Mario Maker Reviews

Super Mario Maker 3DS review - Werk op het spoor

De Mario-games zijn eigenlijk voor de handheld gemaakt. De korte levels en simpele besturing lenen zich namelijk perfect voor korte speelsessies onderweg. Het enige probleem is dat je de games vroeg of laat uitspeelt, en je reizen weer zonder Mario verdergaan. Met Super Mario Maker 3DS wil Nintendo daar verandering in brengen. Als je deze game uit hebt, bouw je gewoon zelf een paar levels of speel je het werk van andere spelers. Daar houd je een paar uur op de trein wel mee uit. Om de game van de Wii U naar de 3DS te krijgen, heeft Nintendo echter aardig moeten sleutelen. Is die vertaalslag gelukt, of hebben we hier met een inferieure versie te maken?

Aan de basis van de game is weinig veranderd. Super Mario Maker 3DS is nog steeds een samenkomst van de klassieke tweedimensionale Mario-games met de mogelijkheid om zelf levels te bouwen. Waar deze overzetting zich in onderscheidt, zijn de details van die formule. Nieuw is bijvoorbeeld de 'Mario Missie,' een klassieke Mario-campagne met achttien werelden die de '10 Mario Challenge' uit het origineel vervangt. Die levels leggen je al snel het vuur aan de schenen, en ook ervaren spelers kunnen rekenen op aardig zere duimen voordat prinses Peach gered is.

Die moeilijkheidsgraad is vooral ontstaan omdat Mario Missie van Nintendo's gebruikelijke ontwerpfilosofie afwijkt. Normaal zijn levels speeltuinen die jij dankzij improvisatie en snelle reflexen overleeft. Maar Super Mario Maker wil dat jij leert hoe Mario en zijn omgeving samenkomen. Om het ontwerp te begrijpen, richt de game constant jouw aandacht op de levels zelf. Dat resulteert in een moeilijke maar leerzame ervaring waarin levels soms in Zelda-achtige puzzels veranderen. Dat puzzelgevoel wordt door optionele uitdagingen verder versterkt. De Mario Missie hangt het broodnodige vlees aan de botten van de game, en zorgt dat je ook iets te doen hebt wanneer er even geen tijd of inspiratie is om zelf te bouwen.

Lees meer...

Super Mario Maker review

EssentieelSuper Mario Maker review

Laat je innerlijke Bouw-ser los.

Nog voor de officiële launch barst Super Mario Maker online al van de verrassende levels. Zo laat eentje je verticaal bowlen met Buster Beetles, waarbij je probeert om de hoogste score te halen. Andere laten Mario volautomatisch door een wirwar van trampolines en kanonskogels bewegen. Ook kom je een level tegen waarbij Mario alleen de juiste weg kiest door razendsnel rekensommetjes op te lossen. Nintendo wilde het verrassingselement in de Super Mario-games benadrukken en dat is gelukt.

In Super Mario Maker bouw je je eigen Mario-levels. Om je eigen creatieve plannen uit te werken, gebruik je een level-editor die erg intuïtief werkt. Dit komt doordat de game optimaal gebruikmaakt van de GamePad. Je sleept de verschillende power-ups en Koopa's rechtstreeks vanuit het bouwmenu je level in. Vervolgens schakel je naar de speelmodus om te testen of alles in praktijk wel zo werkt als je had bedacht. Dit kost slechts seconden.

Nintendo staat nu wel voor een nieuw probleem. Hoe kan het bedrijf de kwaliteit van de levels garanderen? Veruit het grootste deel van deze levels wordt pas na de lancering door andere spelers gemaakt. Nintendo heeft daarom een aantal maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat de online levels van een zo hoog mogelijk niveau zijn.

Lees meer...