Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Hitman draait lineariteit de nek om

Yvo speelt de closed beta.

Na vier jaar staat Agent 47 er opnieuw. De kale huurmoordenaar is ondertussen een icoon in de gamewereld, maar zijn reeks heeft ook enkele moeilijke momenten gekend. Na het briljante Blood Money duurde het enkele jaren voor opvolger Absolution uitkwam. Die schoof de kenmerkende vrijheid van de reeks voor een groot deel opzij en focuste op kleinere, lineaire levels die vaak niet om creatief moorden draaiden. De nieuwe Hitman moet dan ook een terugkeer naar het gouden tijdperk van Blood Money vormen, terwijl het tegelijk een gedurfd verkoopmodel in de vorm van episodische releases uitprobeert.

Deze closed bèta van Hitman is een proloog op de komende episodes, twintig jaar voordien. Terwijl je koelbloedig een geheime trainingsfaciliteit van de International Contract Agency (ICA) binnenloopt, kom je voor het eerst in contact met Diana Woods. Zij ziet veel potentieel in haar toekomstige protegé. De directeur van ICA is echter een stuk minder van je huurmoordenaarskills overtuigd. Geen probleem. Je bent namelijk de beroerdste niet om zijn ongelijk te bewijzen.

Je vuurdoop voor The Agency is een trainingsmissie die je meerdere keren speelt. Het oogt wat vreemd: een decor te midden van een gigantisch geheim complex in de bergen zoals je die in menig James Bond-film ziet. Dat doet echter niets af van de ernst van deze oefening. Je missie: elimineer Kalvin 'The Sparrow' Ritter. De gepensioneerde meesterdief bevindt zich op een aangelegd jacht met de toepasselijke naam Night Thief. Maar zomaar naar binnen struinen en wat lood in de man pompen, gaat niet. Bewakers zorgen ervoor dat er geen ongenodigde gasten een boord komen, dus je wordt als groentje gelijk op de proef gesteld.

Terwijl bewakers de loopbrug nauwlettend in de gaten houden, stuit je via een omweg op een monteur. Die draai je als vanouds zorgvuldig de nek om, dump je in een container en confisqueer je voor de gelegenheid van zijn outfit. Je loopt vervolgens onopvallend het onderdek van het schip op, waarbij je voor de zekerheid direct contact met je 'collega's' vermijdt. Tussen de decadente gasten op het bovendek val je echter uit de toon. Als bewaker of crewlid niet, dus je weet wat je te doen staat. Of je gaat achter die extravagante vent in wit kostuum en bijpassende cowboyhoed aan. Genoeg keuzes dus. Geen Hitman zonder verkleedpartijtjes.

Een ander terugkerend element is het uitgebreide moordrepertoire van Agent 47. In de klassieke methode volg je je doelwit naar een afgelegen plek en besluip je hem daar van achteren. Met een moersleutel of ander willekeurig voorwerp sla je vervolgens zijn hersenpan in. Of je tovert het oude vertrouwde fiber wire tevoorschijn waarmee je de laatste restanten zuurstof uit zijn luchtpijp perst. Als je iets creatiever te werk gaat, stop je stiekem een dosis rattengif in zijn glas champagne. Wanneer de kotsmisselijke The Sparrow even later met zijn hoofd boven het toilet hangt, geef je een overtuigende demonstratie waterboarding. En dan zijn er nog varianten waarbij een reddingsvlot 'per ongeluk' naar beneden valt of je guns blazing een ravage aanricht. Het doel heiligt de middelen en keuzevrijheid staat centraal, zoals vanouds in de reeks.

De levels zijn een stuk drukker bevolkt dan je in de serie gewend bent. Er bevinden zich ruim honderd NPC's op het schip, terwijl de studio dat aantal in de komende episodes zelfs wil verdriedubbelen. Met zoveel personages heeft de framerate het echter zwaar te verduren. Ook de AI komt er niet altijd niet mee weg. Wat doe je als er een moordende maniak met een shotgun het bootfeestje bruut komt verstoren? De benen uit je lijf rennen zou een logische eerste stap zijn. Maar tijdens de bèta staren de gasten je apathisch aan. De bewakers zijn alert en bereid de nodige kogels te lossen, maar blijven soms oliedom met hun rug naar je toe staan. Er is op dit gebied dan ook nog werk aan de winkel.

De trainingsmissie is uiteindelijk een veredelde tutorial met veel bekende elementen. De volgende missie in de bèta laat echter meer nieuwe aspecten zien. Op je lijst staat dit keer Jasper Knight, een Amerikaanse schaakmeester die voor Moeder Rusland is gezwicht en zich in een legerbasis verschuilt. Zowel de map als de omgeving verraden zogenaamde hotspots met Opportunities. Daar vind je kletsende bewakers of rondslingerende papieren die je niet alleen de nodige achtergrondinformatie geven, maar ook hints voor je mogelijke vervolgstappen onthullen.

Er zijn talloze voor de hand liggende manieren om de Amerikaanse landverrader van kant te maken. Maar dankzij de Opportunities kom je erachter dat er enkele onconventionele manieren zijn om je missie te voltooien. In de hanger staat een straaljager. Volgens het veiligheidsprotocol moet Knight testen in de cockpit uitvoeren. Mede dankzij jouw instructies trekt het naïeve slachtoffer aan een hendel waarmee hij zelf de schietstoel van de jet lanceert. Tot ziens, probleem opgelost. Maar je kunt de judas ook bij een diaprojector elektrocuteren of je als hoge officier verkleden en hem naar de afgesloten radiokamer lokken. Opportunities bieden je de nodige alternatieve routes binnen je missie.

De Challenges die in Hitman: Abslution zijn geïntroduceerd, maken wederom hun opwachting. Hierin word je uitgedaagd om je doelwit met een bepaald wapen te vermoorden, een specifieke outfit te stelen of voor een afleidingsmanoeuvre te zorgen. Of een combinatie van meerdere aspecten. Het zijn net als de Opportunities hints naar belangrijke voorwerpen in het level. De Challenges dagen je uit de levels op verschillende manieren te spelen en moeten dienen om de replaywaarde te verhogen.

De bèta toont aan dat Agent 47 een stuk meer vrijheid krijgt dan in Hitman: Absolution. In tegenstelling tot de lineaire voorganger heb je weer grotendeels zelf de touwtjes in handen. Zowel qua bewegingsvrijheid als qua moordwijzes. Het is echter de vraag hoe dat in de definitieve episodes gaat uitpakken. De generale repetitie heeft met zijn houterige animaties en knullige AI nog wel wat schoonheidsfoutjes. Maar IO Interactive heeft nog een maand de tijd om het maatpak van onze favoriete kale huurmoordenaar glad te strijken.

Hitman is vanaf 11 maart verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Meer over Hitman weten? Raadpleeg dan snel onze Hitman walkthrough.

Over de auteur

Yvo Kieviet avatar

Yvo Kieviet

Taalfirtuoos

Overdag kantoorslaaf, 's nachts superheld. En tussendoor ook nog eens fervent gamer. Heeft overigens een bloedhekel aan bakfietsen.

Reacties