Element4l review

Go with the flow.

Kinetische energie, we worden er elke dag onbewust mee geconfronteerd. Sommigen zullen het nooit begrijpen, anderen leren het concept kennen op school. Nog anderen spelen Element4l en worden gedwongen om een diepere verstandhouding te ontwikkelen met de zogenaamde energie van bewegende objecten.

Element4l is een platformer waarbij van links naar rechts moet bewogen worden met de behulp van slechts vier knoppen. Niet de klassieke verticale en horizontale bewegingsknoppen, maar de mogelijkheid om te transformeren tussen de vier klassieke elementen: lucht, water (in dit geval ijs), vuur en aarde. Om zich door de werelden te loodsen moet de speler leren om de energie die vrijkomt tijdens de transformaties ten volle te benutten.

Het begint allemaal erg eenvoudig. Je bent een luchtbel, licht maar erg statisch en kwetsbaar. Al snel leer je jezelf te veranderen in een ijsblok, snel maar ook zwaarder en kwetsbaar voor hitte. De eerste levels introduceren achtereenvolgens de vier elementen en hun unieke fysieke eigenschappen. Net wanneer de speler denkt dat hij de basis onder de knie krijgt begint Element4l systematisch nieuwe uitdagingen en mechanisme te introduceren.

Opgelet echter: de visuele stijl, met zijn schattige personages en sterk gestyleerde achtergronden, lijkt te suggereren op een passieve vorm van platforming zoals in Limbo of Braid, maar dit spel is Moeilijk, met de grote M. De speler krijgt systematisch nieuwe hordes voorgeschoteld waarbij de juiste dosis aan denkvermogen en handigheid nodig zijn om ze te overwinnen. Vooral dat laatste wordt verder in het spel belangrijker en belangrijker. Aan het einde van Element4l leer je met de simpele basismechanieken stunts uit te voeren die je voordien onmogelijk achtte. Verwacht je dus eerder aan staalharde onverbiddelijkheid en veel trial and error zoals in Super Meat Boy, dan aan een casual ervaring.

Verwacht je dus eerder aan staalharde onverbiddelijkheid en veel trial and error zoals in Super Meat Boy, dan aan een casual ervaring.

Laat de schattigheid niet bedriegen: dit is spel is staalhard.

Deze cyclus van proberen, falen en blijven proberen begint echter zelden te vervelen. Het doel lijkt steeds binnen handbereik en de weg naar succes vereist slechts één extra poging. “Als ik volgende keer net op het juiste moment in ijs verander en als ik deze keer m'n energiemeter niet laat leeglopen dan is deze hindernis kinderspel.” Op momenten dat de moed dan toch in je schoenen begint te zakken is er nog de fantastische soundtrack van Mind Tree. De muziek is van een zelfde esoterische stijl als het visuele en samen tillen ze elkaar naar een hoger niveau. Moest dit nog niet genoeg zijn om te blijven proberen is er nog de makkelijkere moeilijkheidsgraad in de opties, waardoor de energiemeter minder snel leegloopt en de uitdagingen makkelijker worden.

Element4l slaagt in zijn vooropgestelde doelen, maar blijft natuurlijk een relatief simpele 2D platformer. Verwacht dus geen ervaring die urenlang kan blijven boeien. Voor de gemiddelde gamer is dit spel perfect om in korte sessie te spelen. Voor de echte fans van het genre zijn er nog moeilijk te bereiken collectibles en een time-trail modus inclusief online leaderboards.

Op het eerste zicht lijkt Element4l de zoveelste typische indie platformer in een lang rijtje. Een sterk gestileerde visuele stijl, platforming gemengd met puzzel elementen en de voorspelbare goede soundtrack. Element4l vervult deze vereisten van de beproefde succesformule meer dan behoren en weet zijn unieke accenten op een geslaagde manier te leggen.

Element4l is nu verkrijgbaar op Steam voor PC en Mac.

8 / 10

Element4l