Fallout 3

Belangrijke events

FeatureFallout - Onze bizarste herinneringen

Kannibalen, kernbommen en klagende vrouwen.

Het is bijna zover: de release van Fallout 4. Samen met je trouwe viervoeter Dogmeat trek je dit keer door het post-apocalyptische landschap van Boston. De Fallout-games staan bekend om keihard overleven in een dystopische wereld waarin je regelmatig in onalledaagse situaties terechtkomt. Daarin wordt je karma op de proef gesteld en moet je onomkeerbare keuzes maken. Ben je de Barmhartige Samaritaan die vooral anderen helpt? Of toch de genadeloze egoïst die bereid is over lijken te gaan? Johnny, Kenneth, Marcel en Yvo blikken terug naar hun bizarste momenten uit de serie.

FeatureHalloween - Griezelen met Eurogamer

De trauma's van de redactie.

Halloween... Het is niet alleen de tijd van olijke pompoenen en uitbundige verkleedpartijtjes, maar ook van ronkende kettingzagen en bloed aan de muur. Het is dan ook ideale de periode om mensen de stuipen op het lijf te jagen. We hebben de psychopathische seriemoordenaars, hersenetende zombies en door Beëlzebub bezeten weesmeisjes allemaal al eens gezien. De redactieleden van Eurogamer Benelux beweren dan ook stalen zenuwen te hebben. Er is helemaal niks dat ervoor zorgt dat ze tijdens het gamen het liefst in foetushouding onder de dekens kruipen en angstvallig naar hun moeder verlangen. Of toch wel?

FeatureDe wildste E3 2015 voorspellingen

Eurogamer Benelux speculeert erop los!

Je hebt er ondertussen bijna een jaar op moeten wachten, maar volgende maand gaat er toch echt een nieuwe editie van de E3-beurs van start! Van 16 tot en met 18 juni is het weer persconferenties kijken, previews aanhoren en stilletjes hopen dat er een vervolg op je favoriete game wordt aangekondigd. Zoals gebruikelijk hebben een paar ontwikkelaars al stille hints gegeven naar mogelijke onthullingen die ze dit jaar gaan doen. Zo liet Xbox-baas Phil Spencer onlangs weten dat Microsoft van plan is om meerdere exclusieve Xbox One-games te onthullen.

Gerucht: productiebedrijf Guillermo del Toro werkt aan trailer Fallout 4

Een medewerker van het productiebedrijf van Guillermo del Toro geeft op zijn CV aan dat hij aan een trailer voor Fallout 4 heeft gewerkt.

Fallout 4 is tot op heden nog niet officieel aangekondigd. Het gerucht gaat echter dat de game dit jaar tijdens de E3 - persconferentie van ontwikkelaar Bethesda wordt onthuld. Eerder kwam al naar buiten dat Dishonored 2 vermoedelijk geen onderdeel is van de presentatie.

De E3-beurs vindt dit jaar plaats van 16 tot en met 18 juni. Naast Bethesda houdt ook Square Enix dit jaar een eigen persevenement.

Lees meer...

Handelsmerk Fallout: Shadow of Boston vastgelegd

UPDATE: Bethesda zegt dat het nep is.

UPDATE: Uitgever Bethesda meldt op Twitter dat de handelsnaam 'nep' is en niet vanuit het kantoor van het bedrijf komt. Hiermee zijn de beweringen over een eventueel nieuwe Fall Out-game van tafel.

Bethesda hint op nieuw project

Teaser op Vine mogelijke hint voor een nieuwe Wolfenstein?

Vanmorgen heeft Bethesda een teaser op Bethesda's Vine account geplaatst. Het betreft een video van vier seconde wat zich afspeelt in een loop. Prikkeldraad en beelden van een oude LP zijn te zien. Op reacties van Twitter gebruikers dat het Fallout gerelateerd zou zijn, heeft Bethesda gereageerd met: "Guess again."

Gerucht: Bethesda werkt aan Fallout TV show

"A television program set in a post-nuclear apocalyptic world."

