Ghost 'n Goblins Resurrected review - Kruistocht in onderbroek

Hoefde niet herrezen te worden.

Tergende controls en onnodig meedogenloos leveldesign bewijzen dat Ghost 'n Goblins Resurrected geen plek naast zijn voorgangers verdient.

In de Ghosts 'n Goblins Resurrected review trekt Sander zijn mooiste aardbeienonderbroek aan en scherpt hij zijn lans om weer eens een flinke lading demonen om te leggen. Hij verwacht niet zonder kleerscheuren thuis te komen, maar deze tegenstand gaat zijn verwachting te boven.

Capcom-fans laten zich graag de grond in stampen. Dat is niet alleen te herleiden aan de reactie op Lady Dimitrescu van Resident Evil Village, maar vooral aan de verduiveld moeilijke arcadegames die de ontwikkelaar op zijn cv heeft staan. Ghosts 'n Goblins is zo'n beetje het summum van die bikkelharde gameplay, gekoppeld aan grimmige graphics, een spookachtige soundtrack en de onderbroek van hoofdpersonage Arthur. Waar de serie altijd al in slaagde, was uitstekend gebalanceerde gameplay die streng maar vooral rechtvaardig is. En daar wringt de schoen, want Ghosts 'n Goblins Resurrected heeft de wijze lessen van het origineel niet goed begrepen.

Nochtans zijn alle klassieke elementen aanwezig. Prinses Prin Prin gekidnapt door een horde demonen? Check. Nieuwe levels die het beste van Ghosts 'n Goblins en Ghouls 'n Ghosts vertegenwoordigen? Present. Gepaard met een orkestrale soundtrack en een nieuwe sprookjesachtige artstijl maakt deze game een sterke eerste indruk. Ook de inzet om de game voor een breder publiek toegankelijk te maken gooit hoge ogen. Er is een breed aanbod aan moeilijkheidsgraden waarin je vaker geraakt wordt en zelfs onsterfelijk bent. Je kunt zelfs een optionele tweede speler inschakelen die een assisterende rol vervult. Dat alles zorgt ervoor dat zelfs de meest onervaren schildknaapjes zich aan het avontuur kunnen wagen. Ghosts 'n Goblins Resurrected doet zeker zijn best om harten te veroveren.

Als laatste toevoeging heeft Ghost 'n Goblins Resurrected een skill tree waarin je meerdere offensieve spreuken kunt kopen. Denk bijvoorbeeld aan een Gorgon die alle vijanden in steen verandert, of twee vlammen die je flanken beschermen. Om de spreuken te ontgrendelen, moet je in de levels Umbral Bees verzamelen. In theorie is het een interessante toevoeging, maar in de praktijk voelen de spreuken ondermaats of zelfs volledig ineffectief aan. Het verzamelen van de Umbral Bees is bovendien geen vermakelijke toevoeging en staat de flow van de game in de weg, mede omdat de Bees na ontdekking snel weer verdwijnen en ze regelmatig weg van Arthurs route zweven. De spreuken negeren heeft tot slot geen negatieve impact op de game, waardoor het gehele systeem overbodig overkomt.

Al die toegankelijkheid redt je hoe dan ook niet van het sadistische leveldesign, vooral tegen het einde van het avontuur. Regisseur Tokuru Fujiwara definieert in een interview 'goedkope gameplay' als wanneer onbedoelde en lukrake obstakels de creativiteit van de speler in de weg staan. En hoewel alle obstakels ongetwijfeld bewust geplaatst zijn, is er geen ruimte voor creativiteit vanuit de speler. Nauw luisterende platformsegmenten, een meedogenloze stroom van vijanden, of beide tegelijk vereisen een specifieke aanpak waar nauwelijks rek in zit. Zelfs al speel je op de laagste moeilijkheidsgraad, lik je non-stop je wonden als je van de gebaande wegen afwijkt. Ghost 'n Goblins Resurrected voelt oneerlijk en bij vlagen toch erg goedkoop aan, wat enorm botst met de brede selectie aan toegankelijkheidsopties.

Ghosts 'n Goblins Resurrection review: De artstijl is lang niet verkeerd.

Het zou zo erg nog niet zijn, maar de controls voelen aan alsof je door stroop loopt. Arthur beweegt tergend langzaam en rigide, waardoor het onnodig lastig is om de uitdaging het hoofd te bieden. Dat gevoel wordt alleen maar versterkt door de animaties, aangezien Arthurs benen tweemaal sneller bewegen dan dat hij daadwerkelijk vooruit gaat. Uiteindelijk vecht je niet tegen de ontworpen uitdagingen maar tegen de game zelf.anneer de credits over het scherm lopen, is de overwinning niet zwaarbevochten maar bitterzoet.

Het is zeker waar dat je bij een game als Ghost 'n Goblins geen prettige strandwandeling moet verwachten, maar bij een uitdagende game moet je nu eenmaal alle tools in handen krijgen om de eindstreep te halen. Arthurs loopsnelheid en stroeve besturing storen enorm, en ook het sadistische leveldesign strooit roet in het eten. De verschillende moeilijkheidsgraden en de skill tree helpen je niet om deze kernproblemen te overbruggen, waardoor Ghosts 'n Goblins Resurrected beter weer te ruste wordt gelegd.

Voor de Ghost 'n Goblins Resurrected review speelde Sander op de Nintendo Switch