Dragon Quest Builders 2 review - Bouwt naar nieuwe hoogtes

Gloednieuwe blauwdruk.

Ondanks een rommelige framerate is Dragon Quest Builders 2 een waar genot en op alle fronten beter dan zijn voorganger.

Ter voorbereiding van de Dragon Quest Builders 2 review gooide Sander al zijn gereedschap weg en dumpte hij zijn blauwdrukken in de prullenbak, want aan de horizon lonkt iets dat vele malen beter is dan waar hij tot nu toe mee gewerkt heeft.

Hoewel het nooit de bedoeling was, kon door het succes van Dragon Quest Builders een vervolg niet uitblijven. De game mixte op toegankelijke wijze RPG-elementen met bouwen in Minecraft-stijl. Toch was er meer dan genoeg ruimte voor verbetering, met name in de rommelige interface en hoe vaak je het wiel opnieuw moest uitvinden. Dragon Quest Builders 2 moet daarom ook groter en beter dan zijn voorganger zijn.Dankzij een reusachtige hoeveelheid verbeteringen aan de gameplay en de gebruikersinterface is het in die missie dubbel en dwars geslaagd.

Cover image for YouTube videoDRAGON QUEST BUILDERS 2 - Launch Trailer - Nintendo Switch

Het verhaal van Dragon Quest Builders 2 is opnieuw een what-if-scenario: wat als monsters de wil van hun verslagen meester blijven uitvoeren? De Children of Hargon onderwerpen het land middels een kwaadaardige religie die bouwen als pure ketterij beschouwt. Het is aan jou om de bewoners het licht te laten zien, zodat zij hun leven weer durven op te bouwen. Samen met je maatje Malroth, die om onverklaarbare reden zijn naam met de Master of Destruction deelt, red je de wereld van een troosteloos bestaan. Waar het verhaal van Dragon Quest Builders 1 zijn intrige vooral uit de identiteit van de Builder haalde, krijg je nu een verhaal dat de gehele wereld interessant maakt. Het is rijker, diepgaander en maakt goed gebruik van zijn roots als RPG-franchise.

Dat komt vooral omdat Dragon Quest Builders 2 de gebieden niet langer als losstaande scenario's behandelt. Je hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden als je op een nieuw eiland terechtkomt. Nieuwe recepten neem je mee naar The Isle of Awakening, een grote speeltuin waar je kunt bouwen wat je maar wilt. Hier werk je ook aan doelen die je met nog meer handig gereedschap belonen. NPC's dragen ditmaal ook een steentje bij door grondstoffen te verzamelen of aan bouwwerken bij te dragen. Niet alles hangt meer van jou af en dat maakt de game een stuk vlotter. Bovendien zijn er eilanden met oneindige hoeveelheden aan basisgrondstoffen, waardoor jij je met belangrijkere zaken bezighoudt. Alles is verbonden in Dragon Quest Builders 2, waardoor jouw missie niet langer een eenzame en langdradige taak is.

Dragon Quest Builders 2 review - Je kunt nu ook veel hoger bouwen dan voorheen.

Op gameplaygebied heeft Dragon Quest Builders 2 een grondige update gekregen. Allereerst is het mogelijk om in first-person-modus te bouwen, waardoor je vele malen nauwkeuriger aan je meesterwerken knutselt. Wapens en gereedschap hebben geen durability-balk meer. Er zijn puzzels in de wereld waarmee je nieuwe vaardigheden kunt ontgrendelen. Je kunt bouwblokken oppakken en verplaatsen zonder ze eerst te moeten breken. Combat is dan weer toegeeflijker omdat Malroth met je meevecht en je bij contact met een vijand geen schade oploopt. Ook is de gebruikersinterface flink op de schop gegaan. Zo beschik je onder andere over een minimap en icoontjes die aanduiden wat je moet bouwen om missies te voltooien. Het team van Dragon Quest Builders 2 heeft de grote én kleine tekortkomingen van de vorige game duidelijk bestudeerd om zo een meer dan waardig vervolg te creëren.

Zowel in docked als handheld-modus schiet de Switch-versie van de game echter tekort. De framerate is op geen enkel moment stabiel, behalve wanneer je de camera naar de grond mikt. Hoe meer er op het scherm gebeurt, des te moeilijker de Switch het heeft, wat vooral tijdens hectische gevechten of grote bouwprojecten storend werkt. De game wordt nooit volledig onspeelbaar, maar de gebrekkige optimalisatie is als een prachtig schilderij dat toch een klein beetje scheef hangt.

Dragon Quest Builders 2 is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van het eerste deel. Daar doet zelfs de rommelige framerate geen afbreuk aan. De game komt zijn beloftes dubbel en dwars na, en doet zijn voorganger als een ruwe schets overkomen. Het team is niet bang geweest om zelfs de beste elementen van Dragon Quest Builders 1 onder de loep te nemen en te verfijnen. Het verhaal houdt je geboeid, het bouwen blijft onderhoudend met dank aan de vele NPCs die meehelpen, de combat is door de hulp van Malroth veel fijner en de gigantische hoeveelheid tweaks aan de gameplay en de gebruikersinterface maken de game een waar genot. Dankzij de solide fundering van het origineel staat Dragon Quest Builders 2 opnieuw als een huis.

Dragon Quest Builders 2 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en Nintendo Switch

Dragon Quest Builders 2

PS4, PC, Nintendo Switch