Halo: Combat Evolved Anniversary review

Slaat de bliksem twee keer in?

Sommige zaken zijn tijdloos. Aan andere zaken knaagt de tand des tijd dan weer geduldig verder, traag maar zeker. Zoals dat broodje met ham en kaas dat ik enkele maanden geleden aan de kant gelegd had voor het geval dat ik een hongertje had. De ik uit het verleden is zeer attent als het op de gezondheid van de huidige ik aankomt. Jammer maar helaas moest vastgesteld worden dat hetgeen overgebleven was nog moeilijk identificeerbaar was. Binnenkort komt Microsoft op de proppen met een HD-herwerking van de allereerste Halo game. Nu rest enkel nog de vraag of Halo: Combat Evolved de voorbijgevlogen jaren overleefd heeft, of we hetzelfde onherkenbare broodje ham en kaas voorgeschoteld krijgen.

Halo: Combat Evolved was één van de launchgames die zij aan zij met de allereerste Xbox uitkwam in 2001. Al snel bleek de shooter een echte knaller te worden. Dé vertaling van een rasechte PC-shooter op consoles. Misschien lichtjes overdreven, want het harde werk van games als Timesplitters en Red Faction mag natuurlijk ook niet zomaar vergeten worden. Het valt echter niet te ontkennen dat Halo: Combat Evolved voor velen een soort blauwdruk is geweest die toonde hoe je het best een FPS op consoles verwezenlijkt.

De game vangt net zoals zijn niet-HD tegenhanger aan nadat de Pillar of Authum, één van de slagschepen van de mensheid, de planeet Reach heeft kunnen ontvluchten. Nadat de bemanning een sprong in de ruimte nam om te ontkomen van de overmacht van de Covenant komen ze een onbekende ring tegen, de grootte van een planeet, ergens in de oneindigheid van het universum. De Covenant, die hen al die tijd op de hielen zat, wil kost wat kost de Pillar veroveren. Na een kort ruimtegevecht crasht het ruimteschip samen met de voltallige bemanning op de ring. Natuurlijk had de Covenant niet gerekend op de aanwezigheid van de Master Chief op de ruimtecruizer. Deze Spartan supersoldaat is uitgerust met een speciaal pak dat hem beschermt in het heetst van de strijd. We kruipen, na de avonturen uit Halo: Reach, dus weer in de Mjolnir Mark V van weleer, op zoek naar de geheimen die de mysterieuze Halo ring ons te bieden heeft.

We vergelijken in trailervorm het originele Halo met de huidige remake.

De game voelt qua besturing heel trouw aan het origineel aan. Iedereen die al eerder een Halo game in zijn of haar Xbox heeft gestopt zal zich onmiddellijk thuis voelen in het harnas van de Master Chief. Iets wat wel een kenmerk is geweest van het succes van de Halo reeks, is de manier waarop iedereen de controller kan opnemen en onmiddellijk Covenant gespuis kan beginnen neermaaien. Verder is de gameplay back to basics gegaan. Geen jetpacks of armor locks die we kennen uit Reach, gewoon weer jij tegen de Covenant met een heel arsenaal bestaande uit de ondertussen alom bekende wapens. Dat de gameplay nog altijd zo goed aanvoelt toont nogmaals aan dat de Halo reeks ver vooruit was op zijn tijd. En dat goede gameplay veel belangrijker is dan er goed uit zien. Nog altijd kunnen bepaalde recente games moeilijk opwegen tegen Halo als het op vlak van controls, en vooral de manier waarop deze in de hand liggen.

Grafisch is de game volledig herwerkt geweest in HD. Een hele verbetering, maar toch moet je niet de grafische pracht en praal verwachten die we gewend zijn uit Halo: Reach. Ook leuk om te zien hoe ver games grafisch de laatste jaren gegroeid zijn is de mogelijkheid om te wisselen tussen de HD-upgrade en een gewone geupscalede versie van de game door simpelweg op de selecttoets te drukken. Toch denken we dat er maar weinig mensen zullen zijn die deze feature echt toepassen, gezien het altijd leuker is om naar een mooi bord eten te kijken… bij wijze van spreken. Er is tevens ook een 3D-feature beschikbaar voor diegene die nu al geïnvesteerd hebben in zo'n veel te dure 3D-televisie.

