Hyrule Warriors: Age of Calamity review - Ganons wederopstanding

Update: Pulse of the Ancients beoordeeld.

Hyrule Warriors: Age of Calamity biedt sterke combat, een verrassend verhaal en een ware Breath of the Wild ervaring in Musou-vorm.

In de Hyrule Warriors: Age of Calamity review voor de Nintendo Switch slijpt Sander zijn Master Sword om terug naar het verleden te gaan voor een fantasievol geschiedenislesje dat hem nog lang bij zal blijven.

Ontwikkelaar Koei Tecmo had na het uitstekende Hyrule Warriors niet verwacht nog een Zelda spin-off te maken, tot Nintendo opnieuw aanklopte. Ditmaal niet voor een spin-off, maar voor een volwaardige prequel op The Legend of Zelda: Breath of the Wild, in samenwerking met Nintendo's Zelda-team. Er zijn immers nog een hoop vragen onbeantwoord over hoe de Calamity is ontstaan en hoe de titanenstrijd tegen Calamity Ganon is begonnen. En hoe kun je een allesomvattende oorlog nu beter weergeven dan met Koei Tecmo's Warriors-serie?

Op deze pagina:

Cover image for YouTube videoHyrule Warriors: Age of Calamity - Champions Unite! - Nintendo Switch

Hyrule Warriors: Age of Calamity review

In Hyrule Warriors: Age of Calamity reist een kleine, vriendelijke Guardian-robot af naar het verleden, nog voordat de Calamity van start gaat. Daar maak je opnieuw kennis met Link en Zelda, maar ook met een veel jongere Impa. Terwijl Zelda haar verzegelingsmagie probeert te ontgrendelen, worden de Champions Urbosa, Daruk, Mipha en Revali opgetrommeld om de Divine Beasts te besturen. Het verhaal lijkt aanvankelijk bekend dankzij de flashbacks uit Breath of the Wild, maar Age of Calamity breidt de voorgeschiedenis aanzienlijk uit. Verschillende wendingen maken van het verhaal een onverwacht hoogtepunt, waardoor het schouder aan schouder met de tomeloze actie staat.

Omdat Age of Calamity zich op het universum van Breath of the Wild richt, zijn er naar Warriors-normen zeer weinig characters speelbaar. Daartegenover staat dat de personages wel enorm divers zijn: Revali kan vliegen, Hestu roept de hulp van Koroks in en Link kan meerdere wapens gebruiken, met elk een unieke vechtstijl. Door simpelweg op knopjes te rammen haal je in Age of Calamity nooit het maximale uit de personages en loop je veel diepgang mis. Kwaliteit boven kwantiteit is het motto, en het is een genot om met elk nieuw personage de tijd te nemen om zijn of haar unieke mechanics onder de knie te krijgen.

Hyrule Warriors: Age of Calamity review - Breath of the Wild is tot in de puntjes vertegenwoordigd...

In tegenstelling tot Hyrule Warriors bevat Age of Calamity geen extra modi, maar de campaign is een welkome mix van zowel de Story Mode en de Adventure Map Mode, en staat daardoor alsnog garant voor vele uren aan gameplay. De kaart van Hyrule is bezaaid met icoontjes die duiden op missies, winkeltjes en upgrademogelijkheden voor characters. Voor die upgrades heb je grondstoffen nodig, en dankzij de Sheikah Sensor pulseren de missies waar je die grondstoffen kunt vinden. Heb je alles verzameld, pulseert het upgrade-icoontje zodat je meteen weet dat je iets nieuws kunt leren. Het voltooien van missies en upgrades kan vervolgens weer een set nieuwe uitdagingen op de kaart toveren. Het is een elegant en overzichtelijk systeem dat je altijd een gevoel van progressie geeft, zonder dat je verzuipt in de keuzestress van honderden icoontjes.

De enige echte smet op Hyrule Warriors: Age of Calamity is de kwakkelende framerate. Vooral in de allereerste missie sputtert het aan alle kanten. In latere missies is de framerate onverklaarbaar beter, maar het haalt nooit de vloeiende 60 frames per seconde van de Switch-versie van Hyrule Warriors: Definitive Edition. Het is dan ook opvallend dat de game geen opties heeft om tussen framerate- en graphics-modi te schakelen, aangezien Fire Emblem Warriors deze functie wel succesvol introduceerde. Het maakt belangrijke zaken zoals Links Shield Parry soms verdraaid lastig om uit te voeren en leidt bovendien af van de anderzijds gelikte actie waar de Warriors-games bekend om staan.

Hyrule Warriors: Age of Calamity review - ...maar Dynasty Warriors fans komen ook absoluut aan hun trekken.

