Fire Emblem Engage preview - Samen sta je sterker

Oud en nieuw?

De volgende game in Nintendo’s populaire Fire Emblem-reeks staat al vroeg dit jaar op de planning. Op vrijdag 20 januari 2023 brengt Fire Emblem Engage een nieuw verhaal met nieuwe, en oude bekende, personages. In Elyos ontwaakt een avontuur rond draken en ringen die oude bondgenoten doen verschijnen. In deze preview lees je wat je mag verwachten.

In Fire Emblem Engage kruip je in het pantser van de Divine Dragon. De Divine Dragon is ontwaakt en moet alle twaalf Emblem Rings in bezit krijgen. Emblems, die uit vorige Fire Emblem-games stammen, kunnen de drager van elke Emblem Ring te hulp schieten. Iedere duizend jaar geven de Emblems enorme krachten aan degene die alle twaalf ringen bezit. Dat komt goed uit, want niet alleen de Divine Dragon is ontwaakt, maar ook rivaal Sombron de Fell Dragon wil op die manier de wereld veroveren. Na het ontwaken trekt Alear de Divine Dragon de verschillende provinciën op de wereldkaart over om zijn volgende bestemming en gevecht te bezoeken.

De turn-basedgevechten in Fire Emblem Engage zijn kenmerkend voor de Fire Emblem-games. Je bevindt je op een grid met vakjes waarover je jouw leger kunt verplaatsen. Het doel van een gevecht kan verschillen: soms moet je een sterke vijand verslaan, soms een bepaald gebied bereiken. Je leger bestaat uit verschillende classes van personages met verschillende wapens om de perfecte aanval uit kiezen. Zo kan een lancer zich dankzij zijn paard verder over het grid verplaatsen, kan een boogschutter van veraf aanvallen en kunnen tovenaars bondgenoten genezen. De staf om te genezen is in tegenstelling tot andere wapens maar een maximaal aantal keer te gebruiken. Op plaatsen waar andere spelers of vijanden vaak zijn gesneuveld, kun je ten slotte voorwerpen oprapen wanneer jouw beurt op die locatie eindigt.

Daarnaast hebben gevechten een belangrijke nieuwe toevoeging. Nieuw in Fire Emblem Engage zijn namelijk de Emblem Rings. Wanneer de ring volledig is opgeladen, kun je ‘Engagen’ en wordt een bondgenoot opgeroepen. Op sommige plaatsen in de gevechtsarena laadt je ring sneller op. De bondgenoten geven je voor drie beurten toegang tot bonuseffecten, sterkere aanvallen of vaardigheden en verhoogde statistieken. Ook verandert tijdens het ‘Engagen’ je kleding zodat die bij die van jouw bondgenoot past. De ringen en classes lijken voor de nodige diepgang in gevechten te gaan zorgen.

Na gevechten kun je de locatie in third-person ontdekken, voorwerpen verzamelen en praten met personages uit je leger. Verzamelde voorwerpen kun je verwerken in nieuwe uitrusting of consumeerbare voorwerpen in de nieuwe thuisbasis. De Somniel is een vliegend eiland waar je leger zich voorbereiden op gevechten en met elkaar praten om onderlinge relaties te verbeteren. Met verschillende winkels krijg je ook de mogelijkheid om nieuwe wapens, kleding, voorwerpen en accessoires kopen. Over het hele eiland liggen voorwerpen verstopt die je legers versterken. Ook is er op de Somniel een gebouw waar je jouw achievements kunt bekijken en Bond Fragments kunt verzilveren. Die Bond Fragments zijn dan weer te gebruiken voor de ringen van jouw personages.

De ringen spelen in Fire Emblem Engage namelijk een grote rol. Naast de Engage-ringen waarmee je tijdens een gevecht een bondgenoot kunt oproepen, zijn er namelijk ook Bond Rings. Die maak je door middel van Bond Fragments en zijn verdeeld in vier verschillende zeldzaamheden met oplopende effectiviteit. Ieder personage kan één ring dragen en krijgt daarmee de bonuseffecten die de ring met zich meedraagt. Dat zijn bijvoorbeeld meer punten voor kracht, levens, snelheid en andere statistieken. Wanneer je twee dezelfde ringen met dezelfde zeldzaamheid hebt, kun je die omsmelten tot één ring van een hogere zeldzaamheid. De ringen lijken een een uitgebreide manier te worden om je team te optimaliseren.

Fire Emblem Engage lijkt in de kern weer een Fire Emblem-game zoals vertrouwde spelers die zullen herkennen. Door de toevoeging van Emblem Rings lijkt de combat echter over meer diepgang te beschikken in de vorm van extra aanvallen en allerlei aanpassingsmogelijkheden. Gevechten nemen het overgrote deel van de speeltijd in beslag, al lijkt er zeker genoeg te beleven op de Somniel. Daar kun je je legers opbouwen en deelnemen aan randactiviteiten. Maak je leger maar vast gevechtsklaar. Als Fire Emblem Engage volhoudt en zowel een spannend verhaal als genoeg diepgang biedt, wordt het immers een game om door een ringetje te halen.

Fire Emblem Engage komt op 20 januari 2023 uit voor de Switch.