FIFA 16 review

Vormdip.

EA Sports zet dit jaar in op de schoonheid van het spel, maar maakt te veel fouten om een overtuigende stap voorwaarts te maken.

Terwijl Blatters imperium geleidelijk lijkt in te storten, gaan de voetbalcompetities onverminderd door. Zo ook de nieuwste FIFA-game die 'Play Beautiful' als motto draagt. Alle excentrieke kapsels, kleurrijke schoenen en masculiene tatoeages van de voetballers zijn weer bijgewerkt. De prima donna's kunnen ook dit seizoen weer representatief de digitale velden op. Maar daarmee stil je uiteraard niet de honger van de achterban. EA Sports wil daarom met FIFA 16 vooral de schoonheid van het spel centraal zetten.

Eén van de grootste kritiekpunten uit de vorige editie is het kick-and-rushvoetbal. Een paar strakke passes is vaak al voldoende om van achteruit in luttele seconden op de helft van de tegenstander te komen. Vervolgens stuur je met een diepe bal je razendsnelle wingers of spits de diepte in. En tegen de tijd dat Ivanović op gang is gekomen, stormt Ronaldo al op volle snelheid op de keeper af. Betrouwbare verdedigers staan dus regelmatig voor schut in FIFA 15, terwijl je in de realiteit van behoorlijke goeden huize moet komen om deze ijzervreters heelhuids te passeren.

Countervoetbalfetisjisten komen in FIFA 16 echter minder aan hun trekken. Het flitsend omschakelen is mede dankzij de verbeterde AI van de verdedigers en middenvelders enigszins aan banden gelegd. Terwijl de verdedigers beter samenwerken en meer in de nek van aanvallers hijgen, jagen de middenvelders goed door en lopen ze slimmer gaten dicht. Snelheid is dus niet meer zo doorslaggevend voor het wedstrijdverloop als in de voorgaande editie.

De ontwikkelaar geeft hiermee gehoor aan de gemeenschap, maar er is nog geen reden tot juichen. EA Sports slaat met deze maatregel namelijk te ver door. Razendsnelle spelers schudden relatief trage tegenstanders nog amper van zich af. Daarnaast is het nieuwe passingsysteem ietwat stroperig. De bal rolt soms tergend langzaam naar een medespeler, waardoor het tegenstanders wel erg gemakkelijk wordt gemaakt de bal te onderscheppen. Om dit te compenseren, is er een finesse-shot voor passes. Die is echter zo verwoestend hard dat het al een hele opgave wordt die fatsoenlijk aan te nemen.

Dat het tiki-taka-voetbal voorlopig de kast in kan, betekent overigens niet dat FIFA 16 niet lekker speelt. De gameplay is in de grote lijnen nog steeds solide en is weer een stapje realistischer geworden. Vooral online zijn de wedstrijden een stuk minder voorspelbaar en is het hard werken voor een overwinning. Het arbitrale niveau laat echter te wensen over. Bij het minste contact legt de scheidsrechter het spel stil en past hij de voordeelregel niet toe. Het haalt onnodig het speltempo uit wedstrijden, die sowieso al een stuk minder snel dan FIFA 15 zijn.

Een andere troef van deze nieuwste FIFA is vrouwenvoetbal, maar het is meer een gimmick die in de praktijk amper iets toevoegt. Het vrouwenvoetbal zit in de lift en het is een mooi gebaar dat na ruim twintig jaar de dames hun welverdiende entree in de FIFA-reeks maken. Er zijn slechts een beperkt aantal landenteams waarmee je alleen vriendschappelijke wedstrijden of een kleinschalig toernooi kunt spelen. En wellicht een teleurstelling voor de FIFA-veteranen aangezien Konami de komende jaren de exclusieve rechten voor de begeerde Champions en Europa League heeft.

De modus die steeds populairder wordt, is FIFA Ultimate Team (FUT). Het nieuwe FUT Draft is een frisse alternatieve variant op wat je gewend bent. Je krijgt voor elke positie de keuze uit vijf bovengemiddelde spelers, maar moet tegelijkertijd team chemistry in het oog houden. Je speelt vervolgens een toernooi van maximaal vier wedstrijden, waarbij je aan het einde een beloning krijgt. De romantiek van eindeloos sleutelen aan je droomelftal en als een blij kind spelerskaarten omdraaien, komt dus nog sterker naar voren.

Het krijgt al snel een bittere nasmaak als duidelijk wordt dat je voor het spelen van FUT Draft toegangspunten nodig hebt. Die kun je zonder een cent uit te geven uiteindelijk bijeensprokkelen, maar zonder in de buidel te tasten is dat een behoorlijk tijdrovende klus. Met FUT Draft wordt dus uiteindelijk weer een nieuwe bron aangeboord om de microtransacties in FUT uit te buiten. Voor een game waar trouwe fans jaarlijks de volle pot voor betalen, is dit dan ook een bijzonder onsympathiek businessmodel.

Hoewel de overige FIFA 16 modi geen drastische veranderingen kennen, zijn de meeste te vinden in de carrièremodus. Hierbij is het gebruiksonvriendelijke scoutingsysteem met zijn omslachtige menu's en indirecte manier van zoeken intact gebleven. Daarbij zijn er echter wel een aantal subtiele vernieuwingen doorgevoerd. De voorbereiding van het seizoen wordt gelijk scherpgesteld doordat je aan een internationaal toernooi kunt deelnemen. Dit is niet alleen een goede krachtmeting voor je selectie, maar tevens een aangename inkomstenbron om je transferbudget te spekken. Ook kun je nu spelers aan de hand van de skill-games verbeteren.

Op visueel gebied zijn er geen drastische veranderingen doorgevoerd. EA Sports doet nog steeds zijn best om FIFA 16 als een voetbalwedstrijd op televisie te doen lijken. Een gemiste kans is echter de presentatie van de Nederlandse en Belgische clubs. Terwijl de makers van FIFA elk jaar steeds meer het accent leggen op de haartooi van Vidal en de plakplaatjes op Messi's onderarm, zijn de spelers in de Jupiler Pro League en Eredivisie weer als vanouds onherkenbaar. Om over het tenenkrommende commentaar van het duo Evert ten Apel en Youri Mulder nog maar te zwijgen.

De ontwikkeling van de FIFA-reeks zat de laatste jaren in een stroomversnelling, maar is inmiddels in een kabbelend beekje terechtgekomen. FIFA 16 is in de basis een meer dan degelijke voetbalgame, die de problemen van zijn vorige editie gedeeltelijk aanpakt en opnieuw een realistischer wedstrijdverloop voorschotelt. Maar het overdadig vertragen van het tempo, de arbitrale dwalingen en de hinderlijke microtransacties in FUT Draft doen afbreuk aan de schoonheid van het spel. De troon van FIFA begint geleidelijk te wankelen. Er is dan ook meer nodig om de komende jaren koning voetbal te blijven.

FIFA 16 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.