Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch) review - Tropisch feestje

Go bana(a)nza.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze doet op de Switch weinig anders dan op de Wii U, maar is nog steeds een tijdloos platformfeestje.

Met onder meer Mario Kart 8, Hyrule Warriors en Bayonetta is het evident dat Nintendo graag oude Wii U-games afstoft en ze een tweede leven op de Switch schenkt. Ook Donkey Kong Country: Tropical Freeze mag zich nu bij die zogenoemde re-releases scharen. Reken niet op drastische veranderingen ten opzichte van het origineel uit 2014. Wat kun je dan wel verwachten? Een gepolijste versie van nagenoeg dezelfde game. Dat is overigens geen schande, want Tropical Freeze is nog steeds een jolige platformer die met verve toont dat het DKC-concept tijdloos blijft.

Als vanouds ren, rol, klim, spring en slinger je door de levels heen. Verzamel daarbij zoveel mogelijk bananen, schiet jezelf van de ene naar de andere ton en maak zo nu en dan een ritje in een mijnkarretje of op neushoorn Rhino. Dat is Donkey Kong Country in een notendop. Tropical Freeze geeft die formule perfect weer. De authentieke sfeer wordt daarbij uitstekend versterkt door de treffende soundtrack. Zo is de keuze voor componist David Wise - in het verleden ook al verantwoordelijk voor de muziek van de SNES-games - een gouden zet. Wie warme gevoelens voor onvervalste Donkey Kong Country koestert, komt ook in het vijfde deel aan zijn trekken.

Het feest van herkenning wordt bovendien gezelliger wanneer enkele oudgedienden komen opdraven. Zo schiet de familie Kong je al te graag te hulp. Je vindt ze opgesloten in tonnen die je koopt of in de levels vindt. Diddy's jetpack is handig om een gapend gat te overbruggen, Cranky gebruikt zijn wandelstok als pogostok en Dixie maakt van haar paardenstaart een propeller. Voor de gelegenheid kan ook een vriend(in) op je rug klimmen en je een handje helpen. Voor hem of haar is dan wel een ondergeschikte rol weggelegd waardoor je co-op al snel links laat liggen. Niettemin zijn Diddy, Dixie en Cranky waardevolle sidekicks waarmee je lastige obstakels overwint.

Daarnaast maakt speciaal voor de Switch-versie van Tropical Freeze nog een bekend gezicht zijn opwachting. Funky Kong smeert je in zijn winkeltje namelijk niet alleen handige items aan, maar is dit keer ook een speelbaar personage dat het je vooral makkelijker maakt. Zo heb je om te beginnen niet twee maar vijf hartjes en kun je onder water eindeloos je adem inhouden. Daarnaast heb je een surfboard waarmee op behendige wijze hoger springt, eventjes blijft zweven en ongeschonden over scherpe voorwerpen glijdt. Funky Kong komt in principe op een easy mode neer, maar het is een attente toevoeging die beginnende gamers tegemoetkomt.

Donkey Kong Country is van oudsher namelijk weggelegd voor doorgewinterde platformfanaten die niet voor een gat te vangen zijn, en daar is Tropical Freeze geen uitzondering op. Met een checkpoint in het zicht in de afgrond lazeren is geen onbekend gegeven. Zinkende ijsschotsen, rondvliegende vuurballen, reusachtige octopussen: hoe verder je komt, hoe pittiger het wordt. Laat je dus niet misleiden door alle vrolijkheid, want je ontkomt uiteindelijk niet aan een frequente zucht of vloek. Toch is de moeilijkheidsgraad nergens arbitrair. Door de uiterst responsieve controls is elke fout namelijk alleen aan jezelf te wijten. Wanneer je dus heelhuids de eindstreep haalt, rest niets anders dan een trots gevoel.

De uitdaging wordt net als in de Wii U-versie vergroot doordat elk level tot de nok toe gevuld is met collectibles. Naast de nodige bananen en ballonnen zijn er ook munten die je in Funky's Fly 'n' Buy kunt uitgeven. Daar koop je hulpmiddelen om het jezelf iets makkelijker te maken. Daarnaast kun je je verzameldrift prikkelen door in elk level puzzelstukjes en KONG-letters te verzamelen. Die liggen echter niet bepaald voor het oprapen. De ene keer zitten ze verstopt in geheime passages, terwijl het de andere keer vooral op behendigheid aankomt. In Donkey Kong Country: Tropical Freeze speel je dus gerust meerdere keren hetzelfde level.

De visuele stijl is een van de stokpaardjes. Zo zijn er een aantal verfijnde levels waarbij je alleen het silhouet van de achtergrond en personages ziet. Retro Studios gaat echter verder. Hoewel je hoofdzakelijk van links naar rechts door de levels beweegt, draait zo nu en dan het cameraperspectief. Zo word je in een explosieve ton ineens naar de achtergrond afgeschoten om daar je weg te vervolgen, of volg je Donkey Kong tijdens een mijnkarritje plots schuin van achteren. Het 3D-effect wordt echter maar mondjesmaat door de ontwikkelaar toegepast. Een gemiste kans om voor nog meer dynamiek in de gameplay te zorgen. Dat mag de pret echter niet drukken, want het speelse leveldesign komt de afwisseling ten goede.

Donkey Kong maakte in de tijd dat menig arcadekast je kleingeld opslokte zijn debuut en sindsdien is de stropdasdragende gorilla een graag geziene gast op elke Nintendo-console of -handheld. Retro Studios blies dankzij Returns met succes nieuw leven in de Donkey Kong Country-serie en zet met Tropical Freeze die lijn voort. Ondanks minimale verschillen met de Wii U-versie is Donkey Kong Country: Tropical Freeze op de Switch nog steeds een creatieve, kleurrijke en uitdagende 2.5D platformer die niet in je collectie mag ontbreken.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Nintendo Wii U, Nintendo Switch