Age of Calamity slaagt er écht in om een volwaardige Breath of the Wild-prequel te zijn. Bijna alle belangrijke elementen zijn vertegenwoordigd. Naast de grafische stijl en geluidseffecten zijn ook unieke elementen zoals koken, Links verschillende outfits en de Sheikah Slate toegevoegd. Je gaat op zoek naar Koroks die met hun zaadjes je wapeninventaris vergroten, kookt maaltijden die je stats verhogen en gebruikt bekende tactieken om Guardians, Hinox en Talus een kopje kleiner te maken. Dat doe je allemaal op bekende locaties die in sommige gevallen nog niet door de oorlog zijn aangetast. Omdat de bovengenoemde kaart je ook alle ruimte geeft om de game op je eigen manier te benaderen, emuleert het ook Breath of the Wilds gevoel van vrijheid. Het is bijzonder dat een game van een volledig ander genre zo nauw verbonden is met zijn voorganger, en bovendien beeldt het Warriors-genre de allesverwoestende oorlog perfect uit.

Hyrule Warriors: Age of Calamity bewijst opnieuw dat de Zelda-reeks niet alleen bij Nintendo in goede handen is. Koei Tecmo slaagt er namelijk prima in om de catastrofale Calamity naar zijn eigen hand te zetten, zonder de unieke sfeer van Breath of the Wild tekort te doen. Het verhaal voegt daadwerkelijk iets toe aan het universum, de combat is heerlijk divers en ondanks het gebrek aan extra modi valt er alsnog meer dan genoeg te doen. Zeldafans kunnen zich klaarmaken voor een geweldig verhaal, en Dynasty Warriors-fans hebben er opnieuw een uitstekende spin-off bij. Hyrule Warriors: Age of Calamity verdient zonder twijfel je aandacht.

Voor de Hyrule Warriors: Age of Calamity review speelde Sander op de Nintendo Switch.

Hyrule Warriors: Age of Calamity Expansion Pass (Pulse of the Ancients) review

In Pulse of the Ancients voor de Hyrule Warriors: Age of Calamity Expansion Pass willen Purah en Robbie meer research naar de Guardians doen en daarom hebben ze een Research Lab opgericht. Feitelijk is dat een nieuwe upgrade tree die de toevoegingen aan de game stap voor stap ontgrendelt. Daar horen ook nieuwe upgradematerialen bij die je zowel als beloning voor bestaande, alsook voor nieuwe EX missies krijgt. Vooral de Vicious Monster EX missies slaan echter de plank mis. Ze staan te boek als extra uitdagend, maar in feite houdt dat alleen in dat het laatste gevecht in elke missie je probeert te overrompelen met een grote hoeveelheid sterke monsters. Dat is weliswaar uitdagend, maar getuigt ook van een gebrek aan fantasie. De game beproeft je al op verschillende manieren, en de DLC weet daar geen interessante twists aan te geven.

Het Research Lab brengt drie in het oog springende toevoegingen. Link krijgt de Flail, een wapen dat wat weg heeft van een uit de kluiten gewassen nunchaku. Met zijn bredezwiepen is de Flail uitermate geschikt voor grote groepen vijanden. Daarnaast kun je wapens met de Flail kopiëren, waarmee je tijdelijk toegang krijgt tot andere movesets. Zelda's Master Cycle maakt van de anderzijds tactische vechtster een melee-monster. Ze rijdt en stunt over vijanden en andere obstakels heen, waardoor ze nu een eenvoudig maar evengoed krachtig wapen in haar arsenaal heeft. Tot slot kun je met de nieuwe Battle Tested Guardian zelf als een achtpotige moordmachine Hyrule redden van de ogenschijnlijk onuitputtelijke hoeveelheid Moblins, Lizalfos en Lynels. Met dat nieuwe personage en de twee nieuwe wapens voegt de eerste golf DLC al behoorlijk wat variatie aan Hyrule Warriors: Age of Calamity toe.

In het Research Lab zitten bovendien nog meer upgrades verstopt die vooral de 'late game' grind een stuk eenvoudiger en genietbaarder maken. Je upgradet de Sheikah Sensor zodat de drop rate van gezochte items vergroot, krijgt de mogelijkheid om geneeskrachtige appels te kopen, hebt minder ingrediënten voor recepten nodig en de level cap van wapens is verhoogd. Moest je nog niet klaar zijn met je avonturen in het verwoeste Hyrule krijg je nu een welverdiende steun in de rug en kun je je alvast klaarstomen voor wat de tweede golf DLC te bieden heeft.

Cover image for YouTube videoHyrule Warriors: Age of Calamity Expansion Pass Wave 1 – Pulse of the Ancients

Hyrule Warriors: Age of Calamity

Nintendo Switch