Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder is een evolutie van zijn voorganger

Bit-tere tijden.

Met Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder slaat Shiro Games een andere weg in. Waar de reis door de tijd in het eerste deel lineair was, wissel je in Evoland 2 à la Chrono Trigger tussen tijdperken. Er zijn drie tijdperken beschikbaar, die een periode van ruwweg honderd jaar overspannen. De beginjaren zijn 8-bit, halfweg is het 16-bit en in het sluitstuk van de eeuw speel je in moderne graphics. Als je de eerste Evoland hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten. Evoland 2 kent wel een traditioneler spelverloop dan het eerste deel. Het verhaal is niet langer een kapstok die dankbaar gebruikt wordt om verschillende tijdperken en tig referenties naar populaire cultuur en videogameklassiekers aan te hangen, maar vormt dit keer de spil van de game.

De game is dan ook in de eerste plaats een RPG, maar dan wel een die de conventies van het genre zowel eerbiedigt als doorbreekt. Aan het begin van de game wordt de held door een meisje uit zijn bed geschud. Je slaat een praatje met de dorpbewoners en zoekt de sleutel naar de verlaten hut waarin je je eerste zwaard vindt. Je doodt monsters in een eenvoudig vechtsysteem dat regelrecht uit de 2D-Zelda's is overgenomen, met dat verschil dat je ervaringspunten verdient en in level stijgt. Zelfs wanneer het verhaal plots in een stroomversnelling gaat en je terug naar het 8-bit-tijdperk wordt geteleporteerd, volgt de game het standaard RPG-stramien.

Cover image for YouTube videoEvoland 2 Official Trailer

En dan gebeurt het. Om uit een benarde situatie te ontsnappen, heeft het hoofdpersonage het idee om onder een doos rond te sluipen om zo de aandacht van de wachters te vermijden. Je teamgenote ziet dat echter niet zitten en schroomt ook niet haar twijfels te uiten. Ze noemt het zelfs "het domste idee ooit". Wanneer je even later per ongeluk een arena binnenvalt en vlug een naam moet verzinnen om je identiteit niet prijs te geven, krijg je de keuze tussen klinkende namen als 'Super Morio', 'Solid Snail' en 'Wonderman'. Daarna vecht je tegen de 'Ninja Squirrels': vier knaagdieren met shuriken en niet onbekend gekleurde maskers. Het zijn dergelijke verwijzingen die de vierde wand doorbreken en waarmee Shiro Games van Evoland 2 meer wil maken dan een conventionele RPG.

Het doorbreken van conventies beperkt zich niet tot de inhoud. Ook doorbreekt de game qua vorm en gameplay regelmatig je verwachtingen van een RPG. Zo moet je voor een professor een aantal raadsels oplossen voordat hij je informatie over een oeroude beschaving meedeelt. Die raadsels zijn volwaardige vraagstukken die het volledige scherm innemen en door tegelijk speelse en mysterieuze muziek begeleid worden. Als je het antwoord geeft, zoomt de camera met aparte shots op je personage in en wordt het duidelijk of je het juist dan wel fout hebt. Klinkt het je bekend in de oren? Juist, deze sequenties lijken erg op die uit de Professor Layton-games. Of je vindt later in de game een vliegtuigje, waarna de game even een pittige en actievolle shoot 'em up-achtige wending neemt.

Het verhaal draait om een catastrofale gebeurtenis die ergens tussen de 16-bit- en de moderne periode een half continent van de kaart heeft geveegd. Een religieuze orde ziet dit als de voorbode van een veel grotere ramp en zet alles op alles om zichzelf te beschermen, waarbij de gewone mens aan zijn lot overgelaten wordt. Aan de grondslag van deze rampen liggen gebeurtenissen die in de 8-bit- en de 16-bit-periode hebben plaatsgevonden. Doorheen het verhaal reis je tussen de drie tijdperken om de ware toedracht achter de feiten te vinden en het onheil te verhinderen.

Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder maakt gebruik van de fundamenten die in de eerste game zijn gelegd, maar gaat een gerichtere toer op. Waar de inhoudelijke en gameplaymatige referenties naar videogameklassiekers in het eerste deel bij vlagen gimmicky aanvoelen, dragen ze dit keer bij tot de ervaring. Het is afwachten of de uiteindelijke game deze teneur vasthoudt, maar de previewversie heeft in elk geval de honger naar meer aangewakkerd.

Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor de pc.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Related topics
Over de auteur
Bert Van der Hoogerstraete avatar

Bert Van der Hoogerstraete

Redacteur

Bert is niet meer zo actief voor Eurogamer Benelux als vroeger, maar schrijft wel nog steeds graag reviews. Hij wisselt kleurrijke Nintendogames af met de duisternis van Bloodborne en wacht al tien jaar tevergeefs op een nieuwe Golden Sun.

Reacties