BioShock

Belangrijke events

Patch pc-versie BioShock: The Collection verbetert Field of View

Er is een nieuwe patch verkrijgbaar voor de pc-versie van BioShock: The Collection. De update verbetert onder andere de Field of View in BioShock 1 en 2.

De patch lost veel grafische problemen op en geeft je meer opties voor het aanpassen van je instellingen. Of de patch ook voor BioShock 2: Minerva's Den werkt, is op dit moment nog onbekend.

De patch zorgt voor het volgende:

Lees meer...

Bioshock-bedenker Ken Levine werkt aan sci-fi game

Ontwikkelaar doet onthullingen via Twitter.

Ken Levine meldt via Twitter dat hij werkt aan een first-person sciencefiction game voor de pc, met een verhaal dat 'herbruikbaar' is. Levine was in het verleden onder andere het creatieve brein achter de Bioshock-games.

Sony registreert domeinnamen BioShock film

Opnieuw speculaties over een verfilming.

Filmstudio Sony Pictures registreert domeinnamen van een mogelijke BioShock-verfilming. De domeinnamen bioshock-movie.com, bioshock-movie.net en bio-shock.net behoren nu tot Sony's intellectuele eigendom. Deze ontdekking maakt gamesblog Kotaku bekend.

Bioshock film alweer 'on hold'

Regisseur Fresnadillo start met andere projecten.

De Bioshock-film zit alweer eens vast in development hell. Universal Studios en Take Two raken het niet eens over het budget en de leeftijdsrating van de film en hierdoor duurt het eeuwen voordat er schot in de zaak komt. Dit heeft als gevolg dat Juan Carlos Fresnadillo, die al enkele jaren klaar staat om de film te regisseren, het wachten beu is en het project verlaat om zich met andere projecten bezig te houden.

Games Convention Preview: Part 2

FeatureGames Convention Preview: Part 2

Het tweede en laatste deel

Gisteren kon je in ons eerste deel al lezen wat de grootste verrassingen waren in de aanloop naar de Games Convention van 2008. Daarnaast behandelden we de line-up van de grote drie, alhoewel het er dit jaar maar twee echt aanwezig zijn. In dit deel gaan we verder met de games waar de meeste redacteurs naar uitkijken en welke aankondigingen we verwachten en op hopen.

Qua populariteit op de redactie zijn sommige titels redelijk voorspelbaar. Denk bijvoorbeeld aan Guitar Hero: World Tour, StarCraft II, Diablo III, Far Cry 2 en Red Alert 3. Ook de nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft en de nieuwe Call of Duty en Prince of Persia zorgen voor zweterige handjes van enthousiasme. Allemaal franchises die een gevestigde naam hebben en die in voorbije jaren de lat binnen hun genres hoger hebben gelegd.

Ook de nieuwe franchises zijn echter goed vertegenwoordigd in de Leipziger Messe. EA komt bijvoorbeeld met Mirror's Edge, Dead Space en Left 4 Dead. Alle drie titels die wel eens hoge ogen zouden kunnen gaan gooien bij hun release. Vooral om aanwezig te kunnen zijn op de perspresentatie van first person platform/actiegame Mirror's Edge hebben we een potje moeten armworstelen op de redactie.

Lees meer...

BioShock

BioShock

De ultieme singleplayer shooter

Beloftes zijn een krachtig wapen als het gaat om videogames. De beloftes en mogelijkheden die een titel als BioShock ons voorhoudt zorgen er voor dat wij in het spel gaan geloven, en het natuurlijk pre-orderen. En in een tijd dat de winkelschappen vol liggen met slechte licentiegames, na-apers en gehypte vervolgen, kan BioShock een baken zijn in de zee van middelmatigheid.

Maar we weten uit ervaring allemaal dat belofte ook een bittere vloek kan zijn. Een vloek dat elk klein tegenvallend punt uitvergroot als we eindelijk het spel te spelen krijgen. Zoals de geschiedenis ons al meerdere malen heeft duidelijk gemaakt: een spel is nooit zo goed als de hype. Sommigen van ons proberen zelfs van alles om maar niet met die hype meegesleept te worden zodat we, voor een keer, prettig verrast kunnen worden door een spel. Ook als reviewer ben je altijd op je hoede als het gaat om de grote nieuwe game die er aan zit te komen. Teleurstelling reist altijd mee.

Het is schitterend om te zien dat enige twijfel rondom BioShock compleet wordt weggevaagd door de eerste tien minuten van het spel. BioShock weet niet alleen je verwachtingen te evenaren, maar nog zoveel meer te doen. De uren die je in dit meesterwerk stopt dienen als perfect voorbeeld voor de reden waarom videogames voor ons de ideale tijdsbesteding is. Het spel is opwindend, beangstigend, aangrijpend, verwarrend, ontroerend, en heel erg donker. BioShock is een game dat zoveel vormen van entertainment zo vakkundig benaderd, dat het de beste demonstratie is van hoe flexibel dit medium kan zijn. Het is niet zomaar de volgende shooter in een mooie engine, maar een verhaal dat bestaat en zich ontwikkelt tot een van de meest overtuigende, uitgebreide en artistieke spelwerelden ooit.

