Heroes of Might & Magic III - HD Edition review

Ken je klassiekers.

Heroes of Might & Magic III is oud. De strategiegame stamt uit 1999, een tijd waarin je nog bang was voor milleniumbugs en waarin je het internet opriep middels een onheilspellend geluid. Zestien jaar later heeft Ubisoft besloten om de game opnieuw uit te brengen. Heroes of Might & Magic III heeft dan wel een grafische make-over gekregen, toch ziet het er nog altijd uit als een game van voor de eeuwwisseling. Dat dit het spelplezier niet drukt, bewijst dat de gameplay na al die jaren nog steeds staat als een huis.

Heroes of Might & Magic III - HD Edition is een RPG en een turn-based strategiegame in één. Je krijgt om beurten de kans om verschillende helden te rekruteren en te laten stijgen in level. Deze kunnen zich tijdens een beurt maar een beperkte afstand bewegen. Je voert daarnaast het bevel over verschillende forten die je kan uitbreiden om zo meer manschappen te produceren.

Je kan echter maar één gebouw per fort, per beurt bouwen. Deze beperkingen leiden al gauw tot een drang om verder te spelen, en om nog één beurt je drakenleger erop uit te sturen om je vijanden te roosteren. Er is altijd nog wel een uithoek van de kaart om te ontdekken of een gebouw om te bouwen. Nog één beurt, beloof je jezelf. Om daarna toch nog iets langer verder te spelen.

Cover image for YouTube videoSpeed Painting - Might & Magic Heroes III HD Edition [UK]

Het is daarentegen ook een game die soms letterlijk een handleiding vereist. Bij het opstarten krijg je de optie om een wat knullige tutorial op te starten, die in de vorm van een PDF-bestand aan je wordt gepresenteerd. Ook word je vriendelijk verzocht om dit bestand uit te printen, want de in-game tutorial gaat niet uitgebreid genoeg in op de verschillende gameplay-aspecten die Heroes of Might & Magic III rijk is. Ubisoft verandert niets aan de gameplay van een klassieke game, maar een beter geïntegreerde tutorial was geen overbodige luxe geweest.

Al spelenderwijs kom je er echter gauw achter dat de verschillende aspecten van Heroes of Might & Magic III een logisch geheel vormen. Alle nodige informatie staat afgebeeld op de interface. Zodra je hebt geleerd om de taal ervan te spreken, wordt het spelen een intuïtieve bezigheid. Vergelijk het met een bordspel. Als je de handleiding voor het eerst leest, duizelt het haast voor je ogen. Maar zodra je één of twee potjes hebt gespeeld, begin je je af te vragen waarom je ooit in de handleiding hebt gekeken.

Een ander struikelblok voor nieuwkomers is de verhaalmodus. Als derde deel in een reeks gaat de game ervan uit dat je enige bekendheid hebt met de verschillende plaatsen, personages en schepsels in het Might & Magic-universum. Het narratieve gedeelte blijft echter slechts beperkt tot een kort introfilmpje aan het begin van elke missie. De game wordt tijdens het spelen van een missie nooit onderbroken. Het verhaal is in veel opzichten dan ook niets meer dan een middel om verschillende maps met elkaar te verbinden.

Daarbij is het goed te weten dat dit een remaster is van een game zoals die in 1999 is uitgebracht. De twee uitbreidingen maken er dan ook geen deel van uit, te weten Armageddon's Blade en The Shadow of Death. Ubisoft laat weten dat deze twee uitbreidingen niet opnieuw kunnen worden uitgebracht omdat beide broncodes verloren zijn gegaan. Derhalve bevat de HD-editie enkel de Restoration of Erathia-campagne.

Houd er bij een eventuele aankoop dan ook rekening mee dat de originele Heroes of Might & Magic III ínclusief beide uitbreidingen voor ongeveer de helft van de prijs te koop is op Good Old Games. Die versie biedt dus meer content voor minder, maar moet het stellen zonder de grafische aanpassingen. Daarnaast is 'ie niet speelbaar op tablets, de HD Edition wel.

De game heeft daarnaast ook een multiplayermodus, inclusief lobby. Deze draait op Steamworks en belooft een eenvoudige manier te zijn om spelers online tegen elkaar te laten spelen. Op het moment van schrijven is deze modus echter nog niet actief, dus deze speelt niet mee in het eindoordeel.

Heroes of Might & Magic III HD - Edition is een game met hindernissen. Hij is op leeftijd en dat merk je aan de manier waarop nieuwe spelers wegwijs worden gemaakt. De grafische verbeteringen aan deze versie zijn uiteindelijk ook slechts minimaal. Zodra je deze hordes echter bent gepasseerd, blijkt waarom de game nog altijd hoog in aanzien staat. De samensmelting tussen RPG en strategiegame werkt nog altijd erg verslavend. Het is daardoor iedere keer weer buitengewoon moeilijk de verleiding te weerstaan om nog één beurt te spelen.

Heroes of Might & Magic III - HD Edition is vanaf vandaag verkrijgbaar voor de pc, iPad en Android-tablets.
7 / 10

Heroes of Might & Magic 3: HD Edition