FIFA 11

Wordt het spel heruitgevonden?

De reguliere voetbalcompetitie is al voor een derde gepasseerd en er zijn al klassiekers achter de rug zoals Club Brugge – AA Gent en Standard – Anderlecht. Maak je echter klaar voor een andere klassieker want ook de twee grootste voetbalfranchises gaan onderling het duel aan. Volgende week nemen we bij Eurogamer België het langverwachte Pro Evolution Soccer 2011 onder handen, maar nu is het tijd voor FIFA 11.

Laat mij direct met de deur in huis vallen en meteen de grootste vernieuwing bespreken. Iedereen weet al lang waar het over gaat: de doelman is vanaf dit jaar speelbaar. Ik spreek echter rechtuit wanneer ik zeg dat het om niet meer dan een gimmick gaat. Jij krijgt het meestal op je kap wanneer er een tegengoal valt en het hele systeem is gewoonweg te simplistisch. De enige reden waarom ik de keeper toch apprecieer is de authenticiteit. En het feit dat 11 tegen 11 spelen heel wat interessanter wordt.

Hoe gaat keepen in zijn werk? Er wordt vooral veel concentratie verwacht. Wanneer je in het doel staat duikt er een cirkel op om je goed te positioneren, dit telkens wanneer er een aanval dreigt. De baan die het schot zal afleggen wordt dan met een gekleurde lijn weergegeven zodat je een idee hebt van waar de bal naartoe gaat. Hoe simpel kan je het maken? Je stelt de doelman ter beschikking voor de authenticiteit en daarna verknal je het door alles zo simpel te maken.

Gelukkig maakt EA veel goed door een doorgedreven realisme bij de passing. Het is niet meer zo simpel om je man te bereiken. De richting en kracht moeten precies zijn om een goede controle mogelijk te maken en een onderschepping te vermijden. Zo af en toe voer je nog wel eens een perfect een-tweetje uit, maar dit is meer toeval dan iets anders. Tactisch openen er dan weer veel meer deuren, want het is nu mogelijk om de bal wat naast de man of voor de man te spelen. In combinatie met een snelle spits staat deze tactiek garant voor veel doelpunten.

Tijdens de matchen komt de veel besproken Personality+ ook echt aan bod. Net zoals in het moderne voetbal spelen de fysieke eigenschappen van voetballers een steeds grotere rol. Duelkracht kan een match maken of kraken. Zo maakt de doelman zich ook breed wanneer hij uitkomt of wanneer er een hoekschop volgt. Een schouderduw van John Terry of Romelu Lukaku komt dan ook veel harder aan dan eentje van pakweg Lionel Messi. Hij zal dan weer meer bewegelijkheid tentoonstellen dan de grote spelers. Dat wordt oppassen wanneer Jonathan Blondel of Elimane Coulibaly op het veld komen!

Hoewel alles dus meer afhangt van je kunde dan van geluk en statistieken, versterkt Personality+ de topclubs nog meer. Waarom met de trage Belgische ploegen spelen als je Real Madrid en FC Barcelona hebt? Tel daarbij nog eens op dat de zogenaamde realistische weergave van spelers uit de mindere competities er nog steeds slecht uitziet en je kiest zeker voor de bekende ploegen.

Eén oplossing is het creëren van je eigen ploeg met het Creation Centre. Of wanneer je een ploeg nog authentieker wil maken is het mogelijk om zelf het clublied te uploaden en toe te voegen in de game. EA is er dan wel niet verantwoordelijk voor wanneer je vrienden enkele spreekkoren inzingen en ze dan door de speakers laten knallen. De scheidsrechter zal de match dan ook niet stilleggen.

Als je telkens een gewone match speelt voel je dit alles niet meteen aan, maar het komt wel goed tot uiting in de hernieuwde Career Mode. Hierin worden alle modi van vorig jaar gecombineerd. Het is dan ook mogelijk om met één speler te spelen, een teammanager te zijn of beiden te combineren. Weinig nieuws, maar je zal vooral grote ogen opentrekken door het grondige opkuiswerk van EA. Alles voelt natuurlijker aan, transfers verlopen vlotter en de menu's zijn overzichtelijk.

Fans zullen ook blij zijn dat het wisselen van spelers niet meer zo saai gebeurt met een simpel overzichtsshot van het stadium. Nu wordt er specifiek ingezoomd op één speler en krijg je enkele statistieken te lezen. Er is nu ook de hands-optie waarmee hands-ballen voorkomen worden, maar deze optie staat standaard uit en dat is maar goed ook. Het spel ligt gewoonweg te vaak stil met deze optie ingeschakeld. Wisselen van vriend(en) om tegen te spelen verloopt ook vlotter omdat je bij de teamkeuze ook direct de besturingswijze kiest.

Diep in mijn hart wil ik FIFA 11 een negen geven, maar mijn verstand neemt de bovenhand en daarom geef ik de game een welverdiende acht. Op gebied van passing, tactiek en realistische acties steekt dit spel er met kop en schouders bovenuit. De simplistische doelman en gebrekkige realistische spelers van mindere competities halen het niveau echter wat naar onder. In mijn ogen blijft de manier waarop EA elk jaar hetzelfde bedrag vraagt voor (kleine) vernieuwingen niet echt te rechtvaardigen.

8 / 10

FIFA 11

iOS, PS3, Xbox 360, PS2, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS