Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

"Heavy Rain kostte $40m, bracht meer dan $100m op"

Het spel durfde anders te zijn en bleek toch lucratief.

Heavy Rain, het spel dat de makers een interactieve film voor volwassen noemen, kostte $16 miljoen om te ontwikkelen. Met Sony's marketing erbij werd de totaalprijs $40 miljoen. Het spel bracht echter meer dan $100 miljoen op en bewees dat een markt voor zulke ervaringen bestaat.

Dit financiële resultaat spreekt de uitspraak die Just Cause 2 Christofer Sundberg gisteren deed tegen. Sundberg twijfelde aan het nut van verhalen in videospellen: "alle data wijst uit dat spelers niet geven [om een verhaal]." Guillaume de Fondaumière (medehoofddirecteur van ontwikkelaar Quantic Dream) pleitte vorige week echter voor meer innoverende games zoals Heavy Rain. "Stop denken dat innoverend niet winstgevend is. Het creëren van nieuwe ervaring is ook een manier om de markt te verbreden. De gamesindustrie hoort creatiever te zijn en moet stoppen met het jaarlijks produceren van dezelfde titels. Creëer nieuwe IPs. Ook uitgevers moeten dit risico aandurven en consumenten moeten [zulke projecten financieel ondersteunen]."

"Het is belangrijk dat ons gehele ecosysteem een creatievere instelling krijgt opdat dit medium een hoger kwaliteitsniveau bereikt," zet De Fondaumière voort. "Ik tracht niet iedereen te overtuigen - een deel van de industrie blijft jaarlijks vervolgen maken. Het vindt plaats in cycli. Tomb Raider is een goed voorbeeld van een grote titel die, met elk vervolg, minder elevant werd. Mensen hadden genoeg van de serie. Het duurde enkele jaren eer een ontwikkelaar een nieuw deel maakte dat consumenten aansprak."

"Ik hoop dat uitgevers meer risico's nemen en gebalanceerd omgaan met de vervolgen die ze uitbrengen binnen bestaande series, en de nieuwe, creatieve projecten die ze hebben lopen. Deze balans maakt de industrie aantrekkelijker. We trotseren momenteel een crisis - de markt neemt af. De creatieve crisis zorgt er deels voor dat gamers minder spelen."

De studio Quantic Dream komt dit jaar uit met Beyond: Two Souls. Naar gelang hun eigen mantra is het geen vervolg op Heavy Rain maar een compleet nieuwe ervaring. Ellen Page en Willem Dafoe spelen de hoofdrollen in het spel. Het staat gepland voor 8 oktober 2013 en de cover zal geen pistolen sieren.

Read this next