Fallout-ontwikkelaar Bethesda Softworks heeft een trademark geregistreerd bij de United States Patent and Trademark Office in verband met "an on-going television program set in a post-nuclear apocalyptic world." Het gaat hier waarschijnlijk om een tv-adaptatie van Bethesda's succesvolle post-apocalyptische Fallout games.

Games Convention Preview: Part 2

FeatureGames Convention Preview: Part 2

Het tweede en laatste deel

Gisteren kon je in ons eerste deel al lezen wat de grootste verrassingen waren in de aanloop naar de Games Convention van 2008. Daarnaast behandelden we de line-up van de grote drie, alhoewel het er dit jaar maar twee echt aanwezig zijn. In dit deel gaan we verder met de games waar de meeste redacteurs naar uitkijken en welke aankondigingen we verwachten en op hopen.

Qua populariteit op de redactie zijn sommige titels redelijk voorspelbaar. Denk bijvoorbeeld aan Guitar Hero: World Tour, StarCraft II, Diablo III, Far Cry 2 en Red Alert 3. Ook de nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft en de nieuwe Call of Duty en Prince of Persia zorgen voor zweterige handjes van enthousiasme. Allemaal franchises die een gevestigde naam hebben en die in voorbije jaren de lat binnen hun genres hoger hebben gelegd.

Ook de nieuwe franchises zijn echter goed vertegenwoordigd in de Leipziger Messe. EA komt bijvoorbeeld met Mirror's Edge, Dead Space en Left 4 Dead. Alle drie titels die wel eens hoge ogen zouden kunnen gaan gooien bij hun release. Vooral om aanwezig te kunnen zijn op de perspresentatie van first person platform/actiegame Mirror's Edge hebben we een potje moeten armworstelen op de redactie.

Lees meer...

Bethesda werkt aan next-gen project

Vacature lokt meer geruchten dan CV's.

Bethesda Game Studios, maker van games waar je vast al eens van gehoord hebt zoals The Elder Scrolls 5: Skyrim en Fallout 3, zoekt momenteel nieuwe werkkrachten om in te zetten bij het maken van een game voor next-gen consoles.

Interplay werkt verder aan Fallout MMO

Beroep Bethesda afgewezen.

Bethesda's beroep tegen de uitspraak van een Amerikaanse rechtbank dat Interplay verder mag gaan met het ontwikkelen van z'n Vault 13 Fallout MMO, werd afgewezen. De Amerikaanse ontwikkelaar, die de rechten op Fallout in 2007 van Interplay overkocht, kon niet aantonen dat het besluit dat eerder werd genomen in deze zaak foutief was. Met andere woorden, ze slaagden er opnieuw niet in aan te tonen dat Interplay's MMO hen schade zou toebrengen.

Replay of FastForward: Fallout 3

Replay of FastForward: Fallout 3

Het deel dat de reeks heruitvond.

Een Replay/Fast Forward van Fallout 3... Tjah, waar te beginnen? De game kwam uit in 2008 en twee jaar - en vijf expansions - later spreken de mensen nog steeds over de game alsof het slechts enkele maanden geleden het daglicht zag. Heb je de voorbije twee jaar onder een rots geleefd of heb je last van een zwaar korte termijngeheugen? Sta me dan toe het één en ander toe te lichten. Het is moeilijk om honderden uren gameplay in vier zinnen samen te vatten, maar moeilijk gaat ook. Jij wordt geboren in een vault, afgeschermd van de buitenwereld, waar je als speler de sleutelmomenten van je leven doorloopt. Op een gegeven moment knalt de spreekwoordelijke stront tegen de al even spreekwoordelijke ventilator en vliegen de problemen je om de oren. Een kleine 'Running Man'-scène later verlaat je de beschermende cocon van de vault en kom je terecht in een gigantisch postapocalyptisch pretpark, beter bekend als Washington D.C. Een klassiek scenario ontvouwt zich dat begint met de zoektocht naar je vader en eindigt in een queeste van epische proporties - perfect om tussenin aan elke verkenningsdrang in lijf toe te geven.

