Fallout

Vroeger, toen alles beter was... Toen keuzevrijheid nog niet aan banden was gelegd. In Retrofiel gaat een van de redacteurs van Eurogamer Benelux terug naar de goede oude tijd. Met het oog op het twintigjarige jubileum van Fallout legt Johnny uit waarom de game speciaal is en blijft.

FeatureFallout - Onze bizarste herinneringen

Kannibalen, kernbommen en klagende vrouwen.

Het is bijna zover: de release van Fallout 4. Samen met je trouwe viervoeter Dogmeat trek je dit keer door het post-apocalyptische landschap van Boston. De Fallout-games staan bekend om keihard overleven in een dystopische wereld waarin je regelmatig in onalledaagse situaties terechtkomt. Daarin wordt je karma op de proef gesteld en moet je onomkeerbare keuzes maken. Ben je de Barmhartige Samaritaan die vooral anderen helpt? Of toch de genadeloze egoïst die bereid is over lijken te gaan? Johnny, Kenneth, Marcel en Yvo blikken terug naar hun bizarste momenten uit de serie.

Klassieke Falllout-games weer digitaal verkrijgbaar

Fallout 1, 2 en Tactics keren terug naar Steam en GoG.

Fallout 1, Fallout 2 en Fallout Tactics zijn weer digitaal verkrijgbaar via Steam en Good Old Games. De drie games van uitgever Bethesda Softworks keren terug na een afwezigheid van ruim zes maanden.

Good Old Games start DRM-Free Winter Sale

Fallout 1 + 2 + Fallout Tactics komende dagen gratis.

Online retailer Good Old Games is vandaag een winter-uitverkoop gestart. Als speciale actie zijn Fallout 1, Fallout 2 en Fallout Tactics de komende 46 uur gratis te downloaden.

Gerucht: Bethesda werkt aan Fallout TV show

"A television program set in a post-nuclear apocalyptic world."

Fallout-ontwikkelaar Bethesda Softworks heeft een trademark geregistreerd bij de United States Patent and Trademark Office in verband met "an on-going television program set in a post-nuclear apocalyptic world." Het gaat hier waarschijnlijk om een tv-adaptatie van Bethesda's succesvolle post-apocalyptische Fallout games.

Replay of FastForward: Fallout 1 & 2

Replay of FastForward: Fallout 1 & 2

De delen waarmee het allemaal begon.

De opzet van dit soort artikels is meteen duidelijk als je de titel ervan leest. Een redacteur krijgt de opdracht om een game te herspelen, waarna hij uitmaakt of het de moeite is om de titel vandaag de dag opnieuw uit de kast te halen - Replay - of door te spoelen naar het vervolg - FastForward -. Deze keer gaan we aan de slag met Fallout en Fallout 2, nu Fallout: New Vegas bijna in de winkelrekken te vinden is. Gezien we in deze artikels uitgebrachte games uit het verleden herbekijken kunnen er spoilers aanwezig zijn, dus best even opletten mocht je het desbetreffende spel nog niet gespeeld hebben.

In 1997 verscheen misschien wel één van de meest verrassende RPG's ooit. Fallout werd in dat jaar een (cult)hit die nog steeds een schare trouwe fans blijft verblijden. Naast een Metacritic-waarde van 89 prijkt de game ook in diverse lijsten van beste games aller tijden. Waarom is het juist dit videospel dat zo goed ontvangen werd? Laten we dat eens uitzoeken nu ik na al die jaren de game nog eens in mijn PC prop.

Ten eerste gaat er al een sterke aantrekkingskracht uit van de speelwereld. Na de Koude Oorlog, de val van de Berlijnse Muur en films zoals Mad Max was het idee van een post-nucleaire wereld niet ondenkbaar. Gooi hierbij nog eens de oorlog tussen twee wereldmachten zoals de kapitalistische Verenigde Staten en het Rode gevaar van de Chinese communisten en je hebt een heel interessant universum. Het idee van grote atoomschuilkelders zoals de Vaults in Fallout waren ook niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Lees meer...

Bethesda en Interplay vechten om Fallout

De rechtzaken vliegen in het rond!

De naam Fallout behoorde in het verleden tot Interplay. In 2004 kocht uitgever en ontwikkelaar Bethesda de rechten tot de reeks echter over van Interplay, met het succesvolle Fallout 3 als gevolg. Ook de rechten tot het maken van een MMO binnen het universum zijn eigendom van Bethesda, al gaf het bedrijf deze een tijd geleden alweer terug aan de originele bedenkers van de post-apocalyptische game. Nadat bleek dat Interplay niet genoeg deed om de Fallout-MMO uit de grond te stampen trok Bethesda de rechten weer naar zich terug. Tot zover deel één van het conflict.