Hogwarts Legacy review - Een grotendeels betoverende ervaring

Hocus pocus, iedereen kan toveren!

Hogwarts Legacy is een grote fantasy-speeltuin met een heerlijke sfeer, al gaat dat ten koste van het verhaal.

Voor de Hogwarts Legacy review woont Menno de magische lessen op Hogwarts bij om alle ins en outs van de tovenaarswereld te beheersen.

De aankondiging van een Harry Potter-blockbustergame was een magisch moment voor vele fans. Volgens ontwikkelaar Avalanche Software plaatst Hogwarts Legacy je in de schoenen van een leerling op Hogwarts, waar je vervolgens echt jouw verhaal beleeft waarin je overal kunt gaan en staan. Nadat de releasedatum van de game meermaals met de Flipendo-spreuk vooruit getoverd is, mag je die magische wereld nu eindelijk betreden en je toelatingsbrief voor de Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry openen.

Een groot deel van de tijd breng je door in het sfeervolle kasteel Hogwarts. De sfeer is perfect, met bijvoorbeeld een groot schilderij waarin een man continu muziek speelt dat de hele gang door te horen is. Overal om je heen staan of hangen bewegende voorwerpen en zijn er verschuivende muren en vloeren. Echt iedere zichtbare locatie van het kasteel kun je bovendien bereiken, soms door te sluipen, soms met behulp van spreuken. Dat staat in contrast met het kleine aantal mensen dat daadwerkelijk in Hogwarts rondloopt, waardoor het soms wat uitgestorven lijkt. Ook loopt Hogwarts over van repetitieve collectibles die je verzamelt door ze met de Revelio-spreuk tevoorschijn te toveren, of met de Accio-spreuk naar je toe te trekken. Interessanter zijn de optionele missies, want die belonen je met handige voorwerpen, recepten en uitrustingen. Hogwarts is uiteindelijk een sfeervolle locatie waarin je zelf kunt kiezen welke missies en beloningen bij jouw speelstijl passen.

Door lessen bij te wonen leer je op een speelse en creatieve manier spreuken aan. Zo speel je bijvoorbeeld een duel tegen medeleerlingen of hebben leraren een competitie opgezet, wat zorgt voor een immersieve tutorial. Naast de lessen speel je spreuken vrij via speciale zijmissies genaamd “Assignments”, die je vaardigheden met vorige spreuken testen. Er is een groot arsenaal aan spreuken beschikbaar, zoals explosieve spreuken, utilityspreuken voor licht en reparaties, spreuken om voorwerpen te (ver)plaatsen, et cetera. Iedere spreuk heeft zijn eigen functie en ziet er visueel verschillend uit. Vervolgens rust je jezelf uit met de spreuken die jij wilt gebruiken, en die samenstelling is altijd aanpasbaar. De manier waarop je de grote hoeveelheid spreuken leert en inzet, is formidabel en immersief, en het geeft een eigen draai aan je speelstijl.

Een belangrijke functie van de spreuken is tegenstanders uitschakelen. Levensgrote spinnen, goblins, enorme trollen en andere wezens zorgen voor een goede variatie aan vijanden. De combat voelt krachtig aan en heeft veel afwisseling doordat je verschillende soorten spreuken in een combo kunt verwerken. Controlespreuken bevriezen, lanceren of transformeren vijanden en schadespreuken zijn een explosief feest voor het oog. Zoals reeds gezegd kun je je spreuken steeds naar wens aanpassen, waardoor je altijd controle hebt over je arsenaal. Door vijanden te laten vliegen en vervolgens weg te schieten voer je sterke combo’s uit. Echter win je veel gevechten ook als je alleen de basisaanval gebruikt, aangezien de explosieve spreuken enkel meer schade en effecten aanbrengen en indrukwekkendere combo’s neerzetten. Om dat tegen te gaan krijgen sommige vijanden schilden die je met de juiste spreuk moet breken. De krachtige combat biedt uiteindelijk genoeg diepgang en heeft voor iedereen een unieke speelstijl met optionele spreuken te bieden.

Het verhaal van Hogwarts Legacy bevat meerdere cinematische momenten die net als het kasteel de magische sfeer prachtig neerzetten. Die magische momenten blijven echter buiten de cinematische scènes uit. Verhaalmissies hanteren vaak dezelfde structuur, terwijl bazen en vijanden aanvoelen als losstaande uitdagingen om meer vaardigheden vrij te spelen. Daardoor ben je benieuwd naar wat je als volgende vrijspeelt, maar weet het verhaal geen indruk te maken. Daarnaast staan verhaalmissies soms op slot totdat je een bepaald niveau hebt bereikt, wat je compleet uit de verhaallijn haalt totdat je genoeg zijcontent hebt voltooid. Er zijn bovendien geen keuzemomenten die het verhaal drastisch veranderen, waardoor iedere speler dezelfde missies speelt. Een bizar gemis, aangezien de ontwikkelaar net zegt dat je in Hogwarts Legacy jouw eigen verhaal schept. Het verhaal in Hogwarts Legacy heeft dus zeker een aantal magische uitspattingen maar is meeslepend noch dynamisch, en verliest op sommige momenten de flow.

