Fire Emblem Warriors: Three Hopes review - Driewerf ‘ja’

Hoop doet beven.

Three Hopes versmelt Fire Emblem en het Musou-genre op uitstekende wijze, en pakt alle kritiek op zijn voorgangers grondig aan.

De Fire Emblem Warriors: Three Hopes review van Sander doet je duizenden vijanden neermaaien, met een Fire Emblem-sausje.

Ontwikkelaar Omega Force biedt opnieuw een Warriors-game aan die inspiratie uit een Nintendo-franchise put. In Fire Emblem Warriors: Three Hopes reis je weer af naar Fódlan uit Three Houses. Dit keer niet met strategische kaarten en een engelengeduld voor turn-basedgevechten maar met geslepen zwaarden en een onuitputtelijke duim om duizenden vijanden mee neer te maaien. Three Hopes lost alle knelpunten op die de fusies van de Nintendo-reeksen en de Warriors-spin-offs tot nu toe hebben gehad. Fire Emblem Warriors: Three Hopes is fantastisch.

Het verhaal van Fire Emblem Warriors: Three Hopes is zowel voor nieuwe spelers als fans van de oorspronkelijke strategiegame toegankelijk. Je speelt als Shez, een huurling die met de drie hoge huizen in aanraking komt voordat ze Byleth rekruteren. De game neemt daarom direct een andere wending dan het oorspronkelijke verhaal, geeft de ruimte om bekende personages te herintroduceren en ontpopt zich tot een volwaardig, origineel verhaal met nieuwe wendingen voor bekende gebeurtenissen en personages. Bovendien ontdek je ook enorm veel verhaal, aangezien je opnieuw het plot vanuit het perspectief van één van de drie huizen bekijkt. Dat Shez ook nog eens een charmant geschreven personage blijkt te zijn, is de kers op de taart. Het verhaal staat zij aan zij met zijn inspiratiebron.

Shez en hun vrienden hebben een uitbreidbare uitvalsbasis waar je na gevechten terugkomt. Hier versterk je je eenheden niet alleen op basis van hun level en unieke gevechtsvaardigheden. Het Bonds-systeem geeft je namelijk de kans om jouw favoriete personages beter te leren kennen en met hen op afspraakjes te gaan, waardoor ze onder andere beter presteren tijdens gevechten. Je kunt tevens matchmaker spelen en mensen onderling dichter bij elkaar brengen. Het ‘dating sim’-aspect uit de Fire Emblem-reeks is ook in deze Warriors-game dus prima vertegenwoordigd en voegt daadwerkelijk iets aan de gameplay toe.

Net als in Fire Emblem: Warriors zijn de gevechten in Three Hopes met een laag strategie versierd. De variatie tussen de beschikbare personages is erg groot, dankzij de verschillende wapens die ze gebruiken en de aanpasbare ‘class’, zoals Archer, Gremory of Myrmidon. Daardoor worden de belangrijke gameplayelementen rondom de Weapon Triangle meteen benut. Daarnaast kun je met de nieuwe Battalions de zwakke punten van een personage oplossen of hun positieve punten juist nog meer kracht bijzetten. Die onzichtbare groep krijgers vecht namelijk zelf ook met een wapen dat zijn plek op de Weapon Triangle heeft. Dankzij die toevoegingen schitteren de kernaspecten van een Warriors-game des te feller.

In elk hoofdstuk kies je missies op een landkaart en met elke gewonnen missie neem je een gebied over. Hoewel je de kortste route naar het einde van het hoofdstuk kunt nemen, loop je daarmee wel belangrijke beloningen mis. Naast grondstoffen om je basis te upgraden en sterke uitrusting verdien je unieke tactieken. Die zijn tijdens de eindgevechten beschikbaar en variëren van versterkingen tot het vrijspelen van geheime routes maar ook het rekruteren van belangrijke personages. Daarnaast zijn de ‘paralogues’ uit Three Houses (optionele verhalen waarin bepaalde personages centraal staan) ook van de partij. Hoewel Fire Emblem Warriors: Three Hopes geen extra modi heeft zorgt deze opzet wel voor enorm veel content waar je urenlang op in kunt hakken, zelfs al zou je maar één van de drie routes doorspelen.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes maakt ook korte metten met de kritiekpunten op vorige Nintendo-Warrior-fusies. Het gebrek aan variatie in de vorige Fire Emblem Warriors is volledig opgelost, en de zwaar ondermaatse framerate uit de Hyrule Warriors: Age of Calamity is ook nagenoeg volledig verbeterd. Dit is de beste Musou-game die momenteel op de Nintendo Switch te spelen is.

Met Fire Emblem Warriors: Three Houses bewijst Omega Force dat het opnieuw respectvol omgaat met het bronmateriaal en toont het een duidelijke expertise in het samensmelten van eender welke game met hun eigen Warriors-formule. De Fire Emblem-componenten passen naadloos in het raamwerk, waardoor de ware aard van een Musou-game veel duidelijker tot zijn recht komt. Fire Emblem Warriors: Three Houses is het perfecte opstapje, of je nu bekend bent met één van de series of niet, en verdient je volle aandacht.

Voor de Fire Emblem Warriors: Three Hopes review speelde Sander op de Nintendo Switch. De game verschijnt op 24 juni.