experience points’ (XP) om nieuwe skills aan te kopen en de stats van je personage te ontwikkelen. Doorheen de loop van de game kun je ook loot vinden zoals magische ringen. Die zorgen voor zowel een betere verdediging als een boost voor je aanvallen. En gaandeweg unlock je volgens de ontwikkelaar nieuwe vaardigheden waarmee je eerdere gebieden opnieuw kunt verkennen om nieuwe paden te unlocken. Het zijn bekende doch beproefde elementen.

De unieke ingrediënten van Immortals of Aveum lijken in de setting en de visuele presentatie te schuilen. Wat dat eerste betreft, lijkt er een robuuste fantasywereld aanwezig. De wereld bestaat uit verschillende gebieden die elk hun eigen staatsstructuur en cultuur hebben. Zo is er naast het koninkrijk Lucium ook een theocratie, een autocratie, en meer. Die gebieden liggen allemaal in oorlog met elkaar (de ‘Everwar’) omdat ze controle over magie willen. Jij speelt als Jak, een een zeldzame ‘Triarch’ die de drie kleuren van magie kan gebruiken. Doorheen de game wordt Jak getraind om een Immortal, een elitestrijder van Lucium, te worden. Met een duizelingwekkend aantal namen en termen tijdens de preview lijkt het qua lore in ieder geval goed te zitten.

Ten tweede is er de visuele presentatie. Immortals of Aveum draait op Unreal Engine 5 en belooft een visueel spektakel te worden. Het level dat in de presentatie werd getoond, begon op een epische slagveld, waarbij dozijnen NPC’s, vliegende monsters en magische explosies aan een fantasyversie van Call of Duty doen denken. Je duikt naadloos kleine gangen in waar vooral de gedetailleerde schaduw- en lichteffecten in het oog springen, en de felle kleuren van je spreuken prachtig tot hun recht komen. Voorts valt het echter nog te bezien of het erin slaagt om een unieke artstijl voor te schotelen. Uit de preview lijkt de spelwereld immers redelijk rechttoe-rechtaan-‘high fantasy’.

Immortals of Aveum preview - Grafisch oogt de game spectaculair

Er bestaat geen twijfel over de passie van Ascendant Studios. De studio is vijf jaar geleden uit de grond gestampt door Bret Robbins. De man heeft zijn strepen verdiend als creative director voor Dead Space, Call of Duty: Modern Warfare 3, Call of Duty: Advanced Warfare, en meer. Het is tijdens het ontwerpen van de chaotische slagvelden van Call of Duty dat hij het idee kreeg om de helikopters en soldaten te vervangen door draken en ridders. Dat merk je zeker. Immortals of Aveum belooft een spectaculaire fantasyshooter te worden, met een fikse dosis lore. Het valt echter nog te bezien of de combat- en RPG-elementen zich genoeg van de concurrentie weten te onderscheiden. Maakt de game zich onsterfelijk of verliest het toch iets van zijn magie?

Immortals of Aveum komt nog dit jaar uit op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.