Dragon Ball FighterZ review - Power niveau 150.000.000.

Power level 150.000.000.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Ontwikkelaar Arc System Works speelt voor Shenron en laat met Dragon Ball FighterZ een ultieme wens uitkomen.

Hoewel vechten in Dragon Ball-games altijd centraal heeft gestaan, zijn de meeste voornamelijk voor een mainstream publiek gemaakt. De games zijn daardoor wel toegankelijker, maar missen de nodige diepgang om echte fighting fans tevreden te houden. Uitgever Bandai Namco heeft ontwikkelaar Arc System Works ingeschakeld om daar met Dragon Ball FighterZ een mouw aan te passen. Met de maker van hardcore 2D-fighters zoals BlazBlue en Guilty Gear aan het roer hebben fans van het genre nu niets meer te klagen. De naam Dragon Ball lokt echter ook nietsvermoedende casual spelers die niet door een te hoge instapdrempel afgeschrikt willen worden. Aan Arc System Works de loodzware taak om daar een balans te vinden.

Voordat je echter kunt bepalen of de studio daarin geslaagd is, kun je niet anders dan eerst van de kleurrijke graphics op je scherm genieten. Marcel noemde in zijn Dragon Ball FighterZ preview de game al een interactieve anime, en daar is geen woord van gelogen. De gelijkenis van Goku, Vegeta en de rest van de cast is verbazingwekkend accuraat. Daarnaast bewegen en klinken alle personages als hun tegenhangers uit de anime. Arc System Works houdt ook rekening met de karakteristieke details van de serie. Bij aanvang van een wedstrijd maken de personages een typische over-the-top entree en tijdens de gevechten neemt de dynamische camera regelmatig standpunten in die rechtstreeks uit de anime komen.

Daarbij wordt er nog een extra knipoog naar het bronmateriaal gemaakt in Dramatic Intros, Scenes en Finishes. Je speelt die alleen vrij als er aan specifieke voorwaarden wordt voldaan. Zo zie je bijvoorbeeld Goku met een kamehameha Frieza vernietigen. Tijdens iedere wedstrijd is het beeld constant gevuld met intense kleuren en speciale effecten. Dankzij het auto combo-systeem rijg je moeiteloos aanvallen aan elkaar, met Super Dash vlieg je razendsnel over het scherm en Super Attacks laten weinig van de omgevingen heel. Het levert een explosie aan kleuren en gegil op die je vol bewondering naar het gevecht laat staren, ongeacht of je aan het verliezen bent of niet.

Eens bekomen van al die splendeur ontdek je al snel dat Arc System Works er met vlag en wimpel in is geslaagd om een balans te vinden die zowel casual als hardcore spelers bedient. Door te kiezen voor een 2D-fighter heb je met veel minder richtingen rekening te houden. Dat maakt het voor een nieuwkomer makkelijker om een wedstrijd in te schatten en geavanceerde technieken zoals blokkeren en counteren eigen te maken. Het eerder genoemde auto combo-systeem zorgt er daarnaast voor dat je zelfs als beginneling snel schade kunt toebrengen door simpelweg meerdere keren op dezelfde knop te drukken. Het is dan ook erg bevredigend om zonder al teveel moeite iemand de lucht in te slaan en er een Super Attack achteraan te doen.

Dat soort toegankelijkheid zit door de gehele game verweven. Alles wat normaal gesproken moeilijk is of ingewikkelde knoppencombinaties en precieze timing vereist, is op zo'n manier aangepast dat de leercurve minder stijl is. Bijvoorbeeld het normaliter moeilijke pareren gaat je in Dragon Ball FighterZ met gemak af. Geef de gewenste richting aan, druk op een knop en daar ga je. Hetzelfde geldt voor een Super Dash waarmee je snel afstand overbrugt en Vanish dat je doet verdwijnen en achter je tegenstander teleporteert. De basisbewegingen zijn opzettelijk simpel gehouden, waardoor de game je niet afschrikt en je juist motiveert om ook de onderliggende complexiteit te leren.

Cover image for YouTube videoDragon Ball FighterZ - PS4/XB1/PC - Let's get super (English Trailer)

Dat begint al met het overzicht zien te bewaren. Je speelt namelijk altijd met een team van drie personages tussen wie je te allen tijde kunt wisselen. Daarnaast kun je aanvallen uitvoeren waarbij ze je tijdelijk assisteren, maar dan dien je wel met een cooldown rekening te houden. Hetzelfde geldt voor je Ki-meter die uit meerdere lagen bestaat en als brandstof voor specifieke aanvallen dient. Maak je combo na combo, dan kun je tijdens een wedstrijd zeven Dragon Balls verzamelen en Shenron oproepen. De draak vervult verschillende wensen en kan onder andere een personage weer tot leven wekken of volledig genezen. Zo heeft de game verschillende tactische lagen en komt het op een hoger niveau toch vaak op denksport aan.

Als dat allemaal niet je ding is, kun je altijd terugvallen op de Story Mode. De opzet daarvan is simpel: een groep klonen van de sterkste personages zorgt voor overlast, en zowel de helden als schurken van de Dragon Ball-serie moeten samenwerken om de klonen een halt toe te roepen. Er wordt echter geen tijd uitgetrokken om de personages of de wereld te introduceren, dus als nieuwkomer begrijp je bijvoorbeeld niet waarom de Ginyu Force altijd zo poseert. Daarnaast is er veel filler om de toch al lange speelduur onnodig te rekken en bieden de klonen te weinig uitdaging om het geheel interessant te houden. Toch tovert de Story Mode met zijn aanstekelijke Dragon Ball-charme regelmatig een glimlach op je gezicht en is het ideale manier om met de vele personages oefenen.

Uiteraard kun je ook vrij oefenen zonder eerst uren te moeten spelen. Dat doe je door met een schattig Dragon Ball-Chibi personage naar de juiste locatie in de 3D hub-wereld te lopen. Er is een ruim aanbod aan vechters om uit te kiezen en hoewel er wel degelijk een verschil in vaardigheden zit, is het controleschema voor ieder personage hetzelfde. Verder zijn er nog andere opties zoals de pittige Arcade-modus en kun je met vrienden een toernooi opzetten of speel je loot boxes met cosmetische items vrij. Is een 3D hub-wereld niet jouw ding, dan kun je dat met een snelmenu omzeilen. Tot slot is er geen sprake meer van server problemen en heb je snel een wedstrijd gevonden waarbij de matchmaking op punt staat.

Je kunt dan ook niet anders concluderen dat Dragon Ball FighterZ een ongekend hoog power level heeft. De game is een lust voor het oog en een gemiddeld potje doet niet onder voor het beste wat de anime te bieden heeft. Zelfs als je verliest of naar een ander zit te kijken, blijft het genieten. Daarbij vindt Arc System Work een perfect balans tussen toegankelijkheid en complexiteit. Dat maakt Dragon Ball FighterZ een game voor iedereen en beste wat het genre te bieden heeft. Laat er ook geen twijfel over bestaan dat de game een liefdesverklaring voor het bronmateriaal is dat iedere Dragon Ball-fan een warm hart toedraagt.

Dragon Ball FighterZ is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dragon Ball Fighters

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch