Football Manager 2021 review - Simulatie van een bijzonder jaar

Interactieve manager.

In FM2021 tillen diepgaande interactie en verfijnde data-analyses de reeks naar een hoger niveau, terwijl elke match een kleine show is.

Voor de Football Manager 2021 review trekt Nathan weer zijn strakke pak aan. Begroet hij de voetbalwereld hartelijk, of houdt hij liever anderhalve meter afstand?

Het coronavirus heeft de echte voetbalcompetities tijdelijk op de knieën gekregen, maar dat geldt niet voor Sports Interactive. De ontwikkelaar brengt traditiegetrouw eind november en dus ook dit jaar tijdig Football Manager 2021 uit. Frappant genoeg en enigszins ironisch is menselijke interactie het belangrijkste element in deze iteratie. Verbeterde interacties met je staf, spelers en de pers maken je eigen voetbalwereldje levendiger, maar beïnvloeden ook meer dan ooit interne dynamieken en de resultaten. Bovendien wil de studio het hele gebeuren meer in de verf zetten met een mooiere presentatie van de matchdag en de wedstrijd zelf. De nieuwigheden zijn accuraat alsook nodig, maar daarom niet revolutionair.

Al aan het begin van je spel zitten je virtuele collega's met je samen tijdens de Recruitment Meeting. Daarin overloop je de knelpunten van het team, omdat er bijvoorbeeld te weinig diepgang is op rechtsachter, of je spits bijna einde contract is. Het bestuur noteert zelf al enkele agendapunten, maar je mag er ook zelf toevoegen. Vervolgens leggen jullie de scoutingfocus voor de komende weken vast, waarbij de clubvisie op korte of lange termijn niet vergeten wordt. Ook de data-analyst doet z'n duit in het zakje en schuimt spelers met goede statistieken af. De Recruitment Meeting informeert je snel en adequaat, want het verhelpt het oud zeer van schakelen tussen selectiebreedteverslag en verspreide scoutingvoorstellen, en bovendien op een interactieve manier.

Dat aspect komt helemaal tot uiting in (team)gesprekken en persconferenties. De stemtoon van voorheen is vervangen door lichaamstaal, zoals 'met de vinger wijzen', 'handen in de heup', of 'een flesje gooien'. Daardoor leg je meer nuance in je uitspraken en zie je voorts altijd de emotionele reacties van je gesprekspartner(s), wat een directe invloed heeft op de moraal en de prestaties. Dat de perslui als icoontjes voor je op het scherm staan en er soms een speler naast je zit maakt de ervaring des te meeslepend. Context is ook belangrijk, dus je krijgt tijdens persconferenties handige info zoals het vorige resultaat tegen de grote rivaal. Het is meer dan ooit belangrijk om het juiste te zeggen en een reactie uit te lokken: houd een speler tevreden en een journalist geïnteresseerd, en pluk daarvan de vruchten. Een opmerkelijke verbetering tegenover vorig jaar.

Je huidige relatie met een speler of persoon is ook belangrijk, maar Quick Chats sturen dat telkens wat bij. Tijdens een snel praatje op het trainingsveld geef je bijvoorbeeld een schouderklopje om je spits op te peppen, wat zijn moreel ten goede komt. Of een journalist belt je op en in een pop-up geef je vlug commentaar op de uitspraken van een andere manager. Gebaren liggen letterlijk binnen handbereik en positieve, neutrale en negatieve commentaren zijn keurig opgesplitst. Er zit meer schwung en nuance in de interacties in deze Football Manager, wat je ook meer inzicht geeft in hun effecten op de spelwereld.

Football Manager 2021 review - Bel een makelaar op om te weten hoeveel zakgeld je moet neertellen voor een speler.

Een bijzonder onderdeel daarvan is de 'Agent availability'. Je belt een spelersmakelaar op en die vertelt je meteen de verwachtingen bij een transfer, zoals de transfersom, het loon en of de speler tevreden is met een reserverol. Dat verschaft je duidelijkheid, omdat je vroeger tijdens contractonderhandelingen vaak onaangename verrassingen had. De functionaliteit is grotendeels accuraat, met cijfers die uiteindelijk het gemiddelde zijn van de uiterste bedragen. Van de toevoegingen qua interactie is het makelaarsgesprek op het eerste gezicht de intelligentste, want ook een uiterst handige aanvulling op de Recruitment Meeting.

Interactie en info bundelen: het gaat maar door in FM2021. Voor de wedstrijd krijg je een suggestie voor het te kiezen team gebaseerd op bekwaamheid, fitness, of pure klasse. De staf brengt het team van veranderingen op de hoogte waarbij positieve en negatieve punten worden aangekaart. Dat is handig, want het analyserapport voor de volgende match was altijd al een inboxbericht. Je moest vroeger dus meteen handelen of alles onthouden. Sports Interactive centraliseert nu alle data voor jou, maar laat je alles ook afwegen. Advies van staf is niet langer een droge aangelegenheid, maar een haast tastbare discussie.

Football Manager 2021 review - Je assistent geeft je selectieadvies voor de volgende wedstrijd. Iedereen weet echter dat Müller altijd moet starten.

Over tastbaar gesproken: FM2021 maakt eindelijk belangrijke wijzigingen aan de presentatie van de wedstrijddag. Je ziet een vloeiende presentatie van de opstelling zoals in echte wedstrijden met voor en na de match bijhorende socialemediareacties. Die vallen soms in herhaling en blijken niet altijd relevant wanneer iemand de keuze voor een sterspeler betwijfelt. De matchinterface zelf is opgeschoond: alle snelknoppen zitten onderaan, zodat je snel een specifieke speler kunt wisselen of je tactiek kunt aanpassen. Geheel realistisch heb je links bovenaan alleen de tussenstand en verkrijg je tussen hoogtepunten analytische gegevens. Alles oogt wat vloeiender, van scherpe dieptepasses tot natuurlijke valpartijen en vuige tackles. Ook een VAR-moment komt heel prominent in beeld. Voetbal is show, en dat heeft de studio met een gepimpte matchdag helemaal begrepen.

Daar houdt het qua presentatie niet op, want op het eind van het seizoen doorloop je een overzicht van alle hoogtes en laagtes. Zo zie je de grootste winst, de meest memorabele wedstrijd en het beste doelpunt. Je hebt een overzicht van alle resultaten, de vooruitzichten en de huidige tevredenheid van het management. Wie heeft welke records gebroken of prijzen gewonnen? Dat en nog meer doet je het hele seizoen herbeleven. Ook hier gaat de ontwikkelaar voor een compacte en efficiënte presentatie. 'End of season' is geen essentiële toevoeging, maar wel een fijne.

Sports Interactive legt met Football Manager 2021 een nagenoeg vlekkeloos parcours af. Interactie is tot in alle facetten van de game diep uitgewerkt: de Recruitment Meeting en (pre-)matchanalyses brengen je staf tot leven en centraliseren alle nodige data waarmee jij aan de slag gaat. In alle gesprekken nuanceren gebaren je uitspraken, wat je meer inzicht geeft op hun uitwerking. Dat alles kadert in sierlijke presentaties van de wedstrijddag en de match zelf, alsook een knap overzicht van het hele seizoen. Football Manager 2021 is geen revolutie als voetbalsim, maar tilt de hele reeks wel naar een hoger niveau. Dat verdient toch meerdere schouderklopjes.

Voor de Football Manager 2021 review speelde Nathan op de pc.

Heb je zin om zelf je favoriete team te managen? Dan kun je hier Football Manager 2021 voor de pc kopen.

Football Manager 2021