FAST RMX review - Racen langs een flitspaal

Racen langs een flitspaal.

FAST RMX behoudt de spannende gameplay van FAST Racing NEO, maar voegt te weinig toe en maakt niet optimaal gebruik van de Nintendo Switch.

Tegenwoordig draait alles om efficiëntie en snelheid. Veel mensen gebruiken games om aan die gehaaste toestand te ontsnappen en te ontspannen. Futuristische racegames hebben daar echter totaal geen boodschap aan en willen je juist nog meer opjagen. Met FAST Racing NEO voor de Wii U deed ontwikkelaar Shin'en Multimedia precies dat, en met de release van de Nintendo Switch besloot de studio om de game onder de naam FAST RMX opnieuw uit te brengen. De ontwikkelaar wil de racegame nieuw leven inblazen door extra's toe te voegen en de capaciteiten van de Switch tentoon te stellen. Die doelstelling klinkt echter interessanter dan het eindresultaat daadwerkelijk is.

FAST RMX is een futuristische racegame pur sang. In diverse hoogtechnologische voertuigen vergelijkbaar met die in games zoals F-Zero race je razendsnel door diverse levels. De gameplay is identiek aan de Wii U-versie en speelt even lekker weg. Je maakt nog steeds gebruik van boost-panelen die van kleur verschillen, waar jij met de corresponderende kleur overheen moet. Het schakelen daartussen werkt soepel en voegt een extra dimensie toe. Als je namelijk niet op tijd wisselt, word je afgeremd. De gameplay is daarmee ontzettend snel en hectisch, en zorgt voor een afwisselende ervaring tussen alle populaire racegames.

De moeilijkheidsgraad is echter een probleem. Vooral in de laatste twee Cups merk je al snel dat die plotseling omhoog schiet, zeker op de makkelijkste stand. Je tegenstanders scheuren je aan alle kanten voorbij, stelen alle lichtbolletjes voor je neus weg en als je al wat turbo verzamelt, lijkt die weinig uit te halen. Eindigen in de top drie wordt plotseling erg moeilijk aangezien de koploper zich vaak al staat om te kleden voordat jij bij de finish bent aangekomen. Het staat in contrast met de lage moeilijkheidsgraad van de eerdere levels en levert veelal frustratie op.

FAST RMX bevat ook enkele extra's tegenover FAST Racing NEO. Zo zijn er zes nieuwe levels en vijf nieuwe voertuigen toegevoegd. De game bevat alle modi van de Wii U-versie, maar mist de Time Attack-modus die als downloadbare content werd toegevoegd. Dat gemis komt de herspeelbaarheid niet ten goede, zeker in een game die draait om snelheid en het blijven verbeteren van je tijden. In twee verschillende modi race je met negen tegenstanders door maar liefst dertig verschillende levels. Die zijn divers en blijven spannend doordat ze uit losse platformen bestaan die precies manoeuvreerwerk vereisen.

Ook de voertuigen zijn stuk voor stuk anders. Zo is de Guang Zhou licht en maakt hij gemakkelijk scherpe bochten. De Fulcon is aan de andere kant zwaar, maar ontzettend snel als je eenmaal je topsnelheid bereikt. Met het grote aantal levels en de toevoeging van de nieuwe voertuigen biedt FAST RMX net dat beetje extra ten opzichte van de Wii U-versie, maar door het ontbreken van de Time Attack en andere nieuwe modi heeft de game weinig content.

Shin'en Multimedia laat duidelijk weten dat FAST RMX zich op de capaciteiten van de Switch richt. De ontwikkelaar prijst de game om zijn weergave in 1080p en stabiele frame rate van 60 fps, maar dat was in de Wii U-versie ook al het geval. Grafisch is er weinig aan de game veranderd en ook de geluidseffecten zijn onveranderd gebleven.

De controls zijn dan weer wel aangepast aan de Switch. Als je de game met de twee Joy-Cons of de Pro Controller speelt, is de besturing nauwkeurig en schiet je moeiteloos door de levels heen. Je maakt gemakkelijk scherpe bochten met de linker stick en het heen-en-weerzweven met de ZL- en ZR-knoppen redt meermaals je leven. Verder ondersteunt de game ook het spelen op één Joy-Con. Dat werkt dan weer niet zo soepel. Je activeert namelijk je turbo door op de linker stick te drukken, terwijl je daar tegelijkertijd je voertuig mee probeert te besturen. Daardoor slinger je alle kanten uit en gaat de nauwkeurigheid verloren. Hoewel de game doorgaans prima speelt op de Switch, is de specifieke focus op de capaciteiten van de console dus allesbehalve ingrijpend.

FAST RMX is een snelle game met spannende gameplay. De levels en voertuigen zijn divers en de modi uitdagend. Hoewel de game lekker speelt op zowel de twee Joy-Cons als de Pro Controller, maakt de game niet optimaal gebruik van de capaciteiten van de Switch. De toevoegingen ten opzichte van de Wii U-versie zijn voor nieuwkomers voldoende reden om FAST RMX een kans te geven, maar er is te weinig veranderd om Wii U-bezitters wederom te overhalen.

Fast RMX

Nintendo Switch