Dragon's Crown Pro review - Pronkt met zichzelf

Zeg, staar eens niet zo.

Dragon's Crown Pro versterkt de pluspunten van het origineel en maakt het nu nog moeilijker om je ogen ervanaf te houden.

Toen Dragon's Crown in 2013 ten tonele verscheen, was de artstijl van de game het gesprek van de dag. Wat je er ook van vindt, het is een unieke stijl die graag gezien wil worden. Vanillaware weet dat maar al te goed en geeft Dragon's Crown Pro de 4K-behandeling. De game komt daarmee opnieuw in de schijnwerpers te staan en laat met liefde nog eens elke ronding vol overgave zien. Volledig terecht, want Dragon's Crown Pro is een plaatje op vlak van art en gameplay.

De gameplay van Dragon's Crown Pro is een logisch vervolg op de vorige Brawler/RPG-hybride van bedenker George Kaminati: Shadow over Mystara. In plaats van een beat-'em-up met lichte RPG-elementen die na twee uur spelen voorbij is, breidt Dragon's Crown dat concept uit met een hub, aanpasbare equipment en zijmissies. De speelduur wordt daardoor aanzienlijk verhoogd, zeker omdat elk personage een eigen speelstijl heeft. De Elf houdt afstand om met pijl en boog aan te vallen terwijl de Fighter met zijn schild juist de frontlinie opzoekt. Dragon's Crown biedt door zijn opzet veel variatie en nodigt je uit om de game meerdere keren uit te spelen.

Aanvankelijk lijkt dat echter niet zo. De game is in de eerste plaats erg strikt over waar je heen mag gaan. De levels zijn bovendien kort en het einde lijkt zorgwekkend snel in beeld te komen. Gaandeweg speel je echter nieuwe gameplayelementen vrij, zoals de mogelijkheid om een alternatieve route te nemen, of krachtige runenmagie waarmee je geheimen onthult. De negen levels zijn daardoor uiterst herspeelbaar, zodat de vele zijmissies die je doen terugkeren toch niet monotoon worden.

Een punt van kritiek op de oorspronkelijke versie van Dragon's Crown is dat de verteller die de game als een soort Dungeon Master begeleidt zichzelf constant herhaalt. Hoewel Dragon's Crown Pro geen veranderingen in de tekst introduceert, hebben zowel de Engelse als de Japanse stemacteurs het script opnieuw ingesproken. Elk drukken ze hun eigen stempel op het verhaal en zodra je één van de stemmen beu bent, kun je eenvoudig een andere kiezen. Het lijkt onbenullig, maar het zorgt er absoluut voor dat de game niet gauw verveelt.

Dragon's Crown Pro tilt de graphics van het origineel naar een hoger niveau. De spraakmakende handgetekende artstijl haalt enorm veel voordeel uit de verhoogde resolutie, en zelfs als je geen 4K-televisie hebt, is het verschil als dag en nacht. Onder andere designs van de uit steen gehouwen Dwarf, alsook de wulpse Sorceress zijn in vol ornaat te bewonderen en behoren dankzij een diep kleurenpalet tot het beste wat Vanillaware te bieden heeft. De game schaamt zich niet voor zijn vormen, en dankzij die grafische poetsbeurt staan de visuals er met nog meer zelfvertrouwen.

De artstijl heeft echter wel een keerzijde. De sprites zijn gedetailleerd, nemen behoorlijk wat ruimte in beslag en dat geldt dubbel voor eindbazen. Bovendien speel je Dragon's Crown Pro met drie al dan niet AI-gestuurde metgezellen. Tel daar de kans op een hoge hoeveelheid vijanden bij op en je hebt een recept voor chaotische actiescènes waarin je het overzicht volledig verliest. De aanpassingen die je in de UI kunt maken om dat te voorkomen zijn niet toereikend, en vaak ram je maar op de aanvalsknop in de goede hoop dat het allemaal wel goedkomt. De overweldigende artstijl is daarmee zowel Dragon's Crowns grootste troef als ergste vijand.

Dragon's Crown Pro is de beste versie van de game en daarmee een van de beste brawlers die momenteel op de PlayStation 4 te spelen is. De game is een robuuste actie-RPG die niet alleen strak speelt, maar er ook nog eens strak uitziet. Dat de actie dan soms overweldigend chaotisch wordt, neem je op de koop toe. Uiterst herspeelbaar, prachtig om naar te kijken en oerdegelijke gameplay, Dragon's Crown Pro wil maar wat graag met je spelen.

Dragon's Crown Pro komt op 15 mei uit voor de PlayStation 4.