Gigantic combineert genres tot competitieve chaos

Hands-on preview vanaf Gamescom.

Creative Director James Phinney van Motiga staat in de kleine ruimte met een grimas van oor tot oor. Kort daarvoor heeft hij met Gigantic de aanwezige pers volledig vernederd. De respectabele gamesontwikkelaar heeft door de jaren heen een uitgebreid cv opgebouwd. Onder andere werk aan Starcraft, Diablo en Guild Wars schitteren op zijn portfolio. "We willen graag een game ontwikkelen waar je makkelijk in kunt komen en die echt leuk is, maar we willen ook dat 'ie op lange termijn competitieve diepgang biedt," verklaart hij. Het idee voor Gigantic is geboren.

Na een korte hands-on sessie wordt duidelijk wat Phinney daarmee bedoelt. Motiga's allereerste game speelt veel leentjebuur bij andere genres. Het resultaat is een third-person shooter met MOBA- en action RPG-invloeden. In teams van vijf neem je het op tegen elkaar op, terwijl je door een gigantisch wezen wordt bijgestaan. In korte potjes strijd je om specifieke controlepunten, om vervolgens de Guardian van de tegenstander te verslaan. Het speelveld betreed je met één van de zestien helden. Van een explosieve robot tot een klein meisje met een zwaard waar de geest van haar vader in huisvest: het aanbod aan creatief ontworpen personages mag er zijn.

"Bij ons is er geen vaste werkwijze, wanneer wij een personage ontwerpen," meldt Phinney. "Soms hebben we fantastische concept art die wij verder uitwerken en op een ander moment creëren we een personage aan de hand van een set aanvallen." Elk karakter is namelijk bewapend met een unieke 'toolkit' aan vaardigheden. Het zijn karakteristieke elementen uit het MOBA-genre, die je in de heetst van de strijd inzet.

Cover image for YouTube videoGigantic - E3 2015 Trailer

Zo maakt Uncle Sven een giftige poel door potjes chemicaliën op de grond te smijten. Vijanden die daarin staan, raken in luttele seconden hun levenskracht kwijt. Of de koele kikker Wu, die met zijn tong tegenstanders naar zich toe trekt. Het is daarbij belangrijk om samen met je medespelers een gebalanceerd team te vormen. Je team heeft meer slaagkans wanneer de vaardigheden van de personages elkaar aanvullen.

Daarnaast heb je enigszins de mogelijkheid om je personage gedurende het spelverloop aan te passen. Door het levelen van je karakter speel je skill points vrij, die je vervolgens weer inwisselt voor handige bonussen bovenop je vaardigheden. Zo kun je ervoor kiezen om Uncle Sven's poel sterker te maken of om er vijanden mee te vertragen. Met het kiezen van talents en traits bepaal je je eigen invloed in de snelle potjes van Gigantic. Het komt zo voor dat een ondersteunend of defensief personage toch offensief uit de hoek komt. Het vereist wel een tactische denkwijze, want je moet goed anticiperen op de keuzes van je tegenstander.

Dit zie je eveneens terug in de opbouw van de speelvelden. Het rotsgebied van Canyon huisvest belangrijke locaties die je met je team moet overnemen. Deze punten zorgen er namelijk voor dat je Guardian krachtiger wordt. Tegelijkertijd kun je bij deze punten een wezen oproepen dat je team aanzienlijk helpt door je vijand schade toe te brengen of je levenspunten met zijn helende krachten aan te vullen. Het andere team gaat er zeker alles aan doen om je tegen te houden.

"Hierdoor heeft Gigantic strategische diepgang, maar je hebt net zo goed de vrijheid om de tegenstander direct aan te vallen," aldus Phinney. Je hoeft namelijk niet per se elk punt over te nemen. Het doden van tegenstanders of het aanvallen van de vijandelijke Guardian zorgt er eveneens voor dat je eigen wezen krachtiger wordt.

Zodra je Guardian krachtig genoeg is, besluit hij om aan de frontlinie te vechten. De tegenstander probeert dan om hem met man en macht af te weren. Deze chaotische momenten eisen veel inspanning en goede coördinatie. Na een succesvolle aanval wordt de vijandige gigant naar de grond gewerkt, waardoor zijn zwakke plek wordt blootgesteld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je deze plek tweemaal aanvalt, voordat de uiteindelijke climax begint.

Dat moment is de zogenoemde 'Clash'. Beide giganten verhuizen naar het midden van de map, waardoor het tempo aanzienlijk verhoogd wordt. De teams moeten er dan alles aan doen om elkaar uit te schakelen. Tevens moet je rekening houden met de knokkende giganten, aangezien ze hun destructieve aanvallen op het speelveld loslaten. Positionering is van groot belang, want doodgaan tijdens de Clash betekent veelal permanente uitschakeling. Terwijl de vuurballen, pijlen en flesjes je om de oren vliegen, wordt de zwakke Guardian nog één keer naar de grond gewerkt. Met een genadeklap tot gevolg.

Gigantic komt exclusief uit voor Windows 10 en de Xbox One. Volgens Phinney is er voorlopig geen sprake van een PlayStation 4-versie. "We willen ons eerst focussen op de pc- en Xbox One-versies. Daar hebben we het voorlopig al druk genoeg mee." De basis voor een solide free-to-play game is in principe aanwezig. "Natuurlijk willen we graag dat Gigantic de eSports verovert, maar dat hangt echt van de spelers af," zegt Phinney. Duidelijk is in elk geval dat Motiga met Gigantic een chaotisch en competitief spelconcept in handen heeft.

De gesloten bèta van Gigantic gaat op 28 augustus van start. Een releasedatum is nog niet bekend.

Gigantic

Xbox One, PC