Divinity: Original Sin

Ook op consoles schittert deze pc-centrische role-playing game. De uitdagende combat en tactische vrijheid zijn ook hier immens bevredigend.

Belangrijke events

GOG houdt Big Winter Sale

Elf dagen koopjes jagen.

De Big Winter Sale is van start gegaan op online platform GOG.com. De site biedt de komende elf dagen verschillende games met korting aan.

Divinity: Original Sin - Enhanced Edition review

Divinity: Original Sin vond zijn markt: de pc-gamer die naar een klassieke role-playing game zoals Ultima 7 hunkert. Het leverde het Belgische Larian Studios ongekend succes. Geen enkele game van de ontwikkelaar scoorde zo hoog of verkocht zo goed. Nu komt Larian Studios met een vernieuwde versie. Voor pc-gamers is Divinity: Original Sin - Enhanced Edition een gratis update van de originele game. De heruitgave komt ook voor het eerst naar de PlayStation 4 en Xbox One. Op de consoles ontbreken echter toetsenbord- en muisfunctionaliteit. Speelt een typische pc-game als Divinity: Original Sin dan wel intutief en probleemloos op de consoles?

Tijdens gevechten vormt de controller meestal geen obstakel. Dat is een essentieel punt, want de vele gevechten zijn al pittig genoeg. Dankzij de grote uitdaging leer je elke situatie voorzichtig en tactisch te benaderen. Larian Studios laat steeds aan jou over hoe je de zwakte van je vijand uitbuit. Hierdoor schittert niet alleen de game, maar ook je eigen creativiteit. Combinaties van aanvallen vormen de sleutel tot de overwinning. Elektrocuteer vijanden die in een poel water of bloed staan, of laat je soldaat iemand op de grond slaan terwijl je verscholen boogschutter dubbele schade toebrengt.

Al die foefjes ontdek je zelf en dat geeft een gevoel van zelfbeschikking. Jj gebruikt zelf gevonden tactieken en aanvalscombinaties om moeilijke vijanden te overwinnen. Jj hebt je lot in eigen handen. Hieruit haal je dan ook in elk gevecht voldoening: niets zo bevredigend als met je vernuft een sterke horde verslaan.

Lees meer...

Eurogamer Benelux weekoverzicht: week 20

Met o.a. Assassin's Creed Syndicate, Wolfenstein: The Old Blood en E3 2015.

Drukke week achter de rug en daardoor geen tijd gehad om de laatste nieuwtjes te lezen? Geen zorgen, want Eurogamer Benelux geeft je elke zondag een overzicht met de hoogtepunten van de afgelopen week.

Free to Play Expo heet dit jaar screenshake2015

Met o.a. inspirerende verhalen van indie-ontwikkelaars.

De Free To Play Expo heet dit jaar screenshake2015 en vindt van 6 tot 8 februari plaats in Het Bos te Antwerpen, zo maakt de organisatie bekend. Een succesvolle crowdfundingcampagne maakt het evenement mogelijk.

Divinity: Original Sin review

Divinity: Original Sin review

Ode aan de klassiekers

Mijn mond valt open van verbazing. Ik heb namelijk net ontdekt dat bloed elektriciteit geleidt, net als water. Mijn geniale plan om een wolf met een elektrische schok uit te schakelen, blaast zo op in mijn gezicht. Want omdat mijn groep avonturiers staat in een plas bloed van diezelfde wolf, elektrocuteert mijn magie ons allemaal tegelijk.

Achteraf gezien klinkt dit logisch en als een stommiteit van mijn kant. Maar het is ook een herinnering aan hoe anders deze game is dan de doorsnee hedendaagse RPG. Een 'modern' rollenspel had me ongetwijfeld in een tutorial met hand en tand uitgelegd hoe ik bloed kan veranderen in een elektrische val. Divinity: Original Sin laat je vrij om dit zelf te ontdekken. Ontwikkelaar Larian Studios wil geen RPG maken waarin je een vast aantal regeltjes volgt, maar eentje waarin het ontdekken van de wereld en zijn werking centraal staat. Net zoals de grote inspiratiebron Ultima 7 dat deed.

