Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Ghostwire: Tokyo's mix van Japanse horror en actie intrigeert

Who ya gonna call?

Met bijna 14 miljoen inwoners is Tokyo de ultieme metropool. Maar wat als iedereen plots verdwijnt? Dat is het uitgangspunt van Ghostwire: Tokyo. De nieuwe game van studio Tango Gameworks (bekend van de The Evil Within-reeks) is tot nu toe in mysterie gehuld, maar tijdens deze preview werd een tipje van de sluier opgelicht.

In Ghostwire Tokyo speel je als Akito, een ogenschijnlijk doodnormale man die door de geest van KK is bezeten. KK was een geestenjager toen hij nog leefde en werkt nu postuum via Akito om Tokyo te redden van een mysterieuze mist die alle bewoners heeft weggevaagd. De kwaadwillende Hannya lijkt verantwoordelijk voor deze gebeurtenis en heeft het bovendien op Akito's zus gemunt, die comateus in het ziekenhuis ligt. Er lijkt dus meer dan genoeg op het spel te staan in de game, wat voor een interessant verhaal kan zorgen.

Ghostwire: Tokyo is een first-person game waarin een prachtig vormgegeven Tokyo met zijn verschillende districten, zoals Yugenzaka en Shibuya, centraal staat. De demonstratie liet schitterend verlichte straten zien, met een gedetailleerde huizen, winkeltjes en aankleding. Door de bovennatuurlijke mist is het echter ijzig stil in de anderzijds drukke metropool. Het feit dat alle mensen verdwenen zijn en Tokyo nu een speeltuin voor bovennatuurlijke fenomenen en geesten is, zorgt voor een interessante combinatie van hyperrealistische straten met vliegende drankautomaten, ectoplasma en veel, heel veel geesten.

De grens tussen onze wereld en het bovennatuurlijke lijkt in Ghostwire: Tokyo namelijk helemaal niet meer te bestaan. 'Visitors' oftewel boosaardige geesten sijpelen Tokyo in en maken de dienst uit. De geesten zijn direct uit de Japanse folklore geplukt, zoals gezichtsloze gestalten met kapotte paraplu's (Noppera-bō), onthoofde meisjes (Nukekubi) en een verminkte vrouw met een mondkapje (Kuchisake). Er zijn echter ook vriendelijke Yokai te vinden, zoals de vliegende Tengu waarmee je op de daken kunt geraken. De Nekomata is dan weer een tweestaartige kat die de winkeltjes in de game beheert. Zo lijkt Ghostwire: Tokyo een breed aanbod aan geesten te tonen, wat niet gauw verveelt.

Om de Visitors te verslaan, maakt Akito gebruik van Etherial Weaving oftewel handgebaren waarmee je de geesten verdrijft. De combat lijkt tot nu toe voornamelijk op langeafstandsaanvallen te leunen, inclusief een munitieteller in de rechteronderhoek van het scherm. Het is ook mogelijk om een Visitor te besluipen en een rugaanval uit te voeren. Met een etherisch touw kan Akito dan weer de kern van een Visitor wegrukken, terwijl een later gevonden boog ideaal is voor de sluipschutters onder ons. Hoewel het nog de vraag is hoe de combat uiteindelijk vloeit, wekt de presentatie alvast de indruk van een shooter met een unieke aankleding.

De mist beschadigt Akito, waardoor er aanvankelijk maar een klein deel van de map beschikbaar is. Door gecorrumpeerde Torii Gates te zuiveren (poorten die dienen als doorgangen voor de Visitors) trekt de mist langzamerhand uit het gebied weg en heb jij als speler meer ruimte om te verkennen. In de demonstratie was ten slotte ook een locatie met meerdere poorten te zien. Die poorten zuiverde Akito door alle Visitors uit de weg te ruimen, met een nieuwe power-up als beloning.

Ghostwire: Tokyo lijkt naast actie ook ruimte te maken voor horror. Zo liep Akito in de demonstratie geregeld door huizen die met hun lange, kronkelende gangen niet alleen de natuurwetten tartten maar ook een dikke knipoog naar P.T. vormden. Of was er een zijmissie, waarin Akito een huis moest zuiveren van de boosaardige geest van de huisbaas die de ruimte met zijn duistere aanwezigheid verwrong. Hoewel Ghostwire: Tokyo dus hoofdzakelijk een actiegame lijkt te zijn, gaf de demonstratie blijk van afwisseling die horrorfans zullen smaken.

De demonstratie gaf een relatief duidelijk beeld wat je van de gameplay van Ghostwire: Tokyo mag verwachten. Het contrast tussen de prachtig vormgegeven districten en boosaardige Visitors levert interessante visuals op. De ogenschijnlijk traditiegetrouwe Shinto-invloeden lijken de game een unieke invalshoek te geven. En mits de gameplay het geheel voldoende ondersteunt, wordt Ghostwire: Tokyo een geestig eindproduct.

Ghostwire: Tokyo verschijnt op 25 maart voor de pc en PlayStation 5.

Over de auteur

Sander van Leth avatar

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Reacties