Football Manager 2022 review - Op de keeper beschouwd

Droge manager.

De centrale aanpak komt in Football Manager 2022 niet helemaal uit de verf en legt het uiteindelijk af tegen een vlotte match engine.

In de Football Manager 2022 review ziet Nathan dat de nieuwe features beter klinken dan ze werkelijk zijn.

Ontwikkelaar Sports Interactive heeft door de jaren heen een pak features aan de Football Manager-reeks toegevoegd die het realisme verhogen. In FM 2020 ondersteunde vooral het Development Centre het langetermijnspel, terwijl in FM 2021 menselijke interacties een niveau hoger werden getild. De ontwikkelaar legt dit jaar in Football Manager 2022 echter de nadruk op centralisatie: drie nieuwe features moeten de reeds gekende functionaliteiten in een beter overzicht gieten. Dat geeft deze editie meer glans, maar geen glansrol in de reeks.

Cover image for YouTube video#FM22 in Two | New Features Recap

De vernieuwde Staff Meeting bouwt voort op de Recruitment Meeting en het Selection Advice van vorig jaar. Je behandelt het advies van je personeel binnen de onderwerpen Coaching, Recruitment en Development. Zo zegt een coach dat die speler zijn zwakke voet moet trainen, of best de vrije trappen neemt. Een andere vestigt je aandacht op aflopende contracten of op interessante jonge spelers. De FM-veteraan merkt op dat die zaken voorheen over verschillende inboxberichten verspreid waren. De Staff Meeting centraliseert ze handig, maar verandert ze niet. Je plant de aanpassing aan de vrijetrapnemers voor achteraf, maar daardoor zit je alsnog weer in je inbox te morrelen. Overigens zorgen de tips over de jonge spelers voor veel vulling zonder een vereiste opvolgactie. De Staff Meeting verleent je dus het nodige overzicht, maar geen verhoogde efficiëntie op lange termijn.

De 'Deadline Day' voor transfers verschaft je daarentegen wel een portie gecentraliseerd plezier. Op die dag vind je een aparte transferpagina met alle geruchten, nieuwtjes en een heuse aftelklok. Spelersaanbiedingen verschijnen haast à la minute waardoor je razendsnel kunt reageren. Ook al worden je voorstellen sneller verwerkt, toch blijf je in spanning vrezen dat het net te laat is. Aangezien je slechts tweemaal per seizoen zo'n Deadline Day meemaakt, neigt deze nieuwigheid naar een gimmick, maar toch haal je er genoeg voldoening en resultaten uit om van een geslaagde toevoeging te spreken.

Football Manager 2022 review - De Data Hub presenteert je veel statistieken, maar nergens staat dat Charles De Ketelaere God is.

De nieuwe Data Hub staat dan weer aan het andere eind van het vermaakspectrum. Je vindt er een verzameling visuele presentaties van gemiddelden, zoals de prestaties in de aanval, verdediging of passing. Rapporten op team- of spelerniveau, of over de vorige en volgende tegenstander zijn nu op één plek direct voorhanden en je mag zelf je favoriete grafieken groeperen. De Data Hub biedt dus vooral algemene conclusies, maar mist nog de diepgang om daar iets mee te doen. Hoewel je misschien minder schoten op doel krijgt dan andere ploegen, moet je immers zelf bepalen hoe je dat oplost. Een aanzet tot die oplossing is de logische volgende stap voor deze vernieuwing. Tot die tijd vormt de Data Hub een nogal droge en rigide collectie van statistieken.

De vernieuwde match engine trekt nog de meeste aandacht naar zich toe. Zo komt pressing duidelijker naar voren in overeenstemming met je tactiek. Passes gebeuren op een meer natuurlijke manier, terwijl de vloeiende headers voor spectaculaire goals (of reddingen door de keeper) zorgen. De nieuwe rol van Wide Centre-Back draagt voorts z'n steentje aan de representatie van het moderne voetbal bij. Die mix tussen centrale verdediger en wingback trekt mee naar voren en ondersteunt het middenveld van de zijkant. Dat zorgt voor boeiende aanvalsmogelijkheden die de match engine bovendien zeer helder weergeeft. In Football Manager 2022 zet het wedstrijdgebeuren uiteindelijk de dikke kers op de dunne taart.

Football Manager 2022 review - De Staff Meeting belicht telkens weer het potentieel van jonge spelers, maar wat loont het als ze niet Charles De Ketelaere heten?

De pogingen tot centralisatie komen in deze editie dus niet helemaal uit de verf. De Staff Meeting is an sich handig, maar verandert de opvolging van het advies niet fundamenteel. Bovendien gaat de vulling ervan na een tijdje vervelen. Deadline Day is dan weer vooral leuk, maar doorbreekt slechts twee keer per seizoen de sleur van de job. Intussen staat de Data Hub nog in zijn kinderschoenen en mis je er vervolgacties na die droge data. Sports Interactive doet traditiegetrouw waar hij goed in is en biedt een vloeiende match engine met een knappe nieuwe spelersrol. Football Manager 2022 bouwt meerdere faciliteiten die in het oog springen, maar die leggen het uiteindelijk af tegen de nieuwe grasmat.

Voor de Football Manager 2022 review speelde Nathan op de pc.

Football Manager 2022

Xbox One, Xbox Series X/S, PC