Fire Emblem Warriors review - Strategisch hak- en slachtwerk

Strategisch hak- en slachtwerk.

Fire Emblem Warriors bevat alle ingrediënten voor een uitstekende Warriors-titel, maar komt te laat op gang om die honger te stillen.

Soms hoef je niet lang naar inspiratie te zoeken. Tijdens de ontwikkeling van Hyrule Warriors besefte ontwikkelaar Omega Force dat die formule ook goed zou werken met de Fire Emblem-serie. De strategiegames van Intelligent Systems bevatten namelijk een aantal elementen die de basisprincipes van de Warriors-serie perfect aanvullen. Zo begon een deel van het ontwikkelteam aan een 'geheime missie' om de twee reeksen bij elkaar te brengen. Hoewel de band tussen Fire Emblem en Dynasty Warriors niet bepaald tot een S-rank stijgt, is Fire Emblem Warriors toch een Musou-game die boven het gemiddelde uitkomt.

Fire Emblem Warriors zichzelf onderscheidt zichzelf door de implementatie van de Weapon Triangle. Net als in de hoofdreeks zijn bepaalde wapens sterker of zwakker tegen andere. Het is noodzakelijk dat je goed oplet en, als je het juiste wapen niet hebt, je naar een ander personage schakelt dat beter tegen de situatie opgewassen is. Naast de Weapon Triangle zijn ook de kenmerkende Pegasus Knights, magiërs en boogschutters van de partij, met elk hun eigen dynamieken. Het simplistische button bashen waar de serie om bekend staat, krijgt daardoor een extra laag diepgang die de standaardgameplay een stuk interessanter maakt.

De invloeden van Fire Emblem houden daar niet op. Er ligt meer nadruk op het strategische element tijdens gevechten en het is belangrijk om jouw eenheden te bevelen om forten over te nemen of bepaalde vijanden aan te vallen. Om dat kracht bij te zetten is de AI van jouw kameraden sterk verbeterd. Je kunt er met een gerust hart van uitgaan dat ze jouw bevelen uitvoeren en zich niet zomaar laten uitschakelen. Daarover gesproken: als je de Classic Mode aanzet, bevat Fire Emblem Warriors een permadeath-element. Non-essentiële personages kunnen het loodje leggen, wat een flinke deuk in je toekomstige tactieken slaat. Omega Force heeft de formule uitgebreid met perfect passende gameplay die de kern van de Warriors-games enorm versterkt.

De ontwikkelaar heeft wel steken laten vallen in de variatie van de personages. De game opent met een overdadige hoeveelheid zwaardvechters, waardoor de Weapon Triangle pas later echt relevant wordt. Omega Force geeft aan dat die keuze is gemaakt om spelers de kans te geven aan de Weapon Triangle te wennen, maar het systeem wordt dermate goed uitgelegd dat je veel eerder uit de startblokken wilt. Ook delen een hoop personages met hetzelfde wapen ook exact dezelfde combo's en animaties, waardoor ze klonen van elkaar worden. Tot slot duurt het ook erg lang voordat magiërs en boogschutters speelbaar zijn, die buiten de Weapon Triangle werken. Door die minpunten duurt het te lang voordat de unieke elementen van Fire Emblem Warriors volledig uit de verf komen.

In History Mode speel je historische gevechten uit voorgaande Fire Emblem games na. Net als in Hyrule Warriors heb je een plattegrond met vijanden ter beschikking, die elk een gevecht met bepaalde voorwaarden voorschotelen. De gevechten zijn weliswaar gevarieerd, maar komen onsamenhangend over. De term 'History' slaat hier namelijk de plank mis. Het verhaal achter de scenario's wordt nauwelijks toegelicht, waardoor je weinig van de geschiedenis meekrijgt. Bovendien kun je met personages spelen die niet in het scenario thuishoren, of speel je met personages die ook als tegenstanders voorkomen. De naam van de modus komt niet overeen met de werkelijkheid van de gameplay, waardoor het potentieel verloren gaat.

De Nintendo Switch is overigens wel in staat om het geweld van de Warriors-reeks ten volste in beeld te brengen, en geeft je zelfs de mogelijkheid om de game op twee manieren te ervaren. In het optiemenu vind je namelijk instellingen waarmee je de game in 1080p en aan 30 frames per seconde, of 720p en 60 frames per seconde kan laten draaien. De game draait in beide gevallen prima. Het is lovenswaardig dat je de mogelijkheid krijgt om dat aan te passen, want het komt de speelbaarheid van de game alleen maar ten goede.

Omega Force is erin geslaagd om de unieke elementen van Fire Emblem naar het Dynasty Warriors-sjabloon te vertalen, op een manier dat het geheel er sterker uikomt. De extra strategische lagen die de Weapon Triangle, de AI en de permadeath met zich meebrengen, zijn meer dan welkom bovenop het hectische knoppenrammen. Het duurt alleen erg lang voordat die elementen ten volste benut worden. Bovendien is de History Mode lang zo interessant niet als de naam doet vermoeden. Fire Emblem Warriors komt uiteindelijk net boven de gemiddelde Warriors-titel uit, maar niet veel verder dan dat.

Fire Emblem Warriors is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch en de Nintendo New 3DS

Fire Emblem Warriors

Nintendo 3DS, Nintendo Switch