Lees meer...

Boek rond BioShock komt eraan

Stichting van Rapture uit de doeken gedaan.

Boeken en games, het gaat al een tijdje hand in hand. Natuurlijk zijn er de bekende strategy guides vol met tips over hoe je het meeste uit je spel kunt halen, maar ook het meer serieuzere werk komt nu en dan boven water. Zo zijn er al verhalen in boekvorm rond Halo, Mass Effect, Dragon Age en Final Fantasy verschenen, en nu ziet het ernaar uit dat ook het in 2007 uitgebrachte BioShock een literaire adaptatie gaat krijgen.

Replay of FastForward: BioShock

Replay of FastForward: BioShock

We warmen ons op voor het tweede deel.

De opzet van dit soort artikels is meteen duidelijk als je de titel ervan leest. Een redacteur krijgt de opdracht om een game te herspelen, waarna hij uitmaakt of het de moeite is om de titel vandaag de dag opnieuw uit de kast te halen - Replay - of door te spoelen naar het vervolg - FastForward -. Deze keer gaan we aan de slag met BioShock gezien het tweede deel in de winkelrekken te vinden is. Gezien we in deze artikels uitgebrachte games uit het verleden herbekijken kunnen er spoilers aanwezig zijn, dus best even opletten mocht je het desbetreffende spel nog niet gespeeld hebben.

BioShock, een van de meest besproken games uit 2007, vergelijk ik het liefst met olijven. Je kunt iemand zijn waarbij het water al in de mond staat als je er nog maar aan de olieachtige balletjes denkt, of je bent een ultieme hater van deze speciale vrucht. Men zegt vaak dat je olijven kunt leren eten, maar dat is naar mijns inziens lariekoek. Wanneer je vanaf het eerste moment geen greintje affiniteit hebt met het product, gaat je liefde ervoor nooit helemaal oprecht zijn. Mijn liefde voor BioShock is alvast groot. Zeer groot. Toen de enigmatische Andrew Ryan me in de bathysphere voor het eerst introduceerde aan Rapture wist ik dat ik op het punt stond om een mooie tijd te beleven. Nu, tweeënhalf jaar later, keer ik terug naar het verzonken utopische imperium, mijn brein nog lichtjes spliced up van mijn vorige bezoekje. Maar aan de andere kant voel ik me volledig uitgerust om met een hedendaagse blik te analyseren of het originele BioShock anno 2010 nog steeds zulke warme gevoelens naar de oppervlakte weet te halen. "Would you kindly read on?"

Would you kindly...een zinnetje dat net zoals "It's-a-me, Mario!" of "It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum!" in het collectieve geheugen van elke zichzelf respecterende gamer gegrift staat. Nog voordat je ook maar één actie hebt ondernomen hoor je ene op dat moment nog onbekende Atlas met een dik Iers accent de drie woorden uitspreken. Je stelt je echter geen vragen en begint aan je tocht doorheen Rapture. Onderweg maak je door middel van de toen nog relatief onbekende audio diaries kennis met een veelheid aan interessante personages. Er is Dr. Steinman die de grenzen van de plastische chirurgie door het gebruik van Adam aftast, Tenenbaum die begaan is met het lot van de Little Sisters - de kleine meisjes die bescherming krijgen van de Big Daddies - en natuurlijk Frank Fontaine, de ultieme bad guy binnen Rapture die met jou als zijn marionet de heerschappij van Andrew Ryan tracht omver te gooien. De ontwikkeling en uitdieping van de verschillende personages is zonder twijfel een van de grootste troeven die BioShock in huis heeft, met de memorabele Sander Cohen en zijn Fort Frolic als absoluut hoogtepunt.

Lees meer...

Bioshock nu op Games On Demand

September drukke maand voor Xbox Live

Microsoft heeft de Xbox Live deals voor de maand september bekend gemaakt. Gisteren kwam de eerste verrassing van de maand online, namelijk Bioshock op Games on Demand. Vanaf volgende week zul je FIFA Street 3 in zijn geheel kunnen downloaden. Het Games On Demand-programma van deze maand eindigt met Shaun White Snowboarding.

Nieuwe regisseur voor BioShock-film

Verbinski out, Fresnadillo in.

Gore Verbinski zal de verfilming van BioShock niet meer regisseren. In april dit jaar werd de productie van de film al stopgezet omdat de productiekosten maar niet binnen de perken bleven. Nu heeft filmstudio Universal besloten om de film buiten de Verenigde Staten op te nemen om die kosten te drukken. Verbinski heeft het echter te druk met animatiefilm Rango om meer dan een jaar in het buitenland te verblijven en moest zijn regisseursstoel dus afstaan. Hij zal wel nog fungeren als producer.