Famicom Detective Club review - Volgens het boekje

Meeslepend en frustrerend.

De gameplay is rigide en oubollig, maar beide Famicom Detective Club-games slepen je mee met hun sterke verhalen.

In de Famicom Detective Club: The Missing Heir en The Girl Who Stands Behind review van Sander bespreekt hij Nintendo's klassieke adventuregames.

Famicom Detective Club: The Missing Heir en The Girl Who Stands Behind zijn nooit in het Westen verschenen, maar beide adventuregames zijn in Japan zeer geliefd. Reden genoeg voor Nintendo om beide games in het zonnetje te zetten en ze niet alleen naar het Westen te brengen, maar ook volwaardige remakes te geven. De Famicom Detective Club preview was al lovend over de eerste vijf hoofdstukken maar wees ook wat knelpunten aan. Die zijn nu te bevestigen: Famicom Detective Club is een uitstekend narratief mysterie, maar zwicht onder tergende gameplay.

Cover image for YouTube videoFamicom Detective Club Games - Overview Trailer - Nintendo Switch

De presentatie van beide Famicom Detective Club-games is piekfijn in orde. De originele soundtracks zijn opnieuw opgenomen en creëren een uitstekend, mysterieus sfeertje dat soms aan film noir grenst. Op grafisch gebied zijn de oude '8-bit sprites' vervangen door schermvullende achtergronden met subtiel geanimeerde personages met bakken persoonlijkheid. Die persoonlijkheid wordt versterkt door het feit dat elk personage volledig is ingesproken. Toch zijn de games niet onherkenbaar van hun originele uitgaven; de oorspronkelijke sfeer en stijl blijft behouden. Dit is dus een uitstekende moderne interpretatie door Nintendo van zijn klassiekers. Menig visual novel en adventuregame kunnen wat leren van Famicom Detective Club.

In Famicom Detective Club: The Missing Heir moet je niet alleen de dood van grootmoeder Kiku maar ook de omstandigheden rondom je eigen geheugenverlies onderzoeken. Het verhaal is gelaagd, met een perfect tempo. Je krijgt steeds genoeg informatie om je eigen theorieën te smeden zonder dat de game te obscuur, of erger, te overduidelijk is. Plotwendingen zijn ongeforceerd en vormen uiteindelijk een uitstekend moordmysterie met een bevredigend einde.

Famicom Detective Club review - Sommige dingen wil je gewoon niet zien.

Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind speelt zich twee jaar voor The Missing Heir af, waarin de dood van Yoko centraal staat. Dat mysterie is vooral in het begin wat rechtlijnig en weet niet dezelfde hoogtes als zijn voorganger te behalen. Niet dat het schrijfwerk ondermaats is. Het is alleen wat voorspelbaarder. Ook valt het verhaal hier en daar ten prooi aan knullige plotwendingen die op een goedkope manier sterke delen van het mysterie ontkrachten. The Girl Who Stands Behind is zeker geen slecht avontuur, maar kan niet aan The Missing Heir tippen.

De gameplay van beide titels is oudbollig. De games hebben een rode draad voor ogen waar niet van mag worden afgeweken Dat zorgt er in veel gevallen voor dat je gefrustreerd steeds opnieuw door je lijst met opties klikt, in de hoop dat je eindelijk de trigger vindt die het verhaal vordert. In zulke situaties helpt het ook niet dat het menu met opties erg log is. Kies je in het hoofdmenu bijvoorbeeld voor 'Talk' en daarna een gespreksonderwerp, dan springt het menu na de dialoog terug naar het hoofdmenu. Wanneer je tegen het einde meer dan tien gespreksonderwerpen hebt, wordt het menu een oefening in geduld. Als je dan nog naar de naald in de hooiberg moet zoeken, neemt irritatie de overhand en ben je ruw uit het verhaal gehaald.

Famicom Detective club review - 'Het was maar één brood, eerlijk!

En toch, wanneer Famicom Detective Club schittert, schittert het fel. Beide verhalen zijn sterk en weten je ondanks alle frustraties steeds weer in hun greep te krijgen. Bovendien zorgen de uitgebreide 'notepad'-functie en de 'recaps' na het opstarten van de game ervoor dat je volledig op de hoogte blijft van de mysteries en hun vele wendingen. Zo ben je toch nooit reddeloos verloren en kun je blijven genieten van de sterkste punten van Nintendo's klassieke detectiveverhalen.

Famicom Detective Club: The Missing Heir en The Girl Who Stands Behind zijn beide sterke mysteries die je van begin tot eind in de greep houden. De vernieuwde graphics zijn verzorgd en de subtiele animaties maken het geheel af. Het geheel wordt echter ondermijnd door oubollige gameplay, waardoor je vaker gefrustreerd naar de rode draad zoekt dan dat je van het gelaagde plot kunt genieten. Het is het zeker waard om beide games van begin tot eind te ervaren, maar wees je ervan bewust dat je je nooit helemaal als een meesterdetective zult voelen.

Famicom Detective Club: The Missing Heir en The Girl Who Stands Behind zijn vanaf 14 mei exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.