Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

E3: Nintendo persconferentie

Catering naar de fans.

Nintendo had veel te bewijzen dit jaar. We wisten dat de 3DS, een handheld met 3D-capaciteiten, op komst was en Miyamoto gaf aan dat 2010 het jaar van de nieuwe Zelda zou worden. Zelf gingen onze gebeden vooral richting de heropleving van enkele blijkbaar vergeten spelreeksen zoals Kirby, StarFox, Donkey Kong en Kid Icarus, al is dat ondertussen al enkele jaren op rij gaande voordat we 's avonds onze ogen sluiten. Dat laatste deden we trouwens op geen enkel moment tijdens de E3-persconferentie van Nintendo, om zo het risico te verlagen dat we wat zouden missen. Want potverdorie, The Big N bracht dit jaar heel wat leuks mee naar het warme L.A.

Volledig onverwachts bracht Nintendo bij het begin van hun conferentie meteen hun grootste, reeds bekende kanon boven: een gloednieuw deel binnen de Legend of Zelda franchise, en dat voor de Wii. Het spel heeft de bijtitel Skyward Sword met zich meegekregen, wat meteen aangeeft dat swordplay een belangrijke rol gaat spelen. De game mqqkt dan ook niets voor niets gebruik van de MotionPlus-technologie. Spijtig genoeg had Miyamoto tijdens de live presentatie wat problemen met de verbinding tussen zijn controller en de console, waardoor het er allemaal best hakkelig uitzag. We gaan tijdens deze E3 echter zelf nog hands-on met het spel, waarna we jullie met zekerheid kunnen laten weten of de besturing van The Legend of Zelda: Skyward Sword werkt of niet.

Grafisch deed de titel ons denken aan een mengelmoes van het cell shaded The Wind Waker - felle kleuren in pastel - en het eerder realistische Twilight Princess - een volwassen Link en spelwereld -. Verder kregen we een versimpelde interface te zien waar we al jaren op wachten, en enkele nieuwe voorwerpen waarmee onze groene held aan de slag zal mogen gaan wanneer Skyward Sword in de loop van 2011 in de winkelrekken verschijnt.

Met Zelda al achter de rug leek het verdere verloop van de conferentie een saaie bedoeling te worden, maar niets was minder waar. Nadat Nintendo opsomde dat de Wii qua sportgames een aardige line-up tegemoet gaat met Pro Evolution Soccer 11, Madden 11, MLB 2K 11 en natuurlijk NBA Jam kondigde het Japanse bedrijf een gloednieuwe sportgame met niemand minder dan Mario en zijn vrienden in het hoofdrol. Onder de noemer Mario Sport Mix zullen we in 2011 op een toegankelijke manier kennis mogen maken met volleybal, basketbal, trefbal en hockey.

BOOM, Zelda!

Ook toegankelijk voor het grote publiek leek Wii Party te zijn, meteen een van de weinig echte casual games die we te zien kregen tijdens de persconferentie. In opvolging van Wii Sports en Resort lijkt Wii Party een spel te worden voor de hele familie, vol met meer dan 70 verschillende minigames om mee aan de slag te gaan. Wii Party zal rond het einde van dit jaar verschijnen. Nintendo sloot het casual luik af met een vervolg op het aburd succesvolle Just Dance van ontwikkelaar Ubisoft. In deeltje twee mogen we meer dan 40 nieuwe hitsongs verwachten, compleet met nieuwe gamemods en de optie om met acht spellers tegelijk te dansen.

Er kwam meer reactie van de aanwezige journalisten toen de nieuwe Golden Sun op het gigantische beeldscherm verscheen. Het spel heet voluit Golden Sun: Dark Dawn en moet nog voor het einde van dit jaar voor de DS verschijnen. Wat viel ons op? Kleurrijke omgevingen, indrukwekkende summons en de bekende turn based stijl die we op de GBA hebben leren kennen.

Van Golden Sun naar GoldenEye, het leek maar een kleine stap voor Nintendo. De klassieker uit het N64-tijdperk keert weer helemaal terug, en dat exclusief en volledig vers voor de Nintendo Wii. Deze keer vertolkt niemand minder dan Daniel Craig de rol van 007 in GoldenEye, wat een beetje vreemd is gezien Pierce Brosnan in het origineel met die eer ging lopen. Belangrijker is echter dat de nieuwe GoldenEye een multiplayer zal bevatten die zowel on-als offline speelbaar is. Het enige wat on seen beetje nerveus maakte is het uitzicht van het spel. Alles lijkt grijs en grauw, met gedateerde animaties en gezichtsuitdrukkingen. We weten dat de Wii moeilijkheden heeft met het weergeven van realistische spellen, maar sinds we The Conduit 2 zagen (een preview volgt) weten we dat de jongens en meisjes bij Activision nog wat werk voor de boeg hebben.