Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Diablo III (hands-on)

Derde keer, goeie keer!

Diablo III heeft geen introductie nodig. Iedereen kent Blizzards weergaloze voorganger die een nieuwe standaard neerzette in het Hack'n Slash genre, een standaard die mijns inziens enkel nog maar geëvenaard, en nooit overtroffen werd. Om een nieuwe evolutie in het genre neer te zetten zijn we dus gedwongen om te wachten op een opvolger, en wachten deden we.

We schrijven de Blizzard World Wide Invitational in Parijs, 2008. Als verstokte World of Warcraft fan kon ik tickets bemachtigen voor dit event. De algemene voorstelling begon rond 10 uur 's morgens en uiteraard kregen we prachtige shots voorgeschoteld van Starcraft II (toen al in productie en speelbaar op de show), gevolgd door Blood Elves en feeërieke WoW-taferelen. En toen werd het stil, tot een onheilspellende duistere tune begon te spelen. Een rilling trok door mijn lijf toen ik dacht de oorspronkelijke game te herkennen via de muziek. Samen met mij hoorde je de zaal verstommen en dan in een collectieve apotheose belanden, iedereen begreep dat er een unieke aankondiging aankwam. Drie jaar later hebben we Diablo III ondertussen menig keer kunnen testen. Onze laatste speelsessie volgde op Gamescom eind augustus. Na zoveel korte speelsessies beginnen we toch een beter beeld te krijgen van het geheel.

De game blijft uiteraard een Hack and Slash titel en zet door op zijn eigen stijl. De actie is snel, meedogenloos en je wordt geregeld met een overvloed aan vijanden geconfronteerd. Je personage hanteert een indrukwekkend arsenaal aan visueel aantrekkelijke vaardigheden om vijanden naar het hiernamaals te sturen en het is zeker dat je met één skill alleen het niet haalt. En uiteraard zijn er daarnaast heel wat leuke manieren om je personage te verbeteren, zoals talent trees, item sets, socketed items en meer van dat moois. Deze termen klinken nu ondertussen al wel bekend voor de elf miljoen World of Warcraft spelers, en hoewel vele van deze concepten uit Diablo 2 komen, kunnen we er zeker van zijn dat het succes van WoW toch een invloed zal hebben op deze titel. Een eerste schim daarvan zagen we al in het veelbesproken, nieuwe Auction House systeem.

Waarom deze verwijzingen naar World of Warcraft? Wel, om duidelijk te maken wat Diablo III niet is. Even geleden namelijk lazen we nog in een interview dat de makers niet dezelfde hardcore vs casual breuklijn wensen te hanteren zoals in hun beroemde MMO. Om echt alle content van het spel te zien, moeten spelers de beste items en de perfecte talent build hanteren...dat is dus niet het geval in Diablo III. Het spel draait helemaal rond plezier en harde, snelle actie. En dus trachten de makers zoveel mogelijk variatie te geven aan spelers. Een belangrijk voorbeeld daarvan vinden we in de talent builds.

Deze talent builds bepalen welke skills je kan hanteren en hoe goed je ermee bent. Meerdere punten in één skill investeren betekent dat deze skill automatisch beter wordt. Blizzard zorgt er bovendien ook voor dat heel wat combinaties van skills kunnen werken. De Demon Hunter waarmee we deze keer ten strijde trokken maakt bijvoorbeeld gebruik van snelheid om veilig weg te geraken en haalt dan haar boog boven om dood en verderf te zaaien. In een andere situatie kan je net je vallen en hindernissen rondom je gebruiken om monsters tot je te laten komen, om ze daarna vakkundig met je area of effect skills te doden. Er is geen één perfecte manier en net doordat er geen tekort is aan vijanden zal je constant de situatie moeten inschatten met de Demon Hunter.

Reacties