Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Dragon Age: Origins

Elke keuze heeft zijn invloed op het verloop.

Het tijdperk der draken. Het had een Sim-game kunnen zijn over je schoonmoeder met allerlei cyberseks-features, maar in werkelijkheid is het een verslavende sociale party-based RPG. Echter, in beide gevallen zou je huwelijk er wel eens aan kapot kunnen gaan. Zo, nu hebben we die twee dingen ook weer met elkaar verbonden.

Een RPG van Bioware, Yikes!… Nee echt, een minuut stilte graag. De makers van het grote Baldurs Gate, de bedenkers achter Mass Effect, de mannen die een impact hebben gehad op zowat elke klassieke RPG-titel maken een nieuwe Roleplaying Game in een fantasy setting. We waren euforisch toen we voor het eerst de aankondiging hoorden in 2004, maar eerlijk gezegd… het werd akelig stil rond deze titel. Zo stil zelfs dat de community begon te vrezen dat het nooit meer iets ging worden en de releasewijzigingen hielpen niet meteen om het imago op te poetsen. Het wachten werd ondraaglijk, maar deze zomer kregen we toch zekerheid. Dragon Age: Origins zou klaar staan om begin november uit te komen, en wij kregen alvast een exclusieve voorstelling te zien op de gamescom.

Bioware pakt alvast meteen uit met een interessant idee. Volgens de makers zijn er ondertussen talloze games die een systeem hebben waarin je goed of slecht bent naargelang de keuzes die je maakt. Wel, het team wil een stap verder gaan. Ze dopen het systeem Choice 2.0, waarbij elke keuze die je maakt onmiddellijke gevolgen kan hebben, maar ook repercussies op veel latere tijdstippen. Bij veel keuzes in Dragon Age: Origins weet je namelijk niet wat inherent goed of slecht is, je krijgt eerder een ideologie voorgeschoteld. De makers waren gelukkig sympathiek genoeg om ons enige voorbeelden te geven.

Stel je voor dat de koning van je land zwaar ziek is, hij is de enige persoon die genoeg invloed heeft om een nakende oorlog te stoppen. Er is slechts één geneesmiddel bekend, een relikwie van de goden dat begraven ligt in een ondergrondse tempel. Je trekt naar daar en ontmoet een occulte sekte die ontzettend grote fans zijn van dit artefact. Door allerlei religieuze testen af te leggen, bewijs je dat je een waardige persoon bent om de relikwie te aanschouwen.

Maar dan komt het, le moment suprème… Je neemt de urn in je handen en voelt de immense macht die het ding uitstraalt. Als je de koning wil redden zal hij beschikken over het artefact en zal hij onnatuurlijke krachten verwerven…Wie weet wat hij daarmee uithaalt. Ga je echter het object hier achterlaten nu dat de kans groot is dat anderen het ook vinden, je kan net genoeg as meenemen om de koning te redden en de urn eventueel vernietigen? Misschien denk je net dat dit een ideaal bedevaartsoord is en vertrouw je op de goedheid van de mensen…en meen je dat ze wel een teken van hoop kunnen gebruiken in deze moeilijke tijden. Wat je mening ook moge zijn, elke keuze zal verscheidene consequenties hebben, niet enkel nu meteen - de urn vernietigen zorgde er bijvoorbeeld voor dat enkele van je teammaten zich tegen jou keren - maar ook later wanneer je bijvoorbeeld merkt dat de bedevaarders geteisterd worden door heel wat gespuis. De keuze tussen goed of kwaad is niet meteen duidelijk hier en dit zorgt voor een veel dynamischer verhaal waarin je sneller kan meeleven met de keuzes die je maakte.

We hebben het al kort gehad over tegenstribbelende teamleden. Wel, elk van je collega’s heeft zo zijn of haar eigen persoonlijkheid, achtergrond en commentaar op de situatie. Wie je meebrengt bepaalt eigenlijk hoe je de wereld zal zien. En aangezien dit een lange reis is zal je heel wat personages ontmoeten en hun evolutie volgen. Het begint eigenlijk al wanneer je kiest wat voor personage je bent. Elk ras heeft zo zijn eigen achtergrondverhaal, maar dat maak je anders mee als gewone burger, militair of als familielid van de koning. Je hebt dus echt de indruk dat het om jouw verhaal gaat.

Dragon Age: Origins wordt omschreven als een Real-time tactical RPG. Een complexe term die eigenlijk beduidt dat de combat in real-time verloopt doch kan gepauzeerd worden om nieuwe orders uit te delen. En ja, de combat ziet er best lekker uit, de actie verloopt vlot, spelers nemen posities in die voordelig zijn, skills vliegen je om de oren en heel het terrein wordt gebruikt om voordeel uit te halen. We hebben echter nog niet de kans gekregen om veel gevechten met meerdere spelers te zien, hopelijk blijken deze even goed als de bossfights die we al mochten bewonderen.

De makers gaven nog snel mee dat de titel op 6 november in de winkels ligt, het lange wachten wordt dus eindelijk beloond. Of deze titel de nieuwe RPG-topper wordt valt nog af te wachten. Wat we alvast gezien hebben, is leuk en de game steekt duidelijk veel moeite in het verhaal. Hopelijk is ook de rest van dezelfde kwaliteit.

Read this next