Gears of War: Ultimate Edition review

Scherp als een kettingzaag.

Gears of War: Ultimate Edition geeft een van de beste third-person shooters ooit een verdiend nieuw laagje verf.

Wanneer je aan Gears of War denkt, dan zijn er bepaalde beelden die onmiddellijk voor je ogen komen zweven. Gespierde soldaten zonder nek. Machinegeweren met een kettingzaagbajonet. Ontwikkelaar The Coalition heeft met Gears of War: Ultimate Edition nu de eerste game in de serie nu voor een nieuw platform en een nieuwe generatie opnieuw gemaakt. Is de kettingzaag nog altijd even scherp, of hebben de jaren de glans er afgehaald?

Gears of War: Ultimate Edition is geen simpele remaster, maar een remake. The Coalition heeft de originele Gears of War volledig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Slechts enkele onderdelen zijn behouden, zoals het stemmenwerk en de soundtrack van Kevin Riepl. De rest van de game heeft een volledig nieuw laagje audiovisuele verf en een upgrade naar 1080p en 60 frames per seconde. Zo zijn de textures en objecten nieuw, de geluidseffecten opnieuw opgenomen en de cutscenes volledig herdaan.

Over het algemeen blijft The Coalition trouw aan het werk van Epic Games. Het harnas van de Gears ziet er massief en gedetailleerd uit. De voetstappen van Marcus en Delta Squad weergalmen doorheen de lege straten van Sera. De Locust zijn nog steeds afzichtelijk en dodelijk. Het schuilen achter lage muurtjes of hoeken is nog altijd even responsief. Alles maakt veel lawaai en voelt even zwaar aan: The Coalition begrijpt duidelijk wat Gears of War is.

Sommige kleine veranderingen zijn minder succesvol. Het halen van een headshot is minder bevredigend dan in 2006, puur omdat het groteske en iconische geluid van een ontploffend hoofd vervangen is door iets dat wat minder over-the-top klinkt. De herdane cutscenes slagen er ook niet altijd in om het niveau van hun voorgangers te halen. Het filmpje waarin je voor de eerste keer General RAAM te zien krijgt, is nu bijvoorbeeld van een hoop snelle cuts voorzien, waardoor de actie veel sneller lijkt te gaan en de dreiging van de Locust-leider aanzienlijk vermindert.

Op andere momenten doetThe Coalition dan wel weer beter dan Epic Games. Doorheen de campagnemodus heeft de studio bepaalde elementen uit Gears of War 2 en 3 toegevoegd, om een groter saamhorigheidsgevoel te creëren in de Gears-trilogie. Zo krijg je nu al een glimp van de Locust Queen te zien, een personage dat normaal pas voor de eerste keer in Gears of War 2 verschijnt.

De Ultimate Edition laat je ook voor de eerste keer op console tegen een Brumak vechten. Dit gevecht was eerder exclusief voor de pc-versie van de originele Gears of War. Het verlengt de campagne met ongeveer een half uur en maakt van de vijfde act van de game een volwaardig geheel, waar vroeger altijd iets ontbrak.

De te verzamelen COG Tags die over Sera verspreid liggen, hebben ook een nieuwe functie gekregen. Je speelt er niet alleen achievements mee vrij, maar ook pagina's van een comic. Iedere act in de game heeft nu een overeenkomstig stripverhaal. Het is een interessante toevoeging voor echte Gears-fanaten en een leuke bonus voor overijverige achievement-jagers.

Op multiplayervlak heeft de game grotere veranderingen gekregen. De oorspronkelijke Gears of War stamt uit een eenvoudigere tijd: er was nog geen sprake van pre-order-bonussen, ranks en prestiges. De game bevatte oorspronkelijk maar drie modi: Warzone, Execution en Assassination. Later kwam daar nog Annex bij. In de Ultimate Edition voegt The Coalition enkele favorieten uit de latere Gears-titels toe, zoals Team Deathmatch. Met overwinningen kun je XP verdienen en zo in rang stijgen. Wanneer je level 100 bereikt, kies je er eventueel voor om weer vanaf nul te beginnen. Het zijn gimmicks die tegenwoordig verwacht worden in een multiplayershooter, maar die de originele Gears niet nodig had om verslavend te zijn.

Tijdens het schieten zelf is de multiplayer nog hetzelfde als in 2006. Snelle reflexen zijn een must. De shotgun overheerst nog steeds op iedere multiplayermap. The Coalition is nog hard aan het werk om een juiste balans te vinden, iets waar Epic Games ook nooit echt in slaagde. De extra multiplayermappen en skins zorgen voor wat meer variatie.

Dat is ook wat The Coalition wilde bereiken met deze Gears of War: Ultimate Edition. Wat nieuwe features en een nieuw laagje verf, maar nog altijd Gears of War. Of je nu heimwee hebt naar 2006 of voor de eerste keer van de serie wilt proeven voordat Gears of War 4 uitkomt, Gears of War blijft een van de beste third-person shooters ooit. De kettingzaag is nog steeds vlijmscherp.

Gears of War: Ultimate Edition is nu voor de pc en Xbox One verkrijgbaar.

Gears of War

Xbox One, PC