Fallout 3 werd bij zijn release - en daarvoor ook al - vaak omschreven als een soort 'Elder Scrolls IV: Oblivion in de toekomst', met een nucleaire holocaust ergens tussenin gesmeten. Niet geheel onterecht natuurlijk, de game is tenslotte van dezelfde ontwikkelaars, maakt gebruik van dezelfde engine en staat ook geregistreerd onder het genre 'RPG'. Net zoals in Oblivion heb je een gigantische open wereld waar je kan gaan en staan waar je wilt. Er zijn tal van verschillende gebieden, NPC's en missies. Slagzwaarden en magie moesten dan wel wijken voor granaten en shotguns, het mechanisme inzake slijtage en schade werd enigszins behouden - zij het met een zwaar First Person Shooter element. Zelfs minder vanzelfsprekende zaken worden op één of ander manier gerecycleerd. Het openprutsen van sloten werd vervangen met het hacken van computers en het kraken van kluizen. In een zekere zin zijn er zelfs verschillende rassen aanwezig - iets waar we straks nog op terug komen.

Het is misschien beter dat we eerst de restyling van Fallout bespreken. Voor mensen die nog niet lang meedraaien in het game-gebeuren (of nooit PC-games spelen): Fallout was niet altijd een FPS/RPG. Om meer te weten te komen over de eerste twee titels, klik je best even door naar dit artikel. Voor we verder gaan, is het belangrijk dat je één iets goed begrijpt: bij zijn release was Fallout 3 een 'nieuwe naam'. Veel mensen die Fallout 3 speelden, hadden nooit Fallout 1 of 2 gespeeld. De reden? Nieuwe ontwikkelaar, nieuwe aanpak van gameplay en (zeker niet te onderschatten) nieuwe platformen. Het gamelandschap heeft de voorbije jaren al heel wat verschuivingen gekend op gebied van gameplatformen en het feit dat Fallout 3 ook een release kreeg op PS3 en Xbox 360 heeft een niet te onderschatten impact gehad. Fallout 3 was de nieuwe gevestigde waarde binnen zijn reeks en genre - een beetje zoals Final Fantasy VII was in zijn tijd.

Lees meer...

Fallout-DLC aan halve prijs op XBL

Bethesda maakt ons klaar voor New Vegas.

Microsoft werkt voor de Deal of the Week van, nouja, deze week samen met Bethesda om ons alvast lichtjes op te warmen voor de release van Fallout: New Vegas. Neen, er is (voorlopig) nog geen demo van het spel te vinden op Xbox Live, maar wel een sweet deal voor iedereen die Fallout 3 in huis heeft en nog niet begonnen is aan de downloadable content voor die game.

GOTY-editie van Fallout 3 krijgt datum

Ook DLC voor PS3-versie komt eraan.

Fallout 3 was zonder enige twijfel een van de grootste releases van vorig jaar. Het spel kreeg te maken met laaiend enthousiast reacties van gamers en Bethesda wist ook de pers te overtuigen van de kracht van haar post-apocalyptische RPG. Heel verwonderlijk is het dan ook niet dat we binnenkort een 'Game of the Year'-editie van Fallout 3 mogen verwachten.

Bethesda en Interplay vechten om Fallout

De rechtzaken vliegen in het rond!

De naam Fallout behoorde in het verleden tot Interplay. In 2004 kocht uitgever en ontwikkelaar Bethesda de rechten tot de reeks echter over van Interplay, met het succesvolle Fallout 3 als gevolg. Ook de rechten tot het maken van een MMO binnen het universum zijn eigendom van Bethesda, al gaf het bedrijf deze een tijd geleden alweer terug aan de originele bedenkers van de post-apocalyptische game. Nadat bleek dat Interplay niet genoeg deed om de Fallout-MMO uit de grond te stampen trok Bethesda de rechten weer naar zich terug. Tot zover deel één van het conflict.