Football Manager 2017 review - Handige manager

Handige manager.

Football Manager 2017 heeft een hoogstaande gebruikersinterface en verhoogt opnieuw het realisme, maar vergeet het tactische plaatje.

Onderzoek alles en behoud het goede: het zou dit jaar het motto van Sports Interactive kunnen zijn. De ontwikkelaar doet namelijk opnieuw een gooi naar het maken van de beste voetbalmanagementsimulator. In Football Manager 2017 zitten de veranderingen hem nu in de details. Je moet een gigantische hoeveelheid informatie keurig verwerken, en daarom is de interface erop gericht om snel alles te zien en af te handelen. Voorts moeten een verhoogde artificiële intelligentie, verbeterde graphics tijdens de matchen en meer interactie aan het realisme bijdragen.

Communicatie is cruciaal. In je inbox ontvang je vaak rapporten over aflopende contracten, trainingsprestaties, aanbevolen potentiële stafleden, enzovoort. Andere raden je aan om een speler bijvoorbeeld slechts 45 minuten te laten spelen, of melden dat iemands hoge loon zijn prestaties niet rechtvaardigen. Daarbij krijg je nog advies en de reden voor een aanpassing, en kun je in detail naar elk item kijken. Je voert de wijzigingen individueel of alles in één keer door. Zulke rapporten schenken je meer vertrouwen in de werking van je staf en meer controle over de situatie.

Een beter overzicht heb je ook in het teamverslag, meer bepaald bij de optie selectiebreedte. Voor alle mogelijke opstellingen zie je op elke positie al de spelers volgens hun geschiktheid geordend. Het is een simpele, maar een van de handigste toevoegingen. Op die manier heb je veel sneller een idee van je ideale elftal, en kun je opnieuw een kwestie vlotter afhandelen.

Je krijgt niet alleen objectieve, maar ook subjectieve feedback bij je beslissingen. De nieuwe Social Feed bundelt nieuwsberichten, geruchten en commentaren zoals ze op sociale media verschijnen - inclusief hashtags. Supporters geven hun ongezouten mening over je opstelling, bijvoorbeeld als je een zeer jonge speler een kans geeft. Ze vitten op potentiële transfers, of er worden polls over gehouden. Je ziet zowel positieve als negatieve stemmen de revue passeren. Daardoor krijg je meer de indruk dat je achterban leeft, wat het realisme van de simulator verhoogt.

Dat geldt eveneens voor de wedstrijden zelf. Dankzij meer dan 1.500 nieuwe motion capture-elementen hebben de graphics namelijk een upgrade gekregen. Spelers bewegen over het algemeen veel vlotter. Ze gebruiken hun armen om te balanceren, en hun eerste aanname, passes en dribbels ogen mooier. Als ze springen om te koppen, ziet dat er geloofwaardig uit. De reddingen van de doelman zijn spectaculairder en het doelnet beweegt daadwerkelijk als de bal ertegenaan knalt. Football Manager zit op dat vlak nog mijlenver van FIFA, maar het wordt allemaal veel aangenamer om naar te kijken.

Niet alleen de Social Feed zorgt ervoor dat de transferperiode een waar circus is. Voordat je tot de echte contractonderhandeling overgaat, kun je met een speler of zijn manager een aftastend gesprek houden. Daarin maak je beloftes of stel je verwachtingen bij, waarna een speler zich eventueel begint te ergeren als je die beloftes niet nakomt. Tijdens de onderhandeling zelf bepaal je voor elke clausule of die onderhandelbaar, semi-onderhandelbaar of niet onderhandelbaar is. Ten slotte stel je voor de tegenpartij een deadline in om op het voorstel in te gaan, maar dat kan zij ook voor jou doen. Het einde van de transferperiode is door de ontwikkelaar op die minieme deadlines afgesteld. Dat maakt alles nog een tikkeltje spannender en realistischer.

De kern van de game blijft uiteraard tactische hoogstandjes uit je hoed toveren en wedstrijden winnen. Met heat maps en effectiviteitsscores heb je nu meer analysemogelijkheden, maar de tactische opties zelf zijn dit jaar amper veranderd. Sinds het wegvallen van de balkjes om bijvoorbeeld het tempo te bepalen, zijn de teaminstructies weliswaar simpeler geworden, maar tot nu toe ook vaag gebleven. Je geeft nog altijd droogweg aan dat de spelers meer of net minder moeten dribbelen, maar de nuance is zoek. Dat is bij de spelersinstructies ook het geval. Je hebt kortweg de keuze tussen het ene of het andere. Analyseren is schrikwekkend professioneel, maar de tactiek bepalen lijkt veelal op nattevingerwerk.

Als je dat vooral in acht neemt, dan is er op zich weinig verschil met de voorgaande edities. Veteranen van de reeks zouden zich bekocht kunnen voelen, want de veranderingen of verbeteringen zijn slechts details ongeacht hun meerwaarde. Daarnaast steekt het aloude probleem van te veel blessures opnieuw de kop op. In het tussenseizoen alleen al zitten gauw een paar kernspelers in de lappenmand. Daar kan zelfs het nieuwste staflid 'sportwetenschapper' ogenschijnlijk niks aan veranderen. Voor geheel nieuwe spelers vormt Football Manager 2017 door de extra toegankelijkheid wel een ideale kennismaking met de reeks.

Football Manager 2017 bevat een kenmerkende massa aan informatie, maar dankzij de gebruikersinterface heb je een gestructureerd overzicht en kun je sneller beslissingen nemen of delegeren. De Social Feed geeft je een beter idee van wat er leeft, terwijl de wedstrijden aanzienlijk realistischer ogen. Onderhandelingen en interacties met spelers lijken nog meer op de hectiek van het alledaagse voetballeven. Sports Interactive slaagt in zijn opzet, maar laat na om op andere vlakken grondig werk te leveren. Door een gebrek aan nuance en vage instructies heb je nog steeds weinig grip op je tactiek, waardoor dit nog steeds niet de ultieme simulator is. Maar dicht komt het zeker.