Hyrule Warriors: Definitive Edition review - Het beste van twee werelden

Totaalpakket.

Hyrule Warriors: Definitive Edition is dankzij een vloeiende framerate en een overvloed aan content de beste versie van de game.

De Wii U- en Nintendo 3DS-versies van Hyrule Warriors hebben allebei zo hun voor- en nadelen. De ene heeft multiplayer, de andere meer levels en gameplayverfijningen. Voorheen moest je al die punten afwegen voordat je aan de slag kon met de beste crossover game uit het Warriors-genre. Maar met Hyrule Warriors: Definitive Edition stopt ontwikkelaar Omega Force alle goede punten van beide versies bij elkaar, waardoor de keuze snel gemaakt is.

Hyrule Warriors: Definitive Edition is een samensmelting van Dynasty Warriors en de Legend of Zelda-reeks. Dat betekent een actievolle game met repetitieve maar flitsende combo's, waarin je je aandacht constant tussen verschillende missiedoelen moet splitsen. Hyrule Warriors houdt dit interessant door je met een grote groep gevarieerde personages te laten spelen. Ook de verschillende wapens en gevechtsstijlen zorgen voor meer dan voldoende variatie.

Vanuit een grafisch oogpunt doet Hyrule Warriors: Definitive Edition zijn naam eer aan. De game presteert in docked mode een resolutie van 1080p met zestig frames per seconde. In handheldmodus behoud je de resolutie en verlaagt de framerate naar een eveneens stabiele dertig frames per seconde. Enkel de overwinningsanimaties haperen een beetje als je de game buiten het dock speelt, maar daar is alles mee gezegd. In tegenstelling tot Fire Emblem Warriors is het niet mogelijk om de resolutie van de game aan te passen, maar dankzij goede optimalisatie is het duidelijk dat de game soepeler draait dan het vorige Switch-project van het team. Honderden vijanden laten zich met souplesse doorklieven en de Switch geeft geen krimp.

De Definitive Edition bevat een aantal gameplayverbeteringen die in de Nintendo 3DS-versie aanwezig zijn, waaronder de mogelijkheid om personages naar een bepaalde locatie te sturen. Dat doe je om een betere grip op het slagveld te krijgen en op meerdere plekken tegelijkertijd te vechten. Daar laat Hyrule Warriors echter zijn leeftijd zien, want de AI van de gecommandeerde eenheden is nogal knullig. Computergestuurde strijdmakkers nemen nooit zomaar een basis over en zijn ook niet in staat om lang te overleven tegen de grotere vijanden. De Warriors-serie heeft over de jaren heen verbeteringen in de AI gekregen, die je in staat stellen om te kunnen rekenen op je strijdkameraden zonder terug te vallen op multiplayer. Het valt daarom des te meer op dat Hyrule Warriors op dat vlak achterloopt.

De leeftijd van de game brengt ook een groot voordeel met zich mee, aangezien alle DLC uit de vorige versies reeds in deze versie zit. Hyrule Warriors: Definitive Edition bevat negen Adventure Maps met elk een eigen set regels en restricties, gebaseerd op voorgaande Zelda-titels. Zo is er een Koholint map waar je de Wind Fish instrumenten moet verzamelen, en een Termina map waar de dreiging van de vallende maan je altijd boven het hoofd hangt. Ook bevat de game de verlengde Legend-modus, 29 speelbare personages en de Challenge-modus die niet in de Nintendo 3DS-versie zit, alsook de splitscreenmodus die voorheen alleen in de Wii U-versie te vinden was. De grote hoeveelheid content in de game staat garant voor diverse gameplay waar je gemakkelijk tientallen uren aan verliest.

Hyrule Warriors: Definitive Edition bevat al het goeds van de Wii U- en 3DS-versies van de game en is bovendien op technisch gebied de best presterende Warriors-game op de Nintendo Switch. De vele personages en de uitgebreide Adventure Mode bieden meer dan genoeg te doen, en ook al is de AI niet op hetzelfde niveau als latere Warriors games, toch blijft Hyrule Warriors de meest geslaagde crossover game in het genre.

Hyrule Warriors: Definitive Edition komt op 18 mei uit voor de Nintendo Switch