Gravity Rush 2 review - Lichtvoetig zwaargewicht

Lichtvoetig zwaargewicht.

Met unieke gameplay, een charmante cast en een bruisende spelwereld overtreft Gravity Rush 2 zijn voorganger moeiteloos.

Gravity Rush staat steevast in de lijstjes met beste PlayStation Vita-games, maar de PlayStation 4-remaster was een echte handheld port, met de beperkingen van dien. Gravity Rush 2 wordt echter als een volwaardige consolegame ontwikkeld en moet de eentonigheid van zijn voorganger vervangen met een spelwereld waar je wél in opgaat. Met grotere, levendigere steden, meer missies, diverse vechtstijlen en vermakelijke online toevoegingen slagen regisseur Keiichiro Toyama en ontwikkelaar Team Gravity in hun opzet de game boeiend en levendig te houden.

Gravity Rush 2 begint enige tijd na het einde van zijn voorganger. Je speelt nog steeds als Kat, de heldin die zwaartekracht beïnvloedt. Na het einde van de eerste game heb je de stad Hekseville verlaten en ben je kat Dusty en vriendin Raven uit het oog verloren. Zonder Dusty beschikt Kat niet over haar speciale krachten, dus heeft ze zich aangesloten bij de Banga-mijnwerkers. Met hun vloot zweeft de groep naar verschillende locaties op zoek naar werk.

Net als het eerste deel heeft Gravity Rush 2 een luchtig, ongedwongen verhaal. Hoewel Kat en haar vrienden in gevaarlijke situaties terechtkomen, straalt de game grotendeels positiviteit en humor uit. De diverse personages hebben allen hun eigen persoonlijkheid. Zo is Syd nog steeds een luilak met een goed hart die van Kats heldendaden profiteert. Banga-leidster Lisa lijkt koel, maar beschermt haar gevoelige kant. Met zulke beschrijvingen wimpel je de cast misschien af als clichématig, maar daar doe je de personages tekort mee. Elke figuur heeft een eigen persoonlijkheid en geeft de game zijn typerende charme.

Waar de originele game zijn karakter vooral aan Kat en haar vrienden dankte, heeft de opvolger ook een grotere variëteit aan vijanden. In Gravity Rush 2 vecht je namelijk niet enkel tegen de Nevi, maar ook tegen machines en menselijke vijanden. Doordat je naast zielloze wezentjes nu ook echt tegen personen van vlees en bloed strijdt, worden zowel de gameplay als het verhaal gewichtiger. Met een langere speelduur komt die uitbreiding van het palet de game helemaal ten goede.

De gameplay is intuïtief en voor bekenden met de voorganger direct vertrouwd. Het manipuleren van de zwaartekracht en de vrije beweging in alle drie de dimensies verloopt ontzettend soepel. Met een schouderknop activeer je de zwaartekracht in de richting die jij op wilt gaan, en met de andere schouderknop keer je naar de normale zwaartekracht terug. Hoewel het tegen de natuurwetten indruist, duurt het niet lang voor de besturing als een tweede natuur aanvoelt.

In de game krijg je toegang tot twee nieuwe vechtstijlen: Jupiter en Lunar. In vergelijking met de reguliere vechtstijl maakt de Jupiter-stijl Kat extra zwaar, waardoor haar aanvallen meer schade doen. De Lunar-stijl maakt Kat juist lichter waardoor ze sneller beweegt en hoger springt. Hoewel het handig inzetten van de drie verschillende opties gevechten gemakkelijker maakt, is het nergens verplicht. Het gebruik van de vechtstijlen blijft optioneel en verrijkt de gameplay zonder conflicten onnodig complex te maken.

De in-game locaties hebben de grootste verbeteringen ondergaan. De spelwereld leeft vooral dankzij de rondwandelende inwoners. Sommige NPC's geven je ook zijmissies die een vermakelijke afwisseling op de campagne vormen, zeker als de opdrachtgever weer een of andere gekke opdracht voor je heeft. Zo bezorg je voor een rijke snob uitnodigingen voor haar feest. Elke geadresseerde die je eigenlijk alleen de uitnodiging wilt overhandigen, neemt direct aan dat je een van hun dienstmeisjes bent. Daaruit volgt dan weer een andere, onverwachte taak. Zulke zijmissies worden nog beter omdat je Kats gedachten meeleest. Dat ze met de eisen instemt en zonder dankbetuiging een helpende hand biedt, maakt haar ook weer extra aandoenlijk.

In Rift Planes en de toegevoegde online componenten vind je extra uitdagingen. Rift Planes laten je namelijk kennismaken met sterke vijanden en geven je ook toegang tot zeer kostbare ertsen waarmee je upgrades koopt en talismannen maakt. Met hun monotone setting en doelstelling komen die locaties al snel saai over. Je besteedt je tijd dan ook liever in de normale spelomgeving. Dankzij de nieuwe online elementen krijg je tijdens het spelen namelijk willekeurige uitdagingen of hints van andere spelers. Via hun foto's kun je bijvoorbeeld verborgen schatkisten vinden. Als je op de buit stoot, stuur je zelf een foto de online gemeenschap in. Door hun toegankelijkheid zijn de online missies simpele maar uiterste verslavende bezigheden.

De visuele stijl en verhaalvertelling zijn niet drastisch veranderd, maar enkel opgepoetst. De game kent nog steeds een cel shaded visuele stijl en verhalende scènes worden nog steeds in stripvorm getoond. De stijl blijft herkenbaar en komt op de PlayStation 4 beter uit de verf. Wel maakt de game nauwelijks van stemacteurs gebruik. Tijdens de stripjes hoor je af en toe een kreet of halve zin in een verzonnen taal, en daar blijft het dan bij. Het doet afbreuk aan de immersie die de game doorgaans wel goed opbouwt.

Toch overstijgt Gravity Rush 2 zijn voorganger op alle fronten. Dankzij de vele verbeteringen blijft de gameplay uiterst fris. Aangevuld met aandoenlijke personages en een bruisende, rijkgevulde spelwereld krijgt Gravity Rush 2 meer leven zonder zijn eigen smoel te verliezen. Ook gaat de game dankzij uitdagingen via online spelers nóg meer voor je leven. Gravity Rush 2 is het eerste zwaargewicht in 2017 voor de PlayStation 4.

Gravity Rush 2 is vanaf 18 januari exclusief voor de PlayStation 4 beschikbaar.