Ook de open wereld buiten Hogwarts is zwak. Zo is er in de gebieden tussen dorpjes in weinig te beleven, op een enkele repetitieve puzzel na. Je vindt bijvoorbeeld door de wereld heen ballonnen waar je met je bezem doorheen moet vliegen en repetitieve Merlin-puzzels. Het voelt duidelijk als opvulling voor lege gebieden. Ook zie je in de wereld regelmatig dungeons waarin je spreuken combineert om uitrusting vrij te spelen. Die zijn een stuk vermakelijker maar bevinden zich niet in de map waar je vrij doorheen beweegt. In plaats daarvan betreed je die na een laadscherm wat het vloeiende gevoel van vrijheid verbreekt. Datzelfde geldt voor sommige dorpen en gebieden waar een onzichtbare muur je in de lucht tegenhoudt. Dat komt omdat 'mounts' in sommige gebieden niet toegestaan zijn. De dungeons en dorpen die afgesloten zijn van de open wereld zijn dus vermakelijk, maar verbreken het doel om overal vrij te kunnen gaan en staan. De rest van de buitenomgevingen voelt dan weer aan als opvulling.

Als je tijdens je avonturen genoeg ingrediënten verzamelt, dan kun je daarmee craften. Daarvoor heb je een geheel eigen plek boven in het kasteel genaamd de Room of Requirement: een grote kamer waarin je met de Conjuring-spreuk werkstations en decoratie plaatst. Voorbeelden van werkstations zijn de brouwketel voor potions, potten om ingrediënten in te telen en een tafel om kledingstatistieken te identificeren. Dat plaatsen, draaien en verwijderen van voorwerpen gaat goed, hoewel het in de randjes wat onhandig voelt door de onprecieze hitboxes van muren en trappen. De vrijheid in het opbouwen van de kamer zorgt voor het gevoel van een thuis, wat jouw ervaring van die van andere spelers onderscheidt. Het volbouwen van de Room is bovendien een fijne afwisseling vergeleken met de rest van de gameplay en is bovendien nuttig aangezien gecreëerde materialen in gevechten gebruikt worden.

Tijdens het hele avontuur beschik je over een Field Guide. Daarin zie je je quests, rust je jezelf uit met gear, verbeter je je skill-trees, zie je de kaart en vind je collectibles. Je vindt daar ook de uitdagingen waarmee je je ervaringsniveau verhoogt om nieuwe missies en uitrusting vrij te spelen. Die beloningen zijn ook een aangename manier om je inventaris meer ruimte te geven en recepten te verkrijgen, en zijmissies en puzzels hebben daardoor meer betekenis. De Field Guide is een duidelijk overzicht van alle content in de game, geeft spelers de kans om zich in een bepaalde richting te ontwikkelen en geeft de game een extra doel om na te streven.

Hogwarts Legacy is duidelijk een grote fantasyspeeltuin met enorm veel features. Die brede focus resulteert in een game die veel verschillende elementen uit de hoge hoed tovert die in gevallen als de Room of Requirement, combat en missies sterk samenwerken en elkaar verdiepen. De game biedt echter zo veel verschillende elementen dat het ten koste gaat van een krachtig verhaal. Daarnaast zijn er onderdelen die overbodig aanvoelen zoals de repetitieve puzzels. De beperkingen binnen de open wereld zorgen er ook voor dat niet alles even 'open' voelt als vooraf verwacht. De belofte dat iedereen zijn eigen ervaringen maakt wordt grotendeels waargemaakt, bijvoorbeeld door de enorme vrijheid in het bouwen van je eigen kamer, de keuze voor spreuken en het grote aantal zijmissies. Hogwarts Legacy slaagt niet in elke spreuk, maar tovert toch magie uit zijn hoge hoed.

Voor de Hogwarts Legacy review speelde Menno op de Playstation 5. Hogwarts Legacy komt op 10 februari uit voor de pc, Playstation 5 en Xbox Series X/S. Een Playstation 4 en Xbox One release volgt op 4 april, en een Switch versie op 10 juli.

Bovenstaande review van Hogwarts Legacy is geschreven op basis van de kwaliteiten van de game zelf. In bredere context komt deze game echter uit in een periode van controverse rond de figuur van JK Rowling, bedenker van Harry Potter, die de financiële middelen die ze haalt uit de franchise onder andere inzet in een campagne om de rechten van de transgemeenschap in te perken.

Dit heeft geen invloed op de kwaliteit van Hogwarts Legacy en beïnvloedt ons oordeel over deze game dus ook niet. Wel geloven we dat het belangrijk is om deze bredere context mee te geven, zodat elk individu alle informatie heeft om zelf te beslissen in welke mate dit invloed heeft op hun aankoop van de game.

Hogwarts Legacy

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC