Dante's Inferno

Spotlight

Voorlopig geen vervolg Dante's Inferno

Visceral stopt alle tijd in Dead Space.

Zach Mumbach, een van de hoge pieten bij Visceral Games, heeft laten weten dat er voorlopig geen plannen zijn om een vervolg te maken voor Dante's Inferno 2. Dat komt voor een stuk doordat alle ontwikkelaars druk in de weer zijn met Dead Space 2, maar ook omdat Visceral zelf geen beslissingen over de mogelijke productie van sequels maakt.

DLC Dante's Inferno voegt co-op toe

Optie zat niet in finale versie door tijdsgebrek.

Vanaf 29 april mogen gamers met Dante's Inferno in huis zich opmaken voor een nieuwe lading DLC. In de vorm van 'Trails of St. Lucia' zal ontwikkelaar Visceral een welgekomen coöperatieve spelstand aan de game toevoegen, en dat voor net geen tien euro. Dit is een opmerkelijke evolutie gezien het spel oorspronkelijk helemaal geen online mode aan boord had.

Dante’s Inferno

Dante’s Inferno

Loop naar de hel

Een van onze trouwe lezers vertelde me onlangs hij het spijtig vindt dat iedere review die hij al gelezen had over Dante’s Inferno de vergelijking maakte met de God of War reeks. Hij motiveerde zijn klacht met de stelling dat iedere game als een afzonderlijk product zou moeten geanalyseerd worden, omdat je dan pas echt iets te weten komt over de echte kwaliteit van het product. Niettegenstaande dat we hem in deze stelling volgen, kunnen we niet anders dan de link maken omdat het er zo vingerdik opligt op welke spelerspopulatie Dante’s Inferno zijn vizier gericht heeft. Sorry Anthony. We kunnen dus maar direct de vergelijking tussen beide games maken, zodat we dat ook achter de rug hebben. Dante’s Inferno heeft duidelijk inspiratie geleend bij de God of War reeks. Enkel jammer dat ze dit niet zo goed gedaan hebben. Waar God of War zijn combat, quick time event, etc. tot op bijna perfect niveau heeft uitgewerkt, zien we bij Dante’s Inferno nog heel wat kinderziekten opduiken.

Een groot verkoopspunt van Dante’s Inferno is dat het verhaal een “ver-digitalisering” zou moeten zijn van La Divina Commedia, een 14de eeuws literair meesterwerk van de beroemde Florentijnse dichter Dante Alighieri. In dit werk beschrijft Dante zijn weg naar het hiernamaals, waarbij hij een reis maakt door de negen cirkels van de hel om dan via de louteringsberg tot in de hemel te raken. Maar deze fictieve reisbeschrijving had meer een sociaal-politieke betekenis, aangezien Italië net in de overgangsfase zat tussen de middeleeuwen en de Renaissance. In de game is er helemaal geen sprake van een diepere betekenis. Het is door en door een rasechte actiegame. Het lijkt soms zelfs dat de link met La Divina Commedia enkel en alleen dienst doet als rechtvaardiging voor enkele echt ziekelijke creaturen, omdat het cultureel relevant zou zijn. Een enkel puur esthetische link tussen boek en game dus.

Dante’s Inferno vertelt het verhaal van Dante, één van de vele soldaten die deelnam aan de derde kruistocht. Het kan dus al zeker niet om de echte Dante Alighieri gaan, aangezien deze nog niet eens geboren was op het einde van de derde kruistocht. Sorry, de geschiedenisfreak in me zal jullie niet langer lastig vallen. We moeten jullie waarschijnlijk niet vertellen welke onmenselijke praktijken er allemaal plaatsvonden tijdens de kruistochten aangezien dit basisleerstof is voor het derde jaar secundair onderwijs. Dante maakt zich dus schuldig aan allerlei zonden, waar een bisschop hem oorspronkelijk voor vergeven had. Maar aangezien Dante niet was gaan biechten, telde de kwijtschelding van de zonden dus niet. Vreemde mensen, die Christenen. Wanneer onze held tijdens een gevecht het leven laat komt hij oog in oog te staan met Pietje de Dood. Deze vertelt Dante dat hij door zijn zonden iedereen die hij lief had, verdoemd heeft tot een eeuwigheid in de hel. Maar het zou geen actiegame zijn mocht onze protagonist zich hier zomaar bij neerleggen. Dit is het begin van de zoektocht van Dante naar zijn geliefde Beatrice, wiens ziel door Lucifer naar de hel meegenomen werd.

