Dirt 5 review - Maakt vuil goed

Stoflong.

Dirt 5 barst van visueel spektakel en enthousiasme, en brengt de reeks weer op kruissnelheid. De beste arcaderacer van Codemasters in jaren.

De Dirt 5 review van Carl kijkt of deze arcaderacer de eindstreep haalt.

Codemasters heeft wat goed te maken. Hoewel de simulatieraces in de F1-reeks en Dirt Rally de laatste jaren hoge ogen gooiden, verkommerden de ooit zo geliefde arcaderacers van de studio. Zowel Dirt 4 als GRID wisten namelijk niet te overtuigen. Maar Dirt 5 is een comeback van jewelste. Dankzij een verbluffende visuele presentatie, een gevarieerde Career-modus, en een aanstekelijk enthousiasme verovert Dirt 5 moeiteloos een vast stekje op je console of pc.

Het kan niet genoeg benadrukt worden wat voor grafisch spektakel Dirt 5 is. Voor deze review speelde ik de game op de Xbox One X, en zelfs daar heb je vaak de indruk dat je op een next-genconsole aan het spelen bent. In een vallei in Italië spiekt de ochtendzon door de boomkruinen terwijl een fijne laag mist over het circuit hangt en motregen naar beneden druppelt. Race je in Brazilië, dan vormt de regen dikke bruine modderplassen die heerlijk constrasteren met de kleurrijke huizen en het groen van de bossen. Haal je bij eender welk event de eindmeet, dan staat er je een spektakel te wachten waarbij vuurwerk en confetti je hele scherm vullen en op het natte wegdek reflecteren. Dit is dé game bij uitstek als je gasten even wilt tonen tot wat je next-genconsole in staat is.

De Career-modus slaagt er bovendien uitstekend in om je een gevarieerd aanbod aan locaties, weersomstandigheden en events voor te schotelen. Het ene moment rij je point-to-point met stoere Rally Raid-wagens, het volgende doe je stunts in een potje Gymkhana, of scheur je plots in een zenuwslopend Pathfinder-event over ruw terrein. Codemasters speelt tijdens de Career ook geweldig met weersomstandigheden. Zo kan een pittige race 's middags bij motregen starten, maar moet je na zonsondergang en in gietende regen je uiterste best doen om niet te crashen. Dynamische weersomstandigheden worden al vaak als 'gamechangers' beloofd in racinggames, maar Dirt 5 is de allereerste keer dat ze op zo'n indrukwekkende wijze geïmplementeerd worden.

Ook opvallend is dat de Career modus-je een verhaal voorschotelt. Als dat meteen pijnlijke flashbacks naar Need For Speed Payback oproept: geen zorgen. De rivaliteit tussen twee racepiloten (vertolkt door de befaamde stemacteurs Nolan North en Troy Baker) wordt verteld via hun verschijningen op een podcast, die trouwens doorheen de hele game commentaar op je carrière geeft. Hoewel de presentatoren door hun vele dialogen soms op het randje staan om je op de zenuwen te werken, is het script goed geschreven met flink wat humor. Doordat je bovendien nooit gedwongen wordt om te luisteren en je meteen naar de volgende race kunt doorklikken, is dit een erg succesvol experiment.

Over succesvolle experimenten gesproken: in de Playground-modus kun je terecht om zelf stunt- of raceparcoursen te ontwerpen, of creaties van andere spelers te ontdekken. In de previewversie die we onderhanden namen, bleek al dat dit een erg toegankelijke tool is om eigen parcoursen uit te bouwen, en dat geldt des te meer in de finale versie. De interface is extreem makkelijk te gebruiken en je kunt zonder enige laadtijden het parcours uittesten en vervolgens weer teruggaan naar de editor om aan finetuning te doen. Het enige element dat echt ontbreekt, is meer variatie in de omgevingen, maar het is nu al hallucinant wat getalenteerde ontwerpers kunnen maken. Zo speelde ik een track genaamd X Games 2020 die zich makkelijk kan meten met een professionele track uit pakweg Trackmania. Een genot voor creatieve racers.

Is Dirt 5 dan de perfecte game? Nee, want niet alles is peis en vree. Zelfs in Performance Mode (die framerate prioriteert) en op de Xbox One X (de krachtigste 'current-gen' console) durft de framerate te haperen. Ook zie je in de verte vaak pop-in van schaduwen en reflecties op het wegdek. Tot slot is het rijgedrag geen voltreffer. Waar Dirt 4 op zeer geslaagde wijze zowel nieuwkomers als veteranen een rijgedrag aanbood, leunt Dirt 5 zo hard richting arcade dat de sterke physics van Codemasters enkel tot hun recht komen wanneer je met de zwaarste categorieën voertuigen racet.

Dat zijn echter kleine minpunten die verbleken bij het totaalpakket. Dirt 5 grijpt terug naar het plezier van Dirt 2 en 3, maar zonder die vreselijke 'dudebro'-sfeer. In de plaats loopt er een aanstekelijk enthousiasme doorheen de hele game. De Playgrounds-modus biedt indrukwekkende mogelijkheden voor de Dirt-community, en de Career-modus is heerlijk gevarieerd - inclusief een verhaal dat zowaar niet stoort. Bovenal is dit een prachtige showcase voor de mogelijkheden van de next-genconsoles, want Dirt 5 is een visuele powerhouse. Nadat Dirt 4 niet wist of het nu een oldschool Dirt-game of Dirt Rally 1.5 wou zijn, zet Dirt 5 resoluut in op arcadeplezier. Een bijzonder geslaagde keuze. Dit is de beste arcaderacer van Codemasters in jaren. Een heel dikke aanrader.

De Dirt 5 review vond plaats op de Xbox One X.

Zelf deze indrukwekkende graphics zien? Hier kun je Dirt 5 kopen op Bol.com.

DiRT 5