EA Sports FC 24 review – Nieuwe eigenaar, hetzelfde terrein

Panenka.

EA Sports FC 24 luidt een nieuw hoofdstuk in voor de voetbalreeks waar zowat alles bij het oude blijft.

Joachim zet in de EA Sports FC 24 review voet op een voetbalveld dat maar al te vertrouwelijk aanvoelt.

De voetbalgames van EA hebben een lange weg afgelegd. Van de houterige en emotieloze blokfiguren die voetbalspelers moesten voorstellen tot de levensechte atleten van vandaag. En toch vindt de grootste verandering dit najaar plaats - op papier toch. Na een decennialange samenwerking scheiden de wegen tussen voetbalbond FIFA en EA, waardoor de game-uitgever onder eigen vlag de sportgames verder draagt. EA Sports FC 24 is het moment bij uitstek om echte verandering door te voeren, maar uiteindelijk zie je vooral meer van het (verfijnde) zelfde.

Het jaarlijkse voetbalpakket van EA Sports FC 24 bevat uiteenlopende en alom gekende modi. Naast de vele individuele matches schrijf je in Player Career je eigen verhaal als speler die uitgroeit van een groentje tot een sterspeler. In Manager Career beheer je een fictieve of echte club en maak je keuzes gaande van de look van het stadion tot de tactiek en het alledaagse functioneren. Ultimate Team – het goudhaantje van EA – is ook van de partij, met al z’n fraaie en minder fraaie kantjes zoals het pay-to-wingegeven. Volta Football staat garant voor een potje explosief straatvoetbal in kleine groepjes. De Clubs-modus staat je toe om je eigen club uit te bouwen. En vergeet zeker niet de verscheidene seizoenen en tornooien. Er is geen enkele nieuwe modus aanwezig, maar ze zijn wel divers. Aan variatie en kwantiteit geen gebrek.

EA Sports FC 24 review - Veel nieuws, zo klinkt het tochBekijk op YouTube

Technologie speelde nooit eerder een grotere rol als in EA Sports FC 24. De Hypermotion V-technologie zet grotere stappen want die baseert animaties op videobeelden. De motion-capturepakken hangen dus terug in de kast bij EA Games. Die aanpak loont de moeite; bewegingen van spelers zien er net dat tikkeltje waarheidsgetrouwer uit. AcceleRATE 2.0 zorgt er daarnaast voor dat spelers in meer archetypes worden ingedeeld. Zo hanteren ze meer een speelstijl die nauw aanleunt bij die van de echte individuele spelers. En de Frostbite-engine tovert ook knappe animaties op het scherm: truitjes en broekjes wapperen en plooien realistischer dan voordien. De vooruitgang op dit vlak blijft dus beperkt tot het bijschaven en polijsten. Toch mag het benadrukt worden dat zo goed als alles zeer verzorgd en realistisch oogt; knap werk.

EA Sports FC 24 review - Prachtige animaties

Het aandeel van damesvoetbal verhoogt in de sporttak en daar speelt deze game op in. Zo verwierf de uitgever de rechten om speelsters van de Duitse Frauen-Bundesliga en het Spaanse Liga-F een plekje te geven in EA Sports FC 24. In Ultimate Team ga je nog een stapje verder, want de dames spelen in je droomteam samen met hun mannelijke collega’s. Gelukkig speelt alles zich digitaal af en valt het fysieke nadeel voor de atletes weg, want ze worden allebei op hetzelfde niveau gebracht. Gelijkheid voor alle spelers en speelsters juichen we toe: je kunt nu niet alleen werkelijk je ultieme droomteam samenstellen, maar het dient ook nog eens de goede zaak.

Veel positieve dingen dragen over naar EA’s nieuwste, maar sommige kritiekpunten zijn weer aanwezig. Het FUT-menu in het bijzonder ziet er onaantrekkelijker en rommeliger uit dan de rest. De meeste animaties blijven onaangeroerd: zo krijg je vooral dezelfde vieringen te zien na een doelpunt. Botsende figuurmodellen ogen met momenten knullig in replays en het tijdvenster voor inputs is nog te groot. Het gebeurt bijvoorbeeld meer dan eens dat je door ongelukkige timing met dezelfde contextuele knop de bal vraagt en die tegelijk in het ijle naar voren trapt. Dat is een hekelpunt dat recht uit de voorganger overgewaaid komt. En die bal durft meer dan eens belanden bij een nabije speler waarvoor die niet bestemd was. Het gros van de animaties blijft ongewijzigd en dezelfde problemen van vorig jaar steken hier opnieuw de kop op.

EA Sports FC 24 review - Een grafisch pareltje

Een grote troefkaart die EA op zak heeft na de (v)echtscheiding met FIFA is dat de rechten van alle teams en spelers onder de paraplu van de uitgever zitten. Met de verzekerde licenties van meer dan 19.000 spelers, 700 teams en 30 competities is er in de verschillende modi een grote hoeveelheid aan ploegen om uit te kiezen. Hoe de kaarten in de toekomst liggen zodra de contracten vernieuwd dienen te worden, blijft koffiedik kijken. Maar deze eerste EA Sports FC-titel dient je op dit vlak op je wenken, welke ploeg je ook een warm hart toedraagt.

EA SportsFC 24 legt heel weinig nieuws op tafel, ondanks de nieuwe titel. Je hebt een brede waaier aan modi ter beschikking, talloze teams en spelers liggen binnen handbereik en het realisme staat weer een stapje verder. Daar blijft het echter bij. Moest er nog steeds FIFA op het hoesje pronken, zou je denken dat je dezelfde game van vorig jaar aan het spelen bent. Deze coachwissel heeft vooral de grootste impact naast de zijlijn, want op het terrein blijft de tactiek van EA ongewijzigd. Voor echte verandering moet je dus wat langer wachten.

Voor de EA Sports FC 24 review speelde Joachim op de PlayStation 5.