Aan het begin van de game maak je twee personages die je doorheen de game simultaan bestuurt . Deze twee 'Source hunters' worden op pad gestuurd om een raadselachtige moord op te lossen. Al snel blijkt er kwaadaardige magie mee gemoeid. Voor je het weet ben je bezig met een queeste om de wereld te redden. Het verhaal vormt niet meer dan een excuus om je langs de verschillende werelden te sturen. Maar deze werelden zijn wel gevuld met niet-zo-typische zij-missies. Zo ontmoet je onder meer een sprekende schelp die beweert de koning der schaaldieren te zijn, probeer je twee katachtige geliefden te koppelen en treedt je toe tot een avonturiersgilde die duidelijk iets te verbergen heeft. De schrijvers bij Larian Studios weten als geen ander een gezonde dosis humor en zelfspot in de game te brengen, zonder daarbij te verglijden in onnozelheden.

Lees meer...

FeatureMeest opvallende gamereleases van de maand juni

Met o.a. Murdered: Soul Suspect, Tomodachi Life en GRID: Autosport.

Iedere maand komen er weer nieuwe games bij en daardoor is het soms nog wel eens lastig bij te houden wat je dit keer weer te wachten staat. Daarom lees je op Eurogamer Benelux aan het begin van iedere maand een overzicht van de meest opvallende aankomende titels. Dit is slechts een greep uit het volledige aanbod, dus check ook zeker de volledige lijst van gamereleasedata.

Divinity: Original Sin uit in juni

Van uitstel komt dit keer geen afstel.

Divinity: Original Sin lanceert op 20 juni, zo maakt de Belgische ontwikkelaar Larian Studios bekend. De RPG zou eerder in februari uitkomen, maar werd vlak voor de eerdere releasedatum uitgesteld.

Divinity: Original Sin preview

Ik schrijf het voorjaar van 2002. Ik ben dertien en mijn ouders hebben me helemaal naar Dendermonde gereden om een namiddag de bta van Divine Divinity te spelen. Vandaag herinner ik me slechts nog enkele flarden van dat avontuur bij het Belgische Larian Studios. In de eerste kerker had ik al een bug te pakken waardoor m'n mana niet langer uitputte. Larian-baas Swen Vincke betichte me al lachend van vals spelen. En ik moet toch toegeven dat ik destijds zenuwachtig was toen hij over mijn schouder stond mee te kijken. Ik herinner me vele vriendelijke gezichten, maar ook de stress en sigarettenrook in de lucht.

Sinds kort is de alfa versie van Larians nieuwste game beschikbaar op Steam. Bevrijd van het juk van een uitgever en gesteund door een succesvolle Kickstartercampagne wil het team met Divinity: Original Sin terug naar de roots. Zelf noemt men Ultima VII en pen&paper RPG's als grootste invloeden. Larian wil in de eerste plaats een interactieve virtuele wereld creren waarin keuzevrijheid centraal staat.

Dit idee streefde de studio twaalf jaar geleden ook al na in de eerste Divinity game. Dit kon ik toen als dertienjarige al pruimen, zoals blijkt uit het rapport dat ik na afloop van de bta-test destijds invulde: "Wereld is erg interactief. Ik voel me erg vrij. Kijk uit naar ontdekking van alle mogelijkheden."

Lees meer...

Code van Divinity games gestolen tijdens Gamescom

Vijfduizend euro voor wie ze terugbrengt.

Vandaag vond er een grote roof plaats op de beursvloer van Gamescom. Neen, het gaat niet om een gestolen slipje van een booth babe die zich aan het omkleden was, maar om twee computers. Twee computers van Larian Studios waarop de vroege code van twee van hun nieuwe games stond: Divinity: Original Sin en Divinity: Dragon Commander.