FIFA Football Review

Ballen uit het verleden

Natuurlijk mag een voetbalspel niet ontbreken in de line-up van PS Vita's launch games. En wie is daar beter geschikt voor dan EA Sports? Spat het sportieve geweld ook van de nieuwste draagbare gameconsole? Vertaalt de besturing zich ideaal naar de compactere bediening? En is scoren nog steeds even bevredigend als op het grotere scherm? Wel laat ons beginnen bij het begin.

Ondanks hetzelfde promobeeld als FIFA 12 wijzen we er graag op dat het spel getiteld is met 'FIFA Football' en niet 'FIFA 12'. De reden daarvoor merken we op het moment dat we het spel beginnen spelen. FIFA Football is namelijk een voor de Vita bewerkte variant van FIFA 11. De meeste fans die dus alle FIFA-games kopen zullen bij hun aankoop van FIFA Football dus een stapje terug in de tijd zetten.

Zo is het het volledig nieuwe tackelsysteem dat pas ingevoerd werd bij FIFA 12 niet in deze VITA-versie geïmplementeerd. Tackelen doe je als vanouds door de X-knop ingedrukt te houden. In welke mate waarin dat gaat storen zal aan de geïnvesteerde tijd liggen die je stak in het oefenen en meesteren van FIFA 12. Voor de nieuwe en minder toegewijde fans, zal het waarschijnlijk worst wezen.

Naast de normale besturing heeft EA Sports speciaal voor de Vita enkele specifieke besturingsmogelijkheden toegevoegd. Zo kan je een pass geven, van speler wisselen en gerichte schoten maken met een tik op het scherm. Het voelt telkens wel erg onnatuurlijk aan om je vinger te moeten wegrukken van de knoppen en tijdens het tikken een stuk zicht van het beeld te verliezen.

De eerste 15 minuten van FIFA Football.

Ook het touchpaneel op de achterkant kan gebruikt worden om precisieschoten uit te voeren. De achterkant van de Vita staat dan in voor de ingang van het doel. Wanneer je in de buurt van de goal bent, zal de bal gestuurd worden in de richting die je op de touchpad aantikte. De middelvinger is hiervoor uitstekend gepositioneerd. Die doet over het algemeen niets en een vlugge tik kan voor een al even mooi doelpunt zorgen. Hoewel deze toevoeging aangenaam en natuurlijk aanvoelt, hebben we toch nog soms last van onverwachtse schoten op het doel door een vinger die in volle enthousiasme van het spel tegen het achterste aanraakvlak terecht kwam.

Nuttig of niet, de makers bieden gelukkig de mogelijkheid aan om de aanraakfuncties uit te schakelen. Wat het merendeel van de hardcoregamers al na enkele uren zal doen. Het belangrijkste is dat de optie er is en naar eigen goeddunken gebruikt of genegeerd kan worden.

Bovenstaande kleinigheden even daargelaten maakte EA een meer dan voortreffelijke voetbalgame. Opnieuw mooi met alle licenties, ploegen, namen, on- en offlinemodes en een redelijk uitgebreide managementmodus. Het is opnieuw mogelijk om je eigen speler of zelfs geheel eigen team samen te stellen. Alleen jammer dat het - ondanks de ingebouwde camera van de PS Vita - toch niet mogelijk is om je eigen gezicht te importeren en op een speler te plakken.

Dat buiten beschouwing gelaten toont en voelt - de touchscreenbesturing even buiten beschouwing gelaten - FIFA Football fantastisch aan. Het spel ziet er verbluffend uit en mag zich zeker meten met de versies voor de homeconsoles. FIFA Football is dan ook op enkele minpunten na het beste voetbalspel voor een handheld tot nu toe! Alleen jammer dat die minpunten de spelers en fans het gevoel geven dat EA Sports snel-snel een game klaar wilden hebben voor de launch van de PS Vita en daardoor enkele foute beslissingen hebben moeten doordrukken. Fouten die ze nochtans niet zouden mogen maken, zeker wanneer je weet dat het spel één van de duurste uit de launchreeks is!

De review van FIFA Football doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want hij is nu exclusief verkrijgbaar op PS Vita!

7 / 10