Braid

Jonathan Blow spreekt op Indievelopment 2014

Nederlands evenement in het teken van indie-games.

Jonathan Blow is te gast tijdens de Independent Game Development Conferentie in Utrecht op 7 april aanstaande. De maker van Braid en het aankomende The Witness verzorgt een lezing over het ontwikkelen van een mindset die helpt bij het verzinnen van diepgaandere ideen voor indie-games, in tegenstelling tot een focus op oppervlakkigheid en gimmicks.

De Humble Indie Bundle V wordt ng beter

Braid, Super Meat Boy en Lone Survivor werden toegevoegd.

De Humble Indie Bundle V is nu al de best verkopende Humble Indie Bundle ooit met al meer dan 3 miljoen dollar aan inkomsten. Maar de mensen erachter vonden dat de bundel met indieklassiekers nog wat topgames extra mocht krijgen en daarmee werden er drie puike indietitels toegevoegd.

Braid

Braid

Een ervaring rijker

Koop Braid. Koop Braid nog eens. Koop Braid een derde, ja zelfs een vierde maal. Ze hoeven niet allemaal voor jou te zijn. Koop Braid voor drie vrienden, geef het cadeau aan mensen. Je geeft ze dan niet alleen een schitterend geschenk, maar ook een hele lading emoties. Melancholie, droefheid, frustratie, irritatie, geluk maar bovenal plezier. Braid vat perfect samen wat een spel moet hebben. Braid is meer dan alleen een spel. Braid is een ervaring die je leven verrijkt.

Dat zijn niet de minste woorden voor een spel dat op dit moment alleen verkrijgbaar is op Xbox Live en binnen een uur uit te spelen is als je je best doet. Braid doet echter niets fout, van de puzzels tot de muziek, van de graphics tot het verhaal. Braid is werkelijk subliem.

Wanneer je een eerste blik op de wereld van Braid werpt lijkt het een standaard platformgame, maar schijn bedriegt in deze wereld. In eerste instantie lijkt de game namelijk een simpel verhaal te bevatten waarover nog geen minuut is nagedacht. De hoofdpersoon is Tim. Tim zoekt de prinses waarvan hij houdt, want die is ontvoerd. Tijdens zijn zoektocht zal hij langs verschillende werelden en kastelen komen waar hij puzzelstukjes moet verzamelen. Dit klinkt heel erg simpel, maar dat is het niet.

Lees meer...

Ontwikkelen Braid heeft 180000$ gekost

Drie jaar voordat het spel klaar was.

Terwijl het gemiddelde videospel miljoenen dollars kost om te ontwikkelen moeten de makers van indie games - spellen die niet worden gemaakt met de steun van een grote uitgever achter zich - het vaak stellen met een veel kleiner budget. Gelukkig zorgen digitale distributiekanalen als Steam, PlayStation Network en Xbox Live Arcade er tegenwoordig voor dat de onafhankelijke spellen ook een kans krijgen om het grote publiek te bereiken. Zo is deze week Braid op Xbox Live Arcade verschenen en mag deze indie-game op erg positieve kritieken van zowel de pers als spelers rekenen.

Indie Game: The Movie

De wereld achter de indie game.

De laatste jaren is de independent game groter dan ooit tevoren geworden. Games als Minecraft, Limbo en Bastion hebben bewezen dat er geen miljoenen nodig zijn om fantastische titels te maken en dat creativiteit en originaliteit niet aan een budget gebonden zijn.

Humble Bundle 3 blijft stunten

Intussen liefst zeven games toegevoegd.

Enkele dagen terug berichtten we al over de Humble Indie Bundle 3, de bundel van vijf indiegames die je kan kopen voor het goede doel aan een zelf te kiezen prijs. Wie het toen al een fantastisch initiatief vond, die mag op zoek naar een nieuw superlatief. De deal is nu namelijk nog aantrekkelijker geworden.

Braid nu erg snel naar PSN

Volgende week al in de US.

Het is al meer dan een jaar geleden dat Braid voor de Xbox 360 en de PC verscheen. Het spel is een zogenaamd indie-project wat grotendeels op naam staat van n persoon, genaamd Jonathan Blow. Onze collega's van Eurogamer Nederland waren alvast erg positief rond het spel en sloten hun review met de volgende woorden af: "Braid is n van de allerbeste games die te krijgen is op Xbox Live Arcade en waarschijnlijk op de hele Xbox 360. Dus, om terug te komen op de eerste zin van deze review: Koop Braid."