Niettegenstaande de game het script van het origineel tot op de letter volgt heeft 343 Studios - de ontwikkelaar verantwoordelijk voor de remake - toch enkele persoonlijke toetsen aan de game meegegeven. Zo zijn er nu over de hele campagne terminals te vinden die, wanneer ze geactiveerd worden, je een kort filmpje over het Halo universum tonen. Zeker leuk om te zien dat de opvolger van Bungie zich al volledig in de reeks verdiept heeft en zich al volop aan het voorbereiden is op de volgende Halo trilogie, die natuurlijk van hun hand zal zijn.

Ook is er een speciale feature voorzien mensen die een Kinect gekocht hebben. Die kunnen, door te roepen naar het scherm, de Master Chief een granaat laten gooien. Volgens ons niet te meest logische feature, gezien de reflex om deze handeling uit te voeren veel sneller gebeurd door gewoon op de linker trigger te drukken. Ook kunnen Kinect eigenaars een scan feature gebruiken. Hierbij kunnen ze alle wapens, voertuigen, personages en speciale omgevingen ingame scannen, om er vervolgens een gedetailleerde beschrijving van te krijgen en een 3D-model. Dit toont zeker nog eens de inzet die 343 heeft geïnvesteerd, doch kan het de aankoop van de Xbox 360 camera voor deze kleinigheden niet echt rechtvaardigen.

Nieuw in de game is de mogelijkheid tot online co-op. In het origineel kon je al met twee spelers lokaal in de singleplayer aan de slag (wat ook hier nog altijd kan), maar in tijden van broadband internet en websites is het niet meer dan logisch dat dit nu via de digitale snelweg die het internet is kan gebeuren.

Aan het multiplayerluik van de game is een toevoeging gemaakt. Geen speciale nieuwe multiplayer, maar een mappack die kan getransfereerd worden naar Halo: Reach. De mappack, bestaande uit zes klassieke maps uit Halo: Combat Evolved en Halo 2, biedt een goede mix tussen grote open speelvelden en persoonlijke maps waar de actie heel intens kan worden. Zeker leuk om alle nieuwe mogelijkheden die de multiplayer van Reach te bieden heeft eens te testen in één van de zes nieuwe (oude) maps.

Enkel rest nu de vraag of deze remake de aankoop waardig is. We moeten aan niemand vertellen dat dit najaar de grote shooteroorlog volop bezig is. Games als Gears of War 3, Battlefield 3 en Call of Duty: Modern Warfare 3 zijn volop in de strijd om de titel 'FPS van het jaar' in de wacht te spelen. Valt het spenderen van onze zuurverdiende centjes aan een herwerkte game van tien jaar geleden daarom te rechtvaardigen? Voor Halo fans van het eerste uur is deze titel een verplichte aankoop. De bonusinhoud voor je Xbox 360 avatar zal menig enthousiasteling al doen watertanden. De multiplayer inhoud zal tevens de die-hards van het nodige voedsel voorzien. Maar als je niet zo'n fan bent, en liever iets nieuws probeert, dan ben je hier niet aan het juiste adres.

Halo: Combat Evolved Anniversary is een lastig geval. Inhoudelijk zit de game volledig goed. Leuke gekende gameplay aangevuld met enkele leuke extra's, vooral aan de multiplayer zijde van de game. Zeker een aanrader voor de fans. De koper die nog niet beslist heeft, of mensen die nooit echt grote fan waren van de serie, kijken best eerst ergens anders vooraleer ze hun geld over de toonbank smijten. Maar voor de fans is deze HD-remake een absolute must have.

De review van Halo: Combat Evolved Anniversary doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu exclusief voor de X360 beschikbaar.

9 / 10