Elden Ring review - Een triomf in gamedesign

Om door een ringetje te halen.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Elden Ring doet je verrassen, afzien en genieten. Een ware triomf in hoe je een open wereld ontwerpt.

De Elden Ring review van Carl neemt je mee naar The Lands Between.

Wat als je Dark Souls in een open wereld plaatste? Het idee klinkt als heerlijke 'fanfiction' maar met Elden Ring is die fantasie zowaar werkelijkheid geworden. Je hoeft bovendien niet te vrezen dat ontwikkelaar FromSoftware de greep op zijn unieke formule verliest. Integendeel: Elden Ring bouwt verder op de bekende pilaren, maar voegt zijn eigen unieke twist toe. Het eindresultaat is een ware triomf in hoe je een open wereld ontwerpt.

De open wereld is de grootste blikvanger en meteen ook de allergrootste troef van Elden Ring. Het strakke leveldesign en sublieme tempo van de Souls-games vertalen zich namelijk perfect naar The Lands Between. Op meesterlijke wijze schenkt FromSoftware je bewegingsvrijheid die jou als speler op subtiele manieren stuurt: slim gebruik van zichtlijnen, cryptische aanwijzingen zoals standbeelden die je in een bepaalde richting wijzen, dreigende vijanden die aangeven dat je maar beter goed voorbereid bent voor je je kans waagt... Het doet allemaal wat denken aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild en dat is een enorm compliment. Net als bij die reeks voelt de open wereld in Elden Ring aan als een logische volgende stap voor de formule.

Cover image for YouTube videoELDEN RING Review - Koning der Souls?

Wat betreft de eigenlijke gameplay speelt Elden Ring het weliswaar op veilig. Je hebt een lichte aanval, een zware aanval, een schild, en een rol, net als in de Souls-games. De agressievere aanpak van Bloodborne en Sekiro vind je nergens. Je wapenarsenaal stemt bovendien grotendeels overeen met de wapens in de Souls-games. De animaties van rollen, health drinken en deuren openen zijn identiek. De enige echt grote innovatie op gameplayvlak is het feit dat je nu een paard hebt. Je trouwe ros Torrent maakt lange afstanden niet enkel vlugger overbrugbaar, maar heeft ook een handige double jump en kan middels windstromen hoog springen. Elden Ring is dus weinig verrassend qua gameplay, maar de basis blijft uitmuntend. De loop van vechten en verkennen in Elden Ring verveelt immers nooit.

De Souls-games hebben een reputatie door hun hoge moeilijkheidsgraad en dat blijft ook deel van de identiteit van Elden Ring. Baasgevechten vereisen je opperste concentratie en het is geen uitzondering om een half dozijn keren te proberen. Toch merk je dat FromSoft duidelijke stappen zet om Elden Ring een toegankelijkere game te maken. Je hebt nu zogenaamde Ashes waarmee je geesten 'summont' die je bijstaan in gevechten. Het zijn geen grote damage dealers, maar ze halen tijdens de stresserende baasgevechten de druk van de ketel. Je vindt her en der ook 'summoning pools' die co-op signs verzamelen zodat je gemakkelijker strijdmakkers vindt. En belangrijke concepten zoals de onlinecomponent worden nu expliciet in een aparte tab in het menu uitgelegd. Iedereen is welkom.

Cover image for YouTube videoELDEN RING – Overview Trailer
Elden Ring review - The Lands Between zijn een visueel bijzonder indrukwekkende locatie.

Bij release werd luidkeels aangekondigd dat het verhaal van Elden Ring samen met auteur George R.R. Martin (wiens werk aan de basis ligt van tv-reeks Game of Thrones) werd opgesteld. Daar merk je in de praktijk niet heel veel van. Naar goede FromSoft-gewoonte verken je het verhaal veelal via beschrijvingen van voorwerpen in menu's en cryptische dialogen met NPC's. Voorts tref je dezelfde elementen aan die regisseur Hidetaka Miyazaki al langer boeien: een verdwenen koning(in), het corrumperende aspect van macht, en mythische helden. Toch heeft Elden Ring meer dan genoeg eigen verrassingen - zoals een bizarre obsessie met vingers - die je af en toe met je ogen doen knipperen. Hoe meer moeite je doet om alles te begrijpen, hoe genietbaarder het wordt.

Elden Ring weet geregeld te verbluffen met zijn presentatie, maar worstelt hier tegelijk met enkele problemen. Enerzijds zijn The Lands Between een indrukwekkende en memorabele locatie. Waar je ook bent, je ziet steeds de goudgloeiende Erdtree mijlenver aan de horizon. Castle Stormveil overweldigt met de pracht en praal van zijn torens, wallen en binnenplaatsen. En 's nachts zie je honderden lichtjes langzaam door de lucht zweven terwijl de wind vervolgens de struiken en het gras lichtjes doen deinen. Anderzijds haalt de framerate op Performance Mode geen stabiele 60 frames per seconde - op Xbox Series X, noch op PlayStation 5. De pc-versie is dan weer slecht geoptimaliseerd, zodat zelfs krachtige apparaten regelmatig frames laten vallen. En ook de clipping- en anti-aliasingproblemen die je al kende uit de Souls-games zijn hier aanwezig. Het verpest nooit de ervaring, maar het zijn wel vliegen in een voorts heerlijke soep.

Cover image for YouTube videoELDEN RING - Story Trailer
Elden Ring review - Het verhaal blijft naar goede gewoonte enorm cryptisch.

Tot slot zijn er talloze interessante en diepgaande elementen die deze review te ver zouden leiden, maar een kleine vermelding verdienen. Ashes of War geven je wapens speciale vaardigheden die niet enkel nuttig zijn, maar ook een invloed hebben op het upgradepad. Je kunt nu flexibeler springen en bijgevolg beleeft FromSoftware veel plezier aan complex en verraderlijk leveldesign, met de daken van Castle Stormveil als hoogtepunt. Er is een uit de kluiten gewassen craftingsysteem dat erg gestroomlijnd is en waarvoor je beroep doet op de tientallen resources in de wereld. Roundtable Hold is een nieuwe hub die Firelink Shrine en de Nexus vervangt en veel verrassingen herbergt. En de Great Runes kunnen je belangrijke buffs geven, als je erg zeldzame consumeerbare voorwerpen vindt.

Elden Ring biedt een schier onuitputtelijke voorraad aan creatieve, verrassende en imposante situaties. De fundamenten van de Souls-reeks ondersteunen een open wereld die keer op keer je mond doet openvallen van verbazing. Er zijn zo veel geheimen te vinden dat het internet ongetwijfeld nog maandenlang nieuwe zaken ontdekt. Laat de kleine technische problemen je niet afschrikken. Elden Ring is een absoluut meesterwerk.

De Elden Ring review vond plaats op de Xbox Series X.

Elden Ring

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC