GRID Legends review - Rijdt over z'n eigen voet

Het is de (g)rit die telt.

GRID Legends biedt een en al plezier, maar vindt geen evenwicht in z'n spelmodi. De unieke stempel op de reeks blijft daardoor uit.

In de GRID Legends review van Nathan lees je of Codemasters een glorieus verhaal vertelt, of blijft steken in arcadegameplay.

Na de weinig onthullende preview schiet GRID Legends eindelijk uit de startblokken. De meningen over de GRID-reboot van 2019 waren verdeeld, met name door een frappant gebrek aan content. Het is duidelijk dat ontwikkelaar Codemasters dat hongergevoel wil wegwerken. Tijdens de preview was de verhaalmodus 'Driven to Glory' de smaakmaker, en al snel blijkt dat dat het bescheiden hoofdmaal van GRID Legends is. De bijgerechten laten je daarentegen niet op je honger zitten, maar deze racer draait in de eerste plaats om het plezier van het eten zelf. Is dat wel voldoende?

Alle metaforen daargelaten speel je in 'Driven to Glory' als de anonieme 'Driver 22' die in het Seneca-team van Marcus Ado de Grid-kampioenschappen moet veroveren. Tussen de evenementen bekijk je echte cutscenes waarin vooral acteur Ncuti Gatwa opvalt, die als jouw rivaal Valentin Manzi een charmante naturel aan de dag legt. De filmpjes komen in hun 'faux' documentaire stijl soms wat geforceerd over, maar ze breien de evenementen wel naadloos aan elkaar. Bovendien geeft het gevoel van drama en rivaliteit je meer zin om het verhaal te voltooien, en de constante afwisseling van disciplines doet daar een schep bovenop. 'Driven to Glory' biedt kortom heel wat vertier.

Zijn pretgehalte ten spijt legt 'Driven to Glory' meteen enkele problemen van GRID Legends bloot. De verhaalmodus is namelijk niet moeilijk: in elk evenement haal je na twee laps comfortabel de koppositie, waardoor je relaxter rijdt en die plaats dus ook niet meer uit handen geeft. Bijgevolg sjees je door de evenementen heen. Deze modus draagt echter niet fundamenteel bij tot je algemene progressie, waardoor je op de Career-modus aangewezen bent om wagens vrij te spelen. De opzet ervan is nagenoeg dezelfde als die in GRID van 2019. Codemasters verschiet enerzijds zijn kruit dus al met 'Driven to Glory', maar maakt die modus anderzijds wat overbodig. De spanning tussen 'Driven to Glory' en de Career-modus ondermijnt zo het unieke karakter van GRID Legends binnen Codemasters' racingreeks.

Toch valt er nog genoeg te beleven in GRID Legends, want in de Race Creator probeer je eender welke combinatie van races offline of online uit. De Multi Class-discipline in Barcelona tijdens een nachtelijke sneeuwbui? Check! Codemasters biedt je tevens de nieuwe Stadium Trucks en elektrische wagens aan. Die eerste zorgen vaak voor knotsgekke chaos, en die laatste voor een zeer gestroomlijnde, moderne ervaring. Bovendien valt alles netjes samen in de multiplayer, waar je via de 'hop in'-functionaliteit vlot de AI-wagen in een lopende sessie overneemt. Al die elementen verhogen het spelplezier van GRID Legends aanzienlijk.

GRID Legends review - Ncuti Gatwa uit 'Sex Education' speelt de charmante rivaal Valentin Manzi.

Het realisme in GRID Legends hinkt dan weer enigszins achterop. Alle autoklassen hebben weliswaar een uniek, herkenbaar karakter, maar dat komt vooral tot uiting in de racediscipline zelf. Het rijgedrag is zeer arcade-achtig, waardoor je over alle wagens goed de controle houdt. Tuning legt wat extra nuance, maar overwegend volstaat je eigen inschatting van de moeilijke punten op een circuit. De genadige rijstijl helpt je dus ook vooruit in de verhaalmodus, die je daardoor nog sneller afhandelt. Dat maakt GRID Legends prettig toegankelijk, maar weinig uitdagend voor de racefan die hongert naar een racegame om de tanden in te zetten.

Codemasters pakt in GRID Legends uit met de verhaalmodus, maar vindt geen balans in combinatie met de Career-modus. 'Driven to Glory' is snel en filmisch, maar breidt je in-gamegarage niet uit. De Career-modus wordt daardoor een verplicht nummertje dat je ook al kent van de vorige GRID-titel. De strakke rijstijl verzwakt het realisme, maar maakt eender welke modus toegankelijk. Tevens zijn de nieuwe Trucks en elektrische discipline een knappe aanvulling op het gekende aanbod. Tel daarbij de vlotte multiplayer en GRID Legends staat garant voor onbezonnen racevertier. De start oogt glorieuzer dan de finish, maar het is de weg ernaartoe die telt.

Voor de GRID Legends review speelde Nathan op de pc. GRID Legends is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X.