Fallout Shelter review

Vault goed mee.

Fallout Shelter is wat Todd Howard belooft: een free-to-play game waarbij glimlachen en spelen belangrijker zijn dan nutteloos wachten.

Mobiele apparaten worden de laatste jaren overspoeld met free-to-play games waarin je een basis bouwt en voor je onderdanen zorgt. Vaak plaatsen ontwikkelaars slimme obstakels in de game die je enkel aan de hand van microtransacties kunt overwinnen. Een systeem dat de spelers quasi dwingt om geld uit te geven als ze verder willen spelen.

Bij de voorstelling van Fallout Shelter verzekert Todd Howard dat Bethesda's game niet dit soort paywalls heeft. Een free-to-play model dat je niet tegenhoudt om verder te spelen of waarbij je eindeloos moet wachten tot de volgende kamer is gebouwd. Een mobiele game die je speelt wanneer je wilt en geen internetverbinding vereist. Of om het met Todds eigen woorden te zeggen: "een game die we [Bethesda Softworks] zelf op onze mobiele apparaten willen spelen en die ons doet glimlachen."

In de kern is Fallout Shelter geen revolutionaire game. Je bouwt een basis met verschillende kamers. Deze kamers genereren levensmiddelen voor je inwoners die je na korte wachttijden verzamelt. Gelukkige inwoners leveren meer geld en uitrusting op. Meer geld investeer je in extra kamers. Korte speelsessies waarbij je enkele beslissingen neemt en je smartphone terug op zak steek. Kortom, dezelfde verslavende cyclus zoals bijvoorbeeld in Tiny Tower of Clash of Clans.

De typische Fallout-charme is het unieke aspect bij uitstek dat een glimlach op je gezicht tovert. Inwoners sleutelen dag en nacht aan elektriciteitskasten en verzekeren elkaar voortdurend dat dit de job van hun leven is. Chinese vrijwilligers die je de Wasteland met enkel een verroeste revolver instuurt, doen dit met een eeuwige grijns op hun gezicht. Zelfs wanneer ze je vertellen dat een Mole Rat bijna hun voet afbeet.

Je raakt meteen aan je bewoners gehecht. Niet alleen dankzij hun eeuwige optimisme en gevoel voor flauwe humor, maar ook omdat ze de levenslijn van je Vault vormen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen talenten die overeenkomen met een bepaalde job. Inwoners die instaan voor de waterzuiverheid hebben een hoge Perception nodig, terwijl Stimpak-onderzoekers maar beter over voldoende Intelligence beschikken.

Het verlies van één van je onderdanen geeft dus een flinke knauw aan je economie of overlevingskansen. Toch moet je van je hart een steen maken en expedities in de wildernis organiseren. Geef ze een wapen en uitrusting, en hoop dat ze heelhuids terugkeren. Ze houden je tijdens hun trektocht wel voortdurend op hilarische wijze op de hoogte van hun avonturen. Meermaals neem je je smartphone even bij de hand om te kijken wat je helden hebben meegemaakt, of ze leuke loot hebben gevonden en of het geen tijd is om hen terug naar je veilige Vault terug te roepen.

Want goede uitrusting is noodzakelijk om je Vault tegen ongedierte en Raiders te beschermen. Deze vind je in Lunchboxes die je verdient door bepaalde opdrachten te voltooien. Of door ze in de winkel te kopen; de enige microtransactie in het spel. Deze lunchdozen bevatten willekeurige levensmiddelen, wapens, uitrusting en zelfs unieke inwoners. Een nieuw gezicht met bakken ervaring is net zo opwindend als een unieke lasergun. Wanneer deze toppers dan de geest geven omdat je de voorraad gezond water niet hebt aangevuld, schop je jezelf voor je kont.

Met talloze items om te verzamelen, beheren en te laten groeien, is Fallout Shelter net zo verslavend als de smartphonegames waardoor het is geïnspireerd. Net als die games speel je Fallout Shelter het best in korte spurten en niet tot marathonsessies, maar zit je hier tenminste niet nutteloos te wachten op een teller die aftikt. Tel hierbij de typische Fallout-sfeer en een erg vrijblijvend free-to-play model, en je hebt een topper in het genre.

Fallout Shelter is nu verkrijgbaar voor iOS. Een Fallout Shelter Android versie is reeds aangekondigd.