Pokkén Tournament DX

Hoewel Pokken Tournament DX de beste versie van de game is, lijdt het geheel nog altijd aan een gebrekkig design.

Pokken Tournament DX review - Toernooi op toernee

Pokémon hoort thuis op een handheld, dat is zo klaar als een klontje. Het team van Bandai Namco vindt het dan ook niet meer dan logisch dat Pokken Tournament DX zijn entree maakt op de Nintendo Switch. Die 'ultieme' versie bevat alle 21 vechtersbazen uit de arcadehallen en een 3-versus-3-modus, en maakt gebruik van de extra kracht die de Switch ten opzichte van de Wii U biedt. Die verbeteringen lossen echter niet de fundamentele problemen van het origineel op, die Bruce twee jaar geleden in zijn Pokken Tournament review al aangaf. Het eindresultaat is de definitieve versie van een matige game.

De gevechten in Pokken Tournament kennen twee fasen. In de Field Phase kun je in alle richtingen bewegen om je tegenstander op het verkeerde been te zetten. Als je bepaalde moves uitvoert, gaat het gevecht over naar de Duel Phase, waarin je vanuit een traditioneel zijaanzicht verder vecht. Het concept is interessant en moet leiden tot gevechten waarin je om elkaar heen danst tot je een opening vindt. Het eindresultaat is echter chaotisch en komt vooral neer op wie het snelst op de knoppen ramt.

Hoewel er een diepere laag gameplay in dat systeem schuilt, kan de game die nauwelijks reproduceren. De tutorial legt alleen moves uit en de AI in de campaign is veel te zwak om de diepere nuances mee te krijgen. Omdat de computergestuurde tegenstanders als een boksbal blijven staan, zijn rondes al voorbij voordat je support-Pokémon of extra sterke Burst Moves kunt inzetten. Pas na de eerste vijftig gevechten van het toernooi begint de AI zijn tanden te tonen, maar zelfs dan volstaan de simpelste combo's en tactieken nog om de overhand te krijgen. Dat probleem bestond al in de originele Wii U-versie en is in deze definitieve versie niet verholpen.

Lees meer...