Lees meer...

Maker Dante's Inferno ziet vervolg zitten

"Sequel zal wel wat problemen vormen".

Redacteur Michaël kreeg een tijdje terug de kans om Dante's Inferno eens grondig aan de tand te voelen en schreef zijn bevindingen neer in een helse preview. Ondertussen is de demo van het spel te downloaden via PSN en komt de uiteindelijk release, februari 2010, steeds dichterbij. Ontwikkelaar Visceral Games, meer bepaald executive producer Jonathan Knight, denkt alvast na over de toekomst van Dante.

Demo van Dante's Inferno op komst

Op Xbox Live en PSN in december.

Gisteren nog deelde redacteur Michaël zijn voorlopige mening rond EA's Dante's Inferno, en vandaag duikt het spel alweer op in het nieuws. Visceral Games heeft namelijk laten weten dat er een demo op komst is die spelers moet warm maken voor de demonische game.

Kunst is een precair onderwerp. Iedereen heeft wel zijn eigen voorkeur en het is moeilijk – zoniet onmogelijk – om waardeoordelen te vellen door haar persoonlijke aard. Je kan de kleinkunst appreciëren, maar met je rug tegen de wereld staan wanneer de mensheid liever opteert voor het echte werk. Het echte werk? Wel, dat is uiteraard de filosofische literatuur zonder twijfel. De traktaten van Kant over het menselijk denken, de politieke gedachtegang van Locke, bekend geworden door Lost, de satirische levensvisie van Douglas Adams…maar geen van hen komt echt dicht bij Dante’s meesterwerk La Divina Commedia. In dit epos wordt een verhaal verteld over het onmogelijke, een reis door de hel om de ultieme verlossing te vinden.

"We zijn trots op vergelijking God of War"

Developer Dante's Inferno geeft het toe.

Soms kan het geen kwaad om eerlijk toe te geven dat je eigenlijk heel wat ideeën bent gaan halen bij de concurrentie. Beter goed gekopieerd dan slecht gevonden zeggen wij altijd, en dat lijkt ook de leuze te zijn die boven de ingang van Visceral Games, de ontwikkelaar achter Dante's Inferno, te vinden is.

FeatureTerugblik op de GamesCom 09

Groot nieuws, kleiner nieuws en veel mensen.

Zoals je in onze korte vooruitblik op de GamesCom kon lezen, was dit de allereerste keer dat de conventie in Keulen gehouden werd. Waar voorheen de Games Convention in Leipzig de dienst uitmaakte qua gamesbeurzen in Europa, is het nu de GamesCom waar de belangrijke dingen gebeuren. We blikken even terug op het evenement, zowel qua aankondigingen als qua organisatie. Hebben we nu al zin in de GamesCom 2010?

FeatureTerugblik op de GamesCom 09

Groot nieuws, kleiner nieuws en veel mensen.

Zoals je in onze korte vooruitblik op de GamesCom kon lezen, was dit de allereerste keer dat de conventie in Keulen gehouden werd. Waar voorheen de Games Convention in Leipzig de dienst uitmaakte qua gamesbeurzen in Europa, is het nu de GamesCom waar de belangrijke dingen gebeuren. We blikken even terug op het evenement, zowel qua aankondigingen als qua organisatie. Hebben we nu al zin in de GamesCom 2010?

FeatureDante's Inferno (hands-on)

We dalen af in de cirkels van de hel.

Toen Dante´s Inferno aangekondigd werd werd iedereen een beetje bang. Electronic Arts dat één van de grootste en meest bekende boeken die ooit is in een game ging veranderen. Ook wij waren sceptisch, al stonden we zeer zeker open voor het idee. Naarmate EA meer toonde van de game viel onze scepsis een beetje weg en begonnen we uit te kijken naar het spel. Zou het zo kunnen zijn dat het klassieke gedicht toch niet helemaal verpest wordt?

DLC voor Dante´s Inferno bevestigd

Mogelijk zal het multiplayer zijn.

Dante´s Inferno was voor het eerst speelbaar op de GamesCom en ook wij namen de controller in onze handen om een klein gedeelte van de hel te bekijken.

Dante's Inferno komt 12 februari 2010

Dan zullen we branden in de hel.

Electronic Arts is op dit moment bezig met zijn persconferentie, en een game die daar niet kan ontbreken is Dante's Inferno. Het wordt een belangrijke titel voor EA, en de uitgever heeft bekend gemaakt dat het spel 12 februari 2010 in de winkels zal liggen.