Dreamfall Chapters

Dreamfall Chapters speelt met politieke kwesties op de emoties en intrigeert wederom dankzij sterk geschreven personages.

Belangrijke events

Dreamfall Chapters review - Nooit zomaar een droom

Jaren wachten op een ontknoping: fans van de Dreamfall-games weten er alles van. Ontwikkelaar Red Thread Games gaf The Longest Journey uit 2000 een slot, maar het in 2006 uitgekomen Dreamfall: The Longest Journey liet de speler met een cliffhanger achter. Na een pc-versie krijgen console-eigenaren nu ook de kans om de ontknoping in Dreamfall Chapters te spelen. Hoewel de game het derde deel van de serie is, belooft de studio voor nieuwkomers toegankelijkheid, voor fans een waardige afsluiter van de Dreamer-saga en dat de beslissingen die je maakt verstrekkende gevolgen hebben. Enkel met een sterke cast en plot zoals in de voorgangers is Dreamfall Chapters het wachten waard.

Dreamfall Chapters speelt zich in twee verbonden werelden af: het dystopische Stark en magische Arcadia. Jij begint de game als ZoŽ Castillo die haar krachten gebruikt om mensen die in hun dromen zijn verdwaald te wekken. Ook speel je als de krijger Kian Alvane die niet achter de genocide van magische wezens staat en daarom voor hoogverraad gevangen zit. De game biedt nog een derde speelbaar personage maar de identiteit daarvan is aan het begin van het verhaal geheim.

Net zoals bij de voorgaande games zijn de setting, het plot en de personages de beste aspecten van Dreamfall Chapters. Zowel Stark als Arcadia zetten een ontzettend unieke sfeer neer. Het futuristische, donkere Stark wekt je interesse dankzij de historische feiten die je oppikt. Via verschillende gesprekken krijg je van de megastad Europolis het beeld van een armoedige, corrupte stad. Zodra je in Arcadia rondloopt, vormen de levendigheid en het kleurenpalet een indrukwekkend contrast met Stark. De setting is uniek en de verschillende werelden blijven boeien.

Lees meer...

Dreamfall Chapters Final Cut release onthuld

Gratis pc update lanceert tegelijk met de consoleversie.

De releasedatum van Dreamfall Chapters: The Longest Journey Final Cut valt op 24 maart. Dat meldt ontwikkelaar Red Thread Games op de Kickstarter-pagina van de game.

Dreamfall Chapters - Book Two: Rebels review

Mysterie, politiek en emotie.

Let op! Deze review bevat spoilers uit de eerste aflevering. Het wordt je dan ook afgeraden om verder te lezen als je de eerste aflevering nog niet hebt gespeeld.

De politieke situatie in Dreamfall Chapters staat op scherp. De dystopische megalopool Propast is in een zwaarbewaakte zone veranderd waar de socialistisch aangelegde ZoŽ tegen menig probleem aan loopt. Haar onverminderde afzet tegen de onderwerping aan het huidige regime heeft ertoe geleid dat ze nauwlettend in de gaten wordt gehouden. De ex-soldaat Kian probeert in Arcadia van een bloederig verleden afstand te nemen door zich bij de rebellen aan te sluiten.

Ontwikkelaar Red Thread Games wist in de vorige episode al op sterke wijze politiek en mysterie tot een intrigerend verhaal te weven, en speelt ditmaal op je emoties. Er wordt op onsubtiele wijze naar onze eigen geschiedenis gerefereerd, waardoor de wereld van Dreamfall Chapters de nodige lading krijgt. Denk hierbij aan de ghetto's waarin de onderdrukte magische bevolking van Arcadia zich bevindt. Of het ondergrondse verzet dat via tunnels wapens en goederen smokkelt om tegen een tiranniek bewind in opstand te komen.

Lees meer...

Dreamfall Chapters - Book One: Reborn review

Een sterke introductie van een groots avontuur.

Twee parallelle werelden in de greep van angst. Angst voor het onbekende. Vrees voor de vreemdeling. Gevoed door xenofobie, maar allebei anders van aard. De fantasiewereld Arcadia moet vooral niks weten van magie en iedereen die zich daar toe laat verleiden. Op de futurische en dystopische aarde Stark maken fascistische partijen zich hard tegen het immigratieprobleem. Het is de rode draad die door Dreamfall Chapters heen loopt. Absoluut fictief, maar niet ver van onze eigen realiteit.

De Noorse studio Red Thread Games heeft na een succesvolle Kickstartercampagne opnieuw leven geblazen in de point-and-click avonturenserie The Longest Journey. Dreamfall Chapters is het directe vervolg van Dreamfall: The Longest Journey uit 2006 en gaat verder met het verhaal van de 20-jarige ZoŽ Castillo, die sinds de laatste gebeurtenissen in een diepe coma ligt. In Arcadia wacht de ex-soldaat Kian Alvane eenzaam in een cel zijn executie af.

Red Thread heeft een intrigerend verhaal gecreŽerd dat je met meer vragen dan antwoorden laat zitten. Hoewel je met twee personages uit compleet verschillende werelden te maken hebt, lijken ze allebei naar hetzelfde doel toe te werken. Dit komt door de interessante spiegeling van de problemen waar ze allebei tegenaan lopen. Zowel ZoŽ als Kian zijn namelijk tegen wil en dank recht tegenover de plaatselijke politiek geplaatst. Hoewel ieder zo zijn eigen unieke gebeurtenissen beleeft, ontstaat het beeld dat een groter geheel zich vormt en dat de twee verhaallijnen langzaamaan naar elkaar toetrekken.

Lees meer...

Dreamfall krijgt langverwachte sequel: Dreamfall Chapters

Ragnar Tornquist staat aan het roer.

Dreamfall: The Longest Journey, de point-and-click adventure uit 2006, krijgt eindelijk een sequel. Dreamfall Chapters is de naam, en originele bedenker van de franchise Ragnar Tornquist staat aan het roer.

Tornquist heeft een eigen studio opgericht, speciaal om Chapters te maken. Red Thread Games heeft de rechten overgekocht van Funcom, waar Tornquist overigens gewoon werkzaam blijft als creative director van The Secret World. Daarnaast heeft het Noorse Film Instituut 175,000 dollar geschonken om de productie op gang te helpen.

Dreamfall: The Longest Journey eindigde met een cliffhanger, en sindsdien heeft menig gamer gewacht op een vervolg. Funcom verwacht de komende maanden meer informatie te geven rond platforms, releasedata en gameplay details